مناظره موافقان و مخالفان انتقال پایتخت/ چرا تهران را جابجا نکنیم؟/ درمان درد تهران، جابجایی نیست

امروز در برنامه مناظره موافقان و مخافان انتقال پایتخت با هم گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، موضوع انتقال پایتخت که در مجلس بررسی و تصویب شد امروز موضوع مناظره تلویزیونی بود که با حضور مخالفان و موافقان طرح برگزار شد.

در این مناظره ابوالفضل ابوترابی، نماینده مجلس شورای اسلامی و یکی از طراحان انتقال پایتخت، حسین‌علی امیری، قائم مقام وزیر کشور و سخنگوی وزارت کشور، جواد جهانگیرزاده، نماینده مجلس شورای اسلامی و مخالف انتقال پایتخت، دکتر پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی و دکتر مهدی زارع، دانشیار پژوهشگاه زلزله و موافق انتقال پایتخت حضور داشتند.

سوال پیامکی بیستمین برنامه «مناظره»؛ نیز این سئوال بود؛ آیا با انتقال پایتخت موافقید؟ بود، همچنین مستندی نیز درباره انتقال پایتخت پخش شد.

در جدول زیر شرح اظهار نظر مهمانان در بخش اول این مناظره آمده است:

نام و مسولیت موافق یا مخالف شرح اظهار نظر
ابولفضل ابوترابی نماینده مجلس
موافق و طراح

- موضوع انتقال پایتخت و انتقال صنایع از آن از سال 1340 مطرح شده است .

-آخرین طرح مربوط به خروج کارمندان از تهران بود که شکست خورد، تصریح کرد: در طرح انتقال پایتخت سیاسی، اداری و اقتصادی تهران یک شورای 14 نفره متشکل از رئیس جمهور به عنوان رئیس شورا، وزیر کشور به عنوان دبیر و شهردار تهران حضور دارند.

- در طرح مجلس، اولین گام ساماندهی تهران موجود است. قرار است کمیته‌ای به ریاست وزیر کشور تشکیل شود و این کمیته فراقوه‌ای، درباره ساماندهی تهران موجود، تمرکززدایی از تهران و آمایش سرزمینی تهران تصمیم‌گیری می‌کند.
- امروزه تهران به مرکز همه امور فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و حتی عمرانی و تجاری کشور تبدیل شده است.
- درباره تمرکز زدایی و واگذاری اختیارات به استان‌ها، یک بحث جدی در طرح مجلس وجود دارد.
- بخش زیادی از ثروت انباشته تهران می‌تواند در مناطق کمتر توسعه یافته هزینه شود. در راستای امر پدافند غیرعامل باید یک شهری به عنوان پایتخت در کنار تهران داشته باشیم.
- احتمال حمله نظامی، نافرمانی‌هایی مدنی و نیز مشکلات زیست محیطی، نظام را از ناحیه تهران در وضعیت آسیب‌پذیری قرار داده است که لازم است از این آسیب‌پذیری جلوگیری کنیم.
- ژاپن امروزه به شدت در فکر انتقال پایتخت است و مالزی نیز یک تجربه موفق در بحث انتقال پایتخت بوده است؛ پس می‌توان به تجربه‌های خارجی توجه کرد.
- انتقال پایتخت،‌ هزینه ندارد بلکه یک انتقال سرمایه و حتی جذب سرمایه‌ جدید است. انتقال پایتخت راهیست که 50 کشور رفته اند و بسیار موفق هستند.
- این شورا در مدت 2 سال قراراست راهکار بدهد و این شورا هزینه بر نیست.
-این طرح در پایان کار کارشناسی توسط شورا باید به تأیید رهبری برسد.

جواد جهانگیرزاده قائم‌مقام مرکز پژوهش‌های مجلس

مخالف

- این طرح خلاف اصل 75 قانون اساسی است زیرا هزینه‌های دولت را افزایش می‌دهد.طرح ارائه شده از سوی نمایندگان مخالف طرح مصوب کمیسیون شوراهای مجلس است.
- یکی از مشکلات مهم این طرح، عدم توجه به مشکلات زیست محیطی است. تهران را منتقل کنیم با 10 میلیون جمعیت تهران چه می‌کنیم؟
- انتقال پایتخت به 78 میلیارد دلار هزینه نیاز دارد که 6 برابر هزینه عمومی دولت است. 4000 هزار طرح نیمه تمام در کشور داریم که مهمتر از انتقال پایتخت است.
- در پاکستان، پایتخت از کراچی به اسلام آباد منتقل شد اما جمعیت کراچی سه برابر شد و مشکلات آن چندبرابر شد.

