در تاریخ سه شنبه سوم دیماه 92 و در آستانه دهمین سالروز زمینلرزه ویرانگر بم، و در روزی که آلودگی هوا مدارس ابتدایی را عملا در طول هفته تعطیل کرده و هوا در وضع هشدار قرار گرفته است، مجلس شورای اسلامی با اکثریت 73% رای مثبت نمایندگان کلیات طرح مناسب و مهمی را برای تغییر پایتخت ایران تصویب کرد که امیدوارم جزئیات آن نیز تصویب شود و به عنوان قانون درآید.

 

مخالفان طرح به نبود بودجه و پیش بینی نشدن درآمدهای لازمه برای اجرایی شدن و باقی ماندن مشکلات پایتخت و ... اشاره می کنند. حقیقت آن است که در این طرح پیش بینی شده که برای دو سال آینده مطالعه جامع و کاملی در این زمینه صورت گیرد تا زمینه انتقال پایتخت بر اساس این مطالعات فراهم شود و به باور نگارنده روش درست هم همین است.

ابتدا نکاتی در مورد خطر زلزله در تهران:
تهران در برآورد های مختلف جهانی در رده شش کلانشهر مهم جهان که در معرض ریسک بالای زلزله است قرار دارد (در کنار توکیو، استانبول، لس آنجلس، اوزاکا، و جاکارتا) به نحوی که هر رخداد زمینلرزه در این کلانشهر ها عملا به یک فاجعه در سطح بین المللی تبدیل می شود.

در ‌اینکه تهران شهری زلزله‌خیز است که حتما زلزله مهم و مخرب در محدوده یا نزدیکی آن رخ خواهد داد هیچ شکی وجود ندارد، کافی است سابقه تاریخی لرزهخیزی تهران (ری) بررسی شود. اولین زلزله تاریخی در محدوده تهران (ری) در حدود 3000 و 1000 سال قبل از میلاد مسیح رخ داده است. همچنین در سال‌های 330 قبل از میلاد، 855، 1384 و 1830 میلادی نیز چند زلزله تاریخی مخرب در محدوده شهر تاریخی ری و تهران اتفاق افتاده است. برای محاسبه دوره بازگشت زمین‌لرزه‌ها معمولا از روش احتمالی استفاده می‌شود. آخرین زلزله مخرب در منطقه تهران در سال 1830 میلادی در منطقه جاجرود (دماوند-شمیرانات) رخ داد. بر اساس برآورد احتمالی با در نظر گرفتن تمام گسل‌های اطراف تهران، بازگشت زمین‌لرزه‌ای با بزرگای 7 را حدود 160 تا 180 سال برآورد می‌کنند. زلزله 1830 دماوند شمیرانات در اثر فعال شدن گسل مشا رخ داده است، ولی بازگشت 160 تا 180 ساله برای بزرگای 7 با توجه به لرزهخیزی تمام گسل‌های منطقه تهران (مشا، شمال تهران، ‌ایوانکی و...) به دست آمده است. بر پایه داده های آماری، رخداد یک زمینلرزه با بزرگای 7 در هر دویست سال در گستره تهران و پیرامون آن (جنوب البرز) بر اساس میزان تغییر شکل در پوسته و روند لرزه خیزی این منطقه حتمی است. بنابراین در اصل موضوع لرزه خیزی بالا و خطر زلزله بالا در منطقه تهران تردیدی وجود ندارد.

گسل‌های لرزه‌خیز تهران شامل گسل شمال تهران؛ ایوانکی، ری و کهریزک و گسل مشا است. زمانی می‌شود به برآورد دقیقی درباره خطرناک‌ترین گسل تهران دست یافت که بتوانیم به اطلاعات دقیقی درباره سرعت فعالیت -لغزش- گسل‌ها دست بیابیم و سپس به صورت جداگانه آنها را بررسی کنیم. با توجه به ‌اینکه گسل شمال تهران از محله‌های شمالی تهران عبور می‌کند می‌توان گفت از جمله خطرناک‌ترین گسل‌های تهران است اما از طرف دیگر با توجه به ‌اینکه گسل مشا گسل طویلی است از توان لرزهخیزی بالایی برخوردار است. براین اساس و اطلاعاتی که الان موجود است چنانچه ‌این گسل فعال شود قادر خواهد بود زلزله‌ای به بزرگای 7.5 ‌ایجاد کند، از طرف دیگر با توجه به‌ اینکه نزدیک‌ترین نقطه تهران به گسل مذکور حدود 30 کیلومتر فاصله دارد بنابراین درصورت فعال شدن، گسل مشا قادر خواهد بود خسارات زیادی در تهران، به ویژه در شمال و شمال شرق آن به بار بیاورد.

