نظر معاون وزیر جوانان درباره افزایش انگیزه‌های ازدواج، زندگی‌های مشترک بدون ازدواج، تفکیک‌جنسیتی و ...

امروز معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان امروز در یک نشست خبری در مورد مشکلات ازدواج و شیوه های افزایش انگیزه برای ازدواج توضیحاتی داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ محمود گلزاری در این نشست خبری گفت: مهمترین راهکار برای افزایش ازدواج،ترغیب و ایجاد انگیزه جوانان است که در این زمینه مسائل اقتصادی و معیشتی بسیار مهم است.

او درباره اینکه چندی پیش یکی از معاونان این وزارتخانه گفته بود والدین می‌توانند به منازل استیجاری نقل مکان کنند و مسکن خود را در اختیار جوانان قرار دهند به خبرآنلاین گفت:شاید آنها شوخی کردند. اینکه انگیزه نیست برای جوانان. انگیزه های جوانان در بحث ازدواج فراتر از این موضوعات است.این شیوه برای تشویق به ازدواج درست نیست و باید شیوه نگرش به ازدواج در بین افراد تغییر کند.

او مراکز دانشگاهی و محل کار را بهترین مکان برای انتخاب همسر معرفی کرد و گفت: الان با تفکیک جنسیتی این موضوع کمرنگ شده است.


زندگی مشترک بدون ازدواج

گلزاری در مورد زن و مردهایی که بدون ازدواج با هم زندگی می کنند و همخانه هستند گفت: این خانه های سفید در دنیا رو به گسترش است که به خاطر مشکل ازدواج و گرههای آن است اما در کشور ما هنوز زیاد نشده و برای همین باید ساماندهی شوند تا خارج از چارچوب اخلاقی نباشد.

او گفت: هنوز این سبک زندگی زیاد نشده و نگران کننده نیست اما در کشورهای دنیا هم بررسی شده که این نوع زندگی دوام ندارد و سازگاری آن کمتر از ازدواج رسمی است. اگر با نگاه مثبت به این شیوه زندگی نگاه کنیم می توانیم آن را در مسیر درست هدایت کنیم و نباید به عنوان یک آسیب و انحراف به آن پرداخت.


فیلترینگ فیس بوک
معاون وزیر ورزش و جوانان درباره فیلتر شدن سایتهای مجازی و اجتماعی گفت: در دنیای امروز استفاده از اینترنت اجتناب ناپذیر است اما باید فرهنگ سازی شود و آگاهی دهیم.
او ادامه داد:با فیلتر شدن فیس بوک به لطحاظ فرهنگی و محتوایی مخالفم اما این کار توسط مراجع قانونی انجام شده است.


آسیبهای اجتماعی
گلزاری گفت: متاسفانه ما در مورد آسیبهای اجتماعی مشکل آمار داریم و هیچ مرکز علمی مورد اعتماد برای رصد آسیبهای اجتماعی نداریم. بنابراین اینکه اعلام می شود عده کمی به خاطر مسائل اقتصادی روسپیگری می کنند و الان این کار در حال گسترش است را نمی توان قبول کرد.
او ادامه داد: جمعیت ایران خانواده محور است و در یک نظر سنجی مشخص شدن الان هم فرزندان به اولین کسانی که اعتماد دارند پدرو مادرشان هستند،پس نباید این موضوع خیلی نگران کننده باشد.

در ادامه جلسه او به سوالات خبرنگاران پاسخ داد:

