دولت امریکا با اشاره به اینکه در آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای در سطح کارشناسی بین تهران و شش قدرت جهان در ژنو پیشرفت صورت گرفته است، اعلام کرد انتظار می‌رود هر دو طرف به زودی بر سر اجرای توافق ایران و ۱+۵ به توافق برسند.

ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل -روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و امریکا- به اضافه آلمان روز دوشنبه (۹ دی) دور جدیدی از مذاکرات در سطح کارشناسی را به منظور تعبیه ساز و کار اجرای توافق موقتِ ۲۴ نوامبر میان تهران و شش قدرت جهانی در ژنو، آغاز کردند.

در تفاهم‌نامه تهران و ۱+۵ در ژنو، شش قدرت جهان توافق کردند در ازای موافقت تهران با محدودکردن شش ماهه جنبه‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای خود، به برخی از تحریم‌های‌شان علیه جمهوری اسلامی پایان دهند و در این دوره شش ماهه از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران خودداری کنند.

ماری هارف، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا روز سه‌شنبه گفت: «ما در مذاکرات به پیشرفت‌هایی دست یافته‌ایم و طرفین در بازگشت به پایتخت‌های خود نکات مهمی را مطرح خواهند کرد.»

وی افزود: «انتظار می‌رود طرفین به زودی طرح اجرای این توافقنامه را نهایی کنند.»

در این بین، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران در امور حقوقی و بین‌المللی روز سه‌شنبه با اشاره به این که مذاکرات با «پیشرفت نسبتا خوبی» همراه بوده است، گفت: «در پی اتمام مذاکرات کارشناسی، کارشناسان گزارش خود را به معاونان و مدیران سیاسی ارائه خواهند کرد، چرا که برخی مسایل هنوز باقی مانده که باید در سطح سیاسی حل شود.»

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 330319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود -ر A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    45 3
    حاصل شده بود شما کندش کردید!
  • خوزستان IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    72 2
    الحمدلله
  • مانی A1 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    اینکه امریکا میگه " در مذاکرات به پیشرفت‌هایی دست یافته‌ایم" و آقای عراقچی می فرمان که مذاکرات با «پیشرفت نسبتا خوبی» همراه بوده معنی ش اینه که بازم ایران بیشتر از اونی که امتیاز بگیره امتیاز داده . خدا خودش کمک کنه.
    • بی نام A1 ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
      107 8
      خدا شفا بده شمارو...
    • بی نام IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
      108 9
      آقا مانی امتیاز دادن اونه که بیش از 2 میلیارد یورو پول نفت که متعلق به همه ی ایرانیانه توی حساب یه نفر باشه. تازه این فقط یه قلمشه خدا میدونه همین آدم و آدمایی مثل این چه امتیازاتی گرفتن سر همین تحریما.پس بیخود جو درست نکنین ملت خسته شدن از حرفای امثال شمایی که بیخ گوشتون اینجور بخوربخوری بوده و دم نزدین اما در مورد موضوعی که هیچی ازش نمیدونین ای وای از دست رفت میکنین!
    • محمد A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۲
      6 1
      اینا که نظر میدن بعدا میان امتیاز مثبت و منفی نظرشون رو ببینن؟ شاید روشون تاثیر بذاره تو عقایدشون تجدید نظر کنن!
  • بی نام A1 ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    37 0
    بابا تمومش کنید بریم دنبال کارمون.... کار داریم............
  • مردم IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    2 0
    مردم ایران به خاک و خون کشیده شده اند تا انرژی هسته ایی داشته باشند. امروز مردم فهمیده اند غنی سازی 3 درصدی حق مسلمی بوده که دنیای خارج هیچ مشکلی با آن از روز اول نداشته. پس این همه موش و گربه بازی و مردم را 8 سال با شعار انرژی هسته خفه کرده اند از برای چیست؟؟
  • محسن IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    1 2
    هیچ خیری از این قماش به ما نخواهد رسید آخرشم جنگه یه جنگه اساسی