آخرین برآورد ها نشان می دهد که شمالی ترین و جنوبی ترین مناطق تهران خطرناکترین نواحی تهران از دیدگاه خطر زمینلرزه هستند. تغییر پایتخت موجب می شود تا از جذابیت تهران به عنوان مرکزیت سیاسی و اداری کاشته شود تا بتوان برای همین تهران چاره جویی کرد. اینکه گفته شود که تمام ایران به یکسان لرزه خیز است نیز غلط است. در نواحی مرکزی ایران مناطقی وجود دارد که لرزه خیزی وخطر زلزله در آنها کمتر است.

حال مروری کنیم بر اینکه پایتخت جدید چه شرایطی داشته باشد.

نزدیک بودن به مرکز کشور
شهر تهران عمدتاً به شمال کشور نزدیک است. در مقابل نزدیک بودن شهر به پهنه شمالی کشور، در طی زمان لازم بوده تا پایتختهای جایگزین در سوی جنوب به شرق و غرب کشور به عنوان مرکزیتهای رده دوم هم در جهت تسهیل امور مردم بکوشند و هم از بار تهران بکاهند. واقعیت آن است که در وضع کنونی، کلان شهرهای دیگر (شیراز، اصفهان، مشهد، تبریز و ...) اولاً در موقعیتی نیستند تا نقش پایتختهای رده دوم را برای کشور بازی کنند و عملاً در وضعی مشابه با شهر تهران ( از نظر مشکلات) قرار دارند. از سوی دیگر مشکلاتشان نیز در جهت کاستن از بار پایتخت کشور، بلکه در جهت افزایش مسائل تهران است. بنابراین هیچیک از کلان شهرهای دیگر پتانسیل جایگزینی به جای تهران را ندارند، و در صورت انتخاب هر کدام به عنوان پایتخت بلافاصله مسائل مشابه مسائل تهران در همان شهرها تکرار خواهد شد. همچنین هیچیک در موقعیت پایتخت جایگزین نمی¬توانند مسائل شهر تهران (در موقعیت یک بحران احتمالی) بر دوش کشند.

چشم انداز طبیعی مناسب
شهر تهران در موقعیت شمالی دشت کویر مرکزی و در منطقه¬ای گرم و خشک قرار گرفته است. برای فراهم کردن چشم¬انداز طبیعی زیبا، سالانه مبالغ هنگفتی از بودجه کشور باید صرف فراهم آوردن فضای سبز به صورت مصنوعی برای قسمتهای مختلف بزرگراه¬ها و میدانهای شهر شود. با این حال می¬بینیم که علارغم وجود منطقه¬ای با چشم¬انداز طبیعی زیبا در شمال شهر (شمیران) عملاً با تبدیل باغات و فضای سبز طبیعی به مجتمعهای مسکونی، آپارتمان و برج، عملاً همین منظر طبیعی نیز از شهر تهران به تدریج دریغ می¬شود.

زیرساخت مناسب و امکان زیستن با استانداردهای امروزی
استاندارد برای زیست مناسب نیاز بوجود زیر ساختهای مناسب نظیر مترو، فرودگاه، فضاهای تفریحی، شبکه حمل و نقل سطحی و ... دارد. وضع دریافت کنونی شهر تهران فراهم کردن چنین امکانی را عملاً بسیار مشکل می¬سازد. هر نوع تغییر در بافت شهر کنونی تهران به منظور استانداردسازی زیرساختها به نحوی که به پایتختی امروزین تبدیل شود عملاً بسیار پرهزینه است و در صورت موفقیت نیز با افزایش جاذبه شهری به مشکلات شهر کنونی تهران خواهد افزود.