موضوع شرح موضوع
وام ازدواج به نظر من مشکل ازدواج جوانان با وامی که سقف آن زیاد هم نیست حل نمی شود.جوانان را باید به ازدواج ترغب و تشویق کرد.این انگیزه هم به مسائل علمی،انگیزشی و توان اقتصادی برای اداره زندگی مربوط است.منظور ما از توان اقتصادی این است که فرد یک شغل ثابت و سالم،مسکن وتامین هزینه های مسائل ازدواج داشته باشد.برای همین مسئله ازدواج تنها اقتصادی نیست و باید مشکلات اقتصادی و مسکن حل شود.در حال حاضر به خاطر مشکلات بودجه ای بانک مرکزی هیچ قول جدی برای وام ازدواج نداده است اما ما با وزیر اقتصاد جلسه ای برگزار کردیم به این نتیجه رسیدیم که با تشکیل یک کارگروه این موضوع حل شود.
همانطور که می دانید ماهیت بانک صندوق مهر رضا برای اشتغال،مسکن و ازدواج است و رئیس جمهور هم دستور دادند که ظرفیت این بانک برای وام و حل این مشکلات حل شود.
برنامه وزارت جوانان برای حل مشکل اشتغال و ازدواج همانطور که گفتم فرد باید انگیزه ازدواج داشته باشد، این کاهش انگیزه در تمام دنیا وجود دارد و تنها مربوط به کشور ما نمی شود.وقتی فرد انگیزه پیدا کرد آگاهی پیدا می کند و ملاکهای ازدواج پیدا می کند اما من بسیاری از جوانان را می شناسم که ملاک درستی ندارند و نمی توانند 10 ملاک را برای خود اعلام کنند.ما باید در زمینه آموزش به افراد کار کنیم و به نظر من از 15 مسئله مربوط به ازدواج،12 مورد آن فرهنگی و مشاوره ای است که دولت باید سامان بدهد.
همسریابی برای انتخاب همسر سه روش وجود دارد.یکی روش سنتی است که خانواده ها دختر و پسر را به هم معرفی می کنند که تنها فایده آن این است که رضایت و حمایت خانواده را دارند اما چون دو جوان همدیگر را نمی شناسند مشکل به وجود می آید.
شیوه دوم مجازی است که ما اصلا قبول نداریم و در ایران و دنیا بسیار آسیب دارد و با فرهنگ ما متناسب نیست.اما بهترین شیوه انتخاب همسر در دانشگاه و محل کار است که با کمک خانواده و مشاور،به سرانجام می رسد اما الان با تفکیک جنسیتی این موضوع در دانشگاهها کمرنگ شده است.
اما برای بنگاههای همسریابی هم که شرایط خاص خود را دارد ما در حال مطالعه و بررسی هستیم و به زودی مجوزهای آن را می دهیم.
مراکز مشاوره
ما به سایتهای همسریابی نگاه مثبت نداریم اما مرکاز مشاوره و همسریابی حضوری کمک می کنند که همسریابی و همسرگزینی درست باشد.اما الان به خاطر مشکل سازمان بهزیستی با سازمان نظام روان شناسی الان مجوز این مراکز به تعویق افتاده در حالیکه تنها مرجع تخصصی و قانونی برای مجوز این مراکز سازمان نظام روان شناسی است.
تفریح جوانان
یکی از 7 موضوعی که وزیر جوانان و ورزش در هنگام گرفتن رای اعتماد در مجلس اعلام کردند غنی سازی اوقات فراغت جوانان با محوریت امید و نشاط بود که در این زمینه با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ،محیط زیست و شهرداری تفاهم نامه هایی امضا کردیم.
بودجه به نظر من برای حل مشکل بودجه وزارت خانه باید کمک های بخش مردمی و خصوصی را فعال کنیم.امسال نسبت به سال قبل 17 درصد رشد بودجه ای داشتیم اما نباید تنها به حمایت دولت تکیه کرد.
نگاه به جوانان اکثریت جوانان این روزها دغدغه مسائل معیشتی و مسکن در بخش ازدواج دارند که وظیفه ما سر و سامان دادن به این مشکلات و حتی تحصیلاتشان است. وظیفه ما این است که به این موضوعات حساس باشیم. بیشتر جوانان ما سالم هستند و باید بسترسازی لازم برای فعالیت آنها انجام شود. در برنامه های وزیر ورزش و جوانان که به دولت و مجلس ارائه شده موضوعاتی همچون آسیبهای اجتماعی، پیشگیری از آنها، سلامت جوانان، مسکن، اشتغال و ازدواج مطرح شد که همه باید در مسیر درست قرار گیرد؛ چراکه هم رئیس جمهور و هم مابقی مسئولان دغدغه جوانی دارند. دوره جوان‌شناسی کنار رفته و باید جوان‌باوری را جایگزین جوان‌هراسی کنیم.