- به نظر می‌رسد با انتقال پایتخت، بازهم ذهنیت ما هم درست نمی‌شود. اگر بخواهیم تمرکز زدایی کنیم، راهش انتقال پایتخت نیست
- امروزه به دلیل عدم امکان استفاده از حمل و نقل عمومی،‌علاقه مردم به استفاده از وسیله شخصی زیاد است. در جای دیگر هم همین مشکل وجود دارد. آنچه ما نیاز داریم،‌حل مشکل است، ما باید هزینه حمل و نقل عمومی را کاهش و هزینه وسیله شخصی را افزایش دهیم تا مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی رغبت نشان دهیم.
- در طرح مصوب مجلس، تصمیمی برای جمعیت فعلی تهران گرفته نشده است. ده میلیون نفر اگر زلزله بیاید، چه کنند؟ مشکل جمعیت فعلی تهران را چه کنیم؟ آلودگی هوا و مسایل آب تهران را چه کنیم؟

یروزحناچی معاون شهرسازی وزیر راه
مخالف

- مشکل ما نبود مدیریت صیحیح است امروزتهران به دواستان تبدیل شده است.
- یک میلیون جمعیت مسکنن مهر امروز افزوده شده است و امروز خود کرج دومین کلانشهر دارای مشکل است
- هشت هزار خودروی فرسود در تهران داریم که به اندازه بقیه خودروها آلودگی دارند.
- باید تجربیات مدیرتی را به جهت بهتری ببریم، باید به جای ساخت بزرگراه توسعه حمل و نقل عمومی را گسترش دهیم
- همه نقاطی که قابل زیست هستند خطر زلزله تهدیشان می کند.
- باید برای حداقل آسیب ها از زلزله یاد بگیریم که چگونه با زلزله زندگی کنیم
- انتقال پایخت را رد می نمی کنم .شهر های مثل ارا ک و اصفهان هم معضل داریم و صرفا با انتقال پایتخت مشکلات قابل حل نیست.

-در زمینه انتقال پایتخت‌های جهان موارد متعددی داریم، این انتقال پایتخت‌ها مربوط به سال‌های 1923 تا 1983 است که عمده دلایل انتقال با دلایل ما متفاوت است. به عنوان مثال بحث برلین مربوط به مساله فروپاشی بود یا در قزاقستان به دلیل زلزله این کار را انجام دادند اما دلیل اصلی نوسازی بود. در حال حاضر نیز در ژاپن مباحثی در خصوص انتقال پایتخت مطرح است.

حسین علی امیری سخنگوی وزارت کشور مخالف -این طرح از جهت حقوقی با ایراداتی مواجه است و نمایندگان به موجب قانون اساسی باید طرحی را که ارائه می دهند محل تامین هزینه آن را تعیین کنند
- مشکلات تهران بسیار عریان است و مردم همگی مشکلات تهران را می‌دانند و عنوان می‌کنند، دیدن مشکلات خیلی هم کار کارشناسی نمی‌خواهد
- سال 58 جمعیت تهران کمتر از امروز بود اما مشکلات بسیارجدی بود و امروز با اینکه جمعیت بسیار متفاوت است اما مشکلات ترافیکی کمتری - داریم و حمل و نقل و ساخت بزرگراه‌ها این مشکل را تا حد زیادی حل کرد.
- در دهه 50 میلادی یکی از شهرهای آلوده دنیا لندن بود اما امروز یکی از پاکترین شهر های‌ دنیاست.
- چرا طراحان به کارهای شدنی توجه نمی کنند چون این طرح تا 100 هزار میلیارد تومان هزینه دارد و از کجا می توانید تامین کنید.
- به نظر من انتقال پایتخت اداری و سیاسی به منظور حل قضیه است؟چون کجا انتقال دهیم که ظریفت داشته باشد
- کلانشهرها با مشکل آلودگی هوا و آب مواجه هستند.
- در همین شهر تهران با وصف این که آب صدهای کرج، لتیان وامیر کبیر با مشکل مواجه است
- شهرهای ما منابع آب زیادی ندارند که پاسخگوی جمعیت تهران باشد.
- ترددی نیست که تهران از مشکلات ترافیکی و آلودگی رنج می برد اما مشکلات تهران باید احصاء بشود و در بخش‌های کوچکتر باید حل بشود
- راهبردهای اجرایی باید متناسب با هزینه و نتیجه انجام شود.
مهدی زارع رئیس پژوهشگاه زلزله‌شناسی موافق هر 200 سال باید یک زلزله شدید بر اساس حرکت‌های طبیعی پوسته‌های زمین در این منطقه رخ دهد.
- حدود 3.5 میلیون نفر در پهنه مستقیم زلزله خیز شمال و جنوب تهران هستند.
- بیش از 5 میلیون نفر در تهران در معرض خطر مستقیم زلزله هستند.
- انتقال پایتخت از تهران می‌تواند فرصتی باشد تا کمی از تراکم جمعیت تهران کاسته شده و بتوان برای مقابله با زلزله چاره‌اندیشی کنیم.
- واقعیت این است که به طور متوسط سالانه حدود 120 هزار نفر به جمعیت