قرارگیری در پهنه های کمتر خطرناک از نظر بلایای طبیعی
شهر تهران در پای دامنه های رشته کوههای البرز و در شمال ایران مرکزی، در موقعیتی پرخطر از نظر لرزه-خیزی و خطر رخداد یک زلزله بزرگ و ایجاد فاجعه برای کل کشور، سیل و بحرانهای ناشی از آن، زمین لغزش در دامنه¬های شمالی شهر تهران و فرونشست زمین در بخشهای جنوبی آن، قرار گرفته است. لازم است تا پایتختی برای کشور ساخته شود که از نظر تمامی جنبه¬های خطرهای طبیعی به نسبت کم خطر بوده و میزان آسیب پذیری آن از نظر موقعیت طبیعی پائین باشد.

 

اهمیت محیط زیست و رعایت استانداردهای توسعه پایدار
در شهر کنونی تهران ضمن عدم رعایت استانداردهای اولیه زیست محیطی نظیر فضای سبز و پاکی هوا (که در هر دو با توسعه شهر عملاً در جهت کاهش شاخصهای پیش رفته ایم). با ساخت و ساز بیشتر، ضمن رشد اقتصادی متمرکز در پایتخت، توسعه ای به شدت ناپایدار رخ داده است. هنگامی که درشمال شهر تهران در محدوده منابع طبیعی حاشیه (سابق) شهر تهران، در سوهانک، دارآباد، نیاوران، دربند، فرح زاد و کن آپارتمان، مجتمع و شهرک ایجاد شده، ضمن اینکه به حریم منابع طبیعی جنوب البرز تجاوز شده است، می توان بارزترین جنبه های ناپایداری توسعه را مشاهده نمود. در چنین شرایطی لازم است تا در شهری جدید که باید در یک مکان جدید ساخته شود تا در آن برای آینده چشم اندازی مثبت و روشن از دید توسعه پایدار بتوان برنامه¬ریزی نمود.

مساله آلودگی هوا
مساله ای که هر ساله در فصل سرما تهران را با بحران مواجه می کند، آلودگی هواست. سالانه هزاران نفر در اثر این آلودگی هوا می میرند یا به تدریج به بیماری های مختلف مبتلا می شوند. البته در زمانهای دیگر در طول سال نیز آلودگی هوا موجب کاهش سطح سلامت و گسترش انواع بیماریهای تنفسی و ریوی در میان شهروندان تهرانی می شود. بخشی از این موضوع به موقعیت فیزیوگرافیک شهر تهران مربوط است، به نحوی که امکان مناسب برای تهویه هوای شهر به دلیل محاصره بودن آن از سه سو با کوههای بلند است. در پایتخت جدید به این مساله از نظر وضع توپوگرافی و همچنین از دیدگاه ساماندهی منابع آلوده کننده هوا لازم است توجه شود.

جاذبه های شهری و گردشگری
شهر کنونی تهران از نظر جاذبه های معماری و چشم اندازهای شهر بسیار فقیر می نماید. این در حالی است که پایتخت شایسته برای کشور ما باید دارای بافت زیبا و با جاذبه گردشگری برای ساکنانش و مسافران باشد. این موضوع را باید در مکان پایتخت جدید ساماندهی نمود.

ایمنی زیرساخت اصلی حکومتی
قرارگیری بیشتر زیرساختهای اصلی حکومت در مکان کنونی شهر تهران آسیب پذیری کلی کشور را در شرایط یک بحران (مثلاً یک زلزله بزرگ) بسیار زیاد می کند. لازم است تا در پایتخت جدید زیرساختهای حکومتی، نظیر ساختمان دولت و مجلس و قوه قضائیه با استانداردهای امروزی ایجاد شود و یا حداقل بخشهای مهمی از آنها به آن پایتخت منتقل شود.

شاخصهای توسعه انسانی
هر ساله شاخصهای توسعه انسانی در کشورهای مختلف جهان توسط سازمان ملل متحد سنجیده می شوند و معمولاً کشور ما در میانه های جدول رده بندی کشورها قرار می گیرد. لازم است تا با استانداردسازی معیارهای توسعه در مکانی که به عنوان پایتخت جدید انتخاب می شود به رشد شاخصهای توسعه انسانی در کشور کمک کنیم. البته بخشی از مساله رده پائین کشور در چنین جدولی را به دلیل عدم اصلاع رسانی مناسب می دانند و نابسامانی در گردآوری داده ها را به عنوان یکی از دلایل مهم چنین مساله ای از سوی بعضی از متخصصان اعلام شده است. به هر حال با ایجاد پایتختی جدید می توان چنین ساماندهی را برای کل کشور به نحوه مناسبتری مدیریت نمود.

وجهه جهانی نظام
وضع کنونی شهر تهران به عنوان پایتخت شایسته نظام جمهوری اسلامی نیست. وجهه جهانی نظام حکم می کند تا با ایجاد یک پایتخت ایمن و مدرن و براساس شاخصه های فرهنگی ایرانی- اسلامی در سده بیست و یکم، نهادی از پبشرفت نظام در عرصه شهرساز نوین را در دنیای کنونی معرفی نمود.

شهر نماد تمدن ایرانی - اسلامی
از سال 1175 هجری شمسی (در 217 سال گذشته) و از زمان تاجگذاری آغا محمد خان قاجار در تهران، که شهر تهران به عنوان پایتخت ایران بوده، شاخصه¬های شهری نماد تمدن و شاخص گذشته فرهنگی کشور را یا از ابتدا نداشته و یا در طی زمان و به تدریج نمادهای شاخص فرهنگی - تمدنی در تهران از میان رفته است. لازم است تا در پایتخت جدید به چنین شاخصی توجه گردد و شهری که نماد تمدن پرافتخار ایرانی - اسلامی باشد و ضمناً آینده¬ای روشن را برای برپایی تمدنی شکوفا در کل کشور راهبری کند بنا گردد.

بافت سامان یافته و یکدست شهری
در شهر کنونی تهران مکانهای گوناگون زیستی  به صورت محلات فقیرنشین و ثروتمند در  فضای زیست شهری به طور نامتوازن توزیع شده است. 

جمع بندی
امید است تا جامعه علمی و تخصصی کشور در بحث مربوطه به این موضوع با ارائه داده های علمی تصویری واقعی ارائه دهند تا در تصمیم قوه مقننه و پس از تصویب قانونی و در هنگام اجرا دردولت، موضوع در قالب یک برنامه درازمدت برای ایجاد یک پایتخت جدید (از دیدگاه نگارنده در جایی که تاکنون شهر نبوده است) به درستی دنبال شود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 329190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    7 10
    مصوبه ی خوبی نیست
  • بی نام IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    2 5
    چرا همیشه باید اشتباه کنیم؟ راه از بین بردن این مشکل پاک کردن صورت مسئله نیست. هیچ جای دنیا پایتخت را به خاطر این مسایل تغییر نداده اند. قوانین را اصلاح کنید. هنوز هم ساخت و ساز ها غیر مجاز هست. اگر هر جای دیگری هم پایتخت شود مسایل به همین صورت باقی خواهد ماند
  • بی نام IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    3 1
    اون سالهایی که برای زلزله عنوان شد که به وضوح مشخصه هر 500 سال یه بار یک زلزله قوی میاد که عملا زلزله ی مخرب بعدی میشه 2200-2300 میلادی..بعدش مگه زلزله ی 7 ریشتری زلزله ی قوی محسوب میشه؟؟همه جای دنیا سعی میکنند مشکلات را ریشه ای حل کنند متاستفانه در ایران همیشه صورت مسئله را پاک میکنیم چیزی به فکر خودم میاد اینه که پایتخت جدید باید حضور قومیت های یکسان داشته باشد منابع اب کافی داشته باشد و منابع طبیعی سرشار...به علاوه در مناطق مرکزی کشور باشد تا امنیتش تامین شود..حالا میشه بگین دقیقا کدوم شهر این ویژگی رو داره؟؟؟؟هیچکدوم...پس لطفا ایده آل فکر نکنیم...بهتره اول مشکلات تهران رو حل کنیم..
  • بی نام IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    7 3
    مهم ساختن نیست مهم چگونه ساختن است. آقایان ،برادران ،نمایندگان محترم !ساختار های ایچاد وتوسعه شهری از ساختار اقتصادی -سیاسی کلان یک کشور پیروی میکند.بویژه ازساختار اقتصادی.حال بهتر است ساختار های زیر بنایی را اصلاح کنید تا در هدف متناسب توسعه شهری موفقیت حاصل شود. ساختار اقتصادی که هدفش کسب در آمد بهر شکل وهر ویرانی است نهایتاً شهر هارا به توسعه نامتوازن ونا مطلوب سوق می دهد.قبول ندارید؟ دوباره امتحان کنید. یک تهران آلوده دیگر!!
  • بی نام A1 ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    5 5
    صورت مسئله رو پاک نکنید !!
  • بی نام A1 ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    14 14
    قزوین گزینه مناسبیه برای پایتخت بعدی
    • پرهام IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
      5 8
      درسته قزوین تمام ویزگی های پایتخت روداره وتاریخش هم غنیه
  • امید A1 ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    7 0
    تهران دیگر پذیرش جمعیتی بیش از این را نداردبرای نجات تهران و مردم دو راه بیشتر وجود ندارد یا رسیدگی به شهرستانها راانقدر زیاد کنند که مهاجرت معکوس شود یاشهری جدید برای پایخت ساخته شود با پیش بینی نیازهای سیصدسال اینده متخصصین مربوطه بایدبررسی کنند کدام مقرون به صرفه تر وشدنی تر است
  • رضا A1 ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    2 3
    والا را های عقلانی وجود داره مثل اجبار برخی شرکت های خصوصی و نیمه خصوصی به خروج از تهران با این کارشون هزینه ای هم زیاد رو دست کسی نمیزارن فرض کنیم پایتخت عوض شد ایا مشکلات پایتخت باهاش مهاجرت نمیکنه ؟مگه فقط تهران با این مشکلات مواجهه 4 کلان شهر دیگه به مقدار کمتر و در اینده بیشتر با این مشکلات مواحهن حالا میخان اونا چه کار کنن؟؟والا عقلم خوب چیزیه
  • بی نام A1 ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    5 1
    كجا ميشه ساخت اينو؟؟ اگه قرار بر مكان يابي باشه هر نماينده مجلسي مياد داد و هوار ميكنه كه بايد نزديكهاي محل من باشه وگرنه استعفا ميدم!! اين كار بزرگ همت بزرگ و ديد فرا محلي ميخواد . مگر اينكه ساختشو بديد بابك و برو بچ انجام بدند. تا اسم پايتخت هم لو برا كجاست( تو اصلا بگو وسط كوير لوت) زمين خوار ها ميريزند اونجا و قيمت ميشه عين تهران!!
  • بی نام IR ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    3 9
    با توضيحات شما أطراف شهر كرد گزينه مناسبى است؟
    • بی نام IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
      7 4
      شهر كرد خودش روي گسل قرار دارد
  • رضا A1 ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    2 1
    والا را های عقلانی وجود داره مثل اجبار برخی شرکت های خصوصی و نیمه خصوصی به خروج از تهران با این کارشون هزینه ای هم زیاد رو دست کسی نمیزارن فرض کنیم پایتخت عوض شد ایا مشکلات پایتخت باهاش مهاجرت نمیکنه ؟مگه فقط تهران با این مشکلات مواجهه 4 کلان شهر دیگه به مقدار کمتر و در اینده بیشتر با این مشکلات مواحهن حالا میخان اونا چه کار کنن؟؟والا عقلم خوب چیزیه
  • بی نام IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    5 0
    یادمه در دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی حرف بر سر این بود که پایتخت به شهر ازنا منتقل شود حتی به کسانی که از شهرستان به تهران مهاجرت می کردن کوپن تعلق نمی گرفت مگر اینکه به حاشیه تهران می رفتن خداییش هاشمی اون موقع چه فکری داشت. حالا یکی بیاد به داد این کلان شهر هزار معضل برسه.
  • بی نام IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    6 0
    با صداي بنان: آدمي در عالم خاكي نمي آيد بدست عالمي ديگر ببايد ساخت وزنو آدمي
  • هادی IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    11 3
    پایتخت باید باید جابجا بشه
  • lمحمد A1 ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    4 1
    سلام فک کنم نویسنده شیرازی بوده !! ولی اصل ماجرا خیلی خوبه، پول مثل خون تو بدن می مونه، متاسفانه پول ایران یه نقطه بلوکه شده و این باید پخش بشه، تمام پایتخت های کشور در تهران هستش و به اقتصاد کشور آسیب می زنه
  • پروین A1 ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    4 2
    1-شهری باید پایتخت شود که جاذبه جغرافیایی بارزی نداشته باشد تا پایتخت شدن آن کمکی به پیشرفت منطقه ای آن هم کرده باشد(مانند؛ سمنان، هشتگرد، اراک). دو ویژگی مهم برای پایتخت شدن در کشور ایران موقعیت استراتژیکی مناسب و مرکزی بودن است که باید آن را مد نظر قرار داد. 2-استان هایی که ویژگی های جغرافیایی زیر را دارند در صورتی که بنا به تصمیم نادرست پایتخت شوند با مشکلات جدیدی روبرو می شوند: مثلا: صنعتی بودن و سیاحتی بودن در اصفهان، شیراز و... توریستی بودن و محیط زیست آسیب پذیر استان های شمالی و... که این استان ها به هیچ وجه گزینه مناسبی برای پایتخت شدن قرار نمی دهد.
  • بی نام A1 ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    1 17
    تهران از اول پایتخت بوده تا صد سال دیگه هم باقی میمونه.
    • امین IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      11 1
      مطمعنی تهران از اول پایتخت بوده من فکر میکردم موقعی که تهران یه دهات خوش آب و هوا در اطراف ری بود پایتخت ایران تبریز و مراغه و کرمان و اصفهان بودن
  • بی نام IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    10 0
    گریزی از انتقال پایتخت وجود ندارد.
  • ناشناس IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    2 4
    شهرتهران را هوا آلوده است- وانگهی پایتخت عوض خواهی نمود- مهرشهر در شهرک البرز را- پایتخت نو بنا خواهی نمود- چون هوا آْوده است باید رویم- جای خود در کاخ مروارید نهیم- پایتخت شدن مهرشهر برتمام ایرانیان مهردوست مبارک
  • بی نام A1 ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    5 1
    تو یکیش موندن دومی پیش کش
  • علی اهوازی IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 5
    جابجایی بایتخت محاله و همه میدونن که امکان بذیر نیست بس خواهشن نیاید تو این وضع بی بولی و بدبختی گروهی برای تحقیق و مطالعه درست کنید که میلیاردها هزینهه بشه و آخرش هم اتفاقی نیفته// اقایون بیان بگن کدوم استان ایران الات هوای باکی داره یا زیرسازی شده و آمادست برای هجوم مردم بایتخت به آن شهر؟ جابجایی بایتخت یعنی بدبختی ی شهر دیگه و به نظر من مردم اگر میخوان شهرشون از این بدتر نشه اجازه ندن شهرشون بایتخت بشه مگر الان تهران بایتخت شده چه چیزی برای مردمش فرق کرده؟
  • هادی IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    10 9
    یکی از شهر هایی که میشه پایتختش کرد شهر سراب واقع در استان آذربایجان شرقی هستش چرا که هم ترافیک نداره و هم هواش پاک هستش.
  • بچه شیراز A1 ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    7 4
    والا خوبه قدیمی ترین باینخت های ایران شوش اکباتان بود حالا تبربز چطور یه هوی شد یایتخت ما نمی دانیم.....بذارین همون تهران بمونه به شهرای مثل شیراز و اصفهان که مهد تمد ایرانن کاری نداشته باشین.........
  • امیررضا IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    4 5
    میگم اگه رشت هم بشه خوبه چون آب و هوای متعادلی داره و به دریا نزدیکه . تازه شهر بزرگی هم هست .
  • محمد A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    3 6
    به نظر من اگه قرار باشه پايتخت تغيير كنه بايد جايي بره كه فرهنگ غني اي داشته باشه و تاريخي باشه حداقل يبار در طول تاريخ پايتخت بوده باشه و به همين دليل سمنان اصلا مناسب نيست چون كويري و اب و هواي خشك و گرمي داره ... به نظر من همدان از همه نظر مناسب تر است هم اولين پايتخت ايران بوده و هم تمدن و فرهنگ غني و بالايي داره و سابقه شهر نشيني 3500 ساله داره هم پر از مناظر زيباست و هم زير ساختهايي تقريبا براش تعريف شده و هم زمين زيادي داره به خاطر دشت هاي فامنين و رزن وضعيت بارندگيش از همه جا بهتره و اب و هواي خوبي هم داره و با وجود اتوبان ساوه همدان هم زياد از تهران دور نيست
  • ملا پاسدار US ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    4 5
    خوی, مرند, استارا گزینه مناسبیه
  • میلاد از کرمانشـاه A1 ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    12 6
    کرمانشـاه بهترین گزینه برای پایتخت شدن چون کرمانشـاه یک شهر بزرگ وقدیمی و از نظر دیدنی حرف اول رو تو ایران می زنه.کرمانشـاه پایتخت گردشگری وتاریخ وتمـدن
  • میلادکرمانشـاه A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    16 5
    کرمانشـاه هم شهر خوبیه و هم یک شهر با اصالت وبزرگ وقدیمی وم ردمای مهمنون نواز و خونگرمی هم داره ودیدنیهای کرمانشـاه بسیار زیاد. کرمانشـاه هم شهر زندیگی و هم شهر گردش وتفریح.کرمانشـاه پایتخت گردشگری وتاریخ وتمـدن
  • ایرانی A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    12 4
    باید شهری پایتخت جدید ایران بشه که مشکل آب نداشته باشه مردمش مهمون نواز باشن و امکاناتی نظیر تفرجگاههای خوبپاساژهای مدرن شهریفضای سبز زیبا و زیادآپارتمانهای بلند و شیکفروشگاههای زیاد و مدرن داشته باشه که همه اینها رو شما در کرمانشـاهمیتونید ببینید. کرمانشـاه مرکزیت کل غرب ایران و ششمین شهر بزرگ ایران و نهمین شهر پرجمعیت ایران است و از شهرها و استانهای اطراف اومدن کرمانشـاه سرمایه گذاری کردن و باغ گلها درست کردنباغ پرندگان درست کردنباغ راه غربی در کمربندی غربیفروشگاههای مدرن و خوبآپارتمانهای شیک و...و از اکثر شهرهای ایران برای خرید اجناس و برای زندگی و تفریح و گردش کرمانشـاه رو انتخاب کردن. کرمانشـاه درسته هم مرز کشور عراق اما یکی از امن ترین شهرهها و استانهای کشور شناخته شد.
  • کرمانشـاه 5000 اثر دیدنی دارد A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    14 5
    کرمانشـاه پایتخت ساسانیان ایران بوده و آثارهای بزرگی از دوره ساسانیان در کرمانشـاه باقی مونده از جمله آثار بزرگ طاق بستان و بیستون وطاق گرا و معبد آناهیتا که این خودش گویای این است که کرمانشـاه پایتخت تمدن ایران و پایتخت گردشگری ایران و گهواره تمـدن است و از همه مهمتر این است که کرمانشـاه از شهرهای بسیار امن ایران و جهان است بطوری که بارها در سایتها وشبکه های ملی به اون اشاره شده است. کرمانشـاه آب وهوای بسیار خوبی دارد و به جرئت میتونم بگم که کرمانشـاه از لحاظ گردشگری و آب وهوا وقدمت تاریخی حرف اول رو تو ایران و خاورمیانه می زند.این همه مزیت رو شما در کرمانشـاه میتونید ببینید کرمانشـاه مرکزیت کل غرب ایران و بهترین بیمارستانهای ایرانپاساژهای بزرگ و بازارهای خوب و مردم مهمون نواز رو دارد
  • مریم A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    6 3
    خدایی کرمانشـاه خیلی شهر خوشگل و باکلاسیه و آب وهوای کرمانشـاه رو هیچ جا نداره من هرسال کرمانشـاه می رم.کرمانشـاه خیلی شهر بزرگ و خوبیه و خیلی هم دیدنی داره و از شهرهای گردشگرپذیر ومهم کشورمونه.
  • کرمانشـاه کل جهان A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    9 3
    کلانشهر زیبا و تاریخی کرمانشـاه با داشتن5000 اثر دیدنی ثبت جهانی یونسکو خواهد شد اکثر اماکن تاریخی شهر کرمانشـاه همچون طاقبستان و بیستون جهانی می شوند: تکیه معاون الملکتکیه بیگلربیگیبازارسنتی کرمانشـاهمساجد تاریخی و بزرگ کرمانشـاه از جمله:مسجد زیبای عمادالدولهمسجد شافعی هاحمام شهبازخان و...معبد آناهیتاغارقوری قلعهطاق گراکوه و غار عمیق پرو در کرمانشـاه و... هم بزودی در دست جهانی شدن هستند.تکیه معاون الملکتکیه بیگلربیگیبازارسنتی کرمانشـاهمسجد تاریخی عمادالدولهمعبد آناهیتا و غارقوری قلعه و کوه پرو در شهر کرمانشـاه بزودی جهانی خواهند شد اصفهان را نصف جهان خوانند هنوز به کرمانشـاه نیومدند که آن را تمام جهان بخوانند