جوانان و شهرداری در تفاهم نامه ای که به زودی با شهرداری تهران به امضا می رسد، قرار شد شورای راهبردی جوانان تهران تشکیل شود. همچنین لایحه دوستدار شهر جوان از سوی معاونت ساماندهی و شهرداری تنظیم و برای تصویب به شورای شهر تهران ارسال شود. همچنین قرار است با شهرداران کلانشهرها دیدار داشته و فعالیت هایی که در شهر تهران اجرا می شود در سراسر کشور انجام شود. راه‌اندازی کلینینک های کنترل خشم نیز از دیگر فعالیتهای مشترک میان ما و شهرداری است؛ چراکه معتقدیم بعد از اعتیاد و طلاق، خشونت سومین آسیب کشور است.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 329286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    6 2
    ان شاالله تاثیرگذار هم باشه
  • بی نام IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    30 0
    همش حرفه درعمل کاری نمیکنن فقط وعده های توخالی میدن...................
  • بی نام IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    4 4
    ورزش باید جزیی از وزارتخانه جوانان باشد نه همه و یا اکثر فعالیت آن... تحصیل اشتغال مسکن ازدواج خودرو ورزش علم فرهنگی هنری
  • بی نام IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    39 1
    وقتی والدینم برا ازدواجم جوش نمی زنن از شما که انتظاری ندارم ☺
  • amir IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    20 4
    خدمت ای کابوس پیش روی جوانان .خدمت ای مانع ازدواج.خدمت ای اموزنده بیکاری و گذران وقت .خدمت ای عمری که به باد رفت .
  • بی نام A1 ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    15 3
    سخنانشان تا حدودی مفید بود. چه عجب. کسی کارشناسی شده صحبت کرد
  • بی نام IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    43 4
    همه چی گرونه ، ازدواج و ادامه ی زندگی مشترک خیلی سخت شده
  • عابد A1 ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    34 3
    بالاخره چند کلام حرف حساب...
  • بی نام A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    11 27
    مگه میشه دوتا زن و مرد نامحرم با هم زندگی مشترک بدون ازدواج رسمی داشته باشند و به مشکلات اخلاقی دچار نشوند؟هم خانگی در جامعه ی غربی رواج دارد و در کشور ما هم در حال گسترش است به خصوص در شهرهای بزرگ و واقعآ نمی توان این مسئله را به مسیر درست هدایت کرد. بهترین راه ازدواج رسمی است و برای این کار باید شرایط اقتصادی جامعه بهبود یابد.
    • بی نام A1 ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      13 0
      خب ازدواج غيررسمي هست ديگه
  • سالار IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    62 6
    آقایون همه جا را تفکیک جنسیتی میکنند بعد مثل پت و مت تعجب زده میشوند که چرا بچه کم است! یه بار اینجا کامنتی گذاشتم که مورد استقبال قرار گرفت بد نیست تکرارش کنم: کلا بعضیها خوششان می آید مردم به آنها بخندند.عجیب است ولی حقیقت دارد.
    • بی نام A1 ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      11 0
      دمت گرم
    • بی نام IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
      25 0
      ببخشید ها همه جوون ها را پیر کردید !!!حالا کی میاد با این پیرا زندگی کنه. ما که کلی درس خوندیم و مدارک رو هم گذاشتیم . حالا بعد از کلی بدبختی یه آزمون استخدامی قبول شدیم ولی چشم باز کردم دیدم پیر شدم اگه از قیاقه هم نیفتاده باشم ولی سنم شد 30 و بالای آن !!!!!! حالا با کی ازدواج کنیم خودش یه بحثه !!!!!!! آیا احساسی برای زندگی دارم !!!!! اون موقع به فکر 30 سال بعد بودید که تکلیف این بچه های دهه 60 چی میشه !!!!!!!! حداقل 70 را دریابید ما که ازمون گذشت!!!!!!
  • کارشناس حقوق A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    18 0
    متاسفانه قوانین صحیحی در کشور ما برای ازدواج وجود نداره ...
  • بی نام A1 ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    23 5
    در ازدواج سودهایی وجود دارد اما ضررهای آن در حال حاضر به مراتب بیشتر است بنابراین در حال حاضر امری مکروه محسوب می شود . البته برای من جوان .
  • سعید A1 ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    11 2
    این حرف ها را ول کنین، دلار و یورو ارزان نشد؟نمیشه؟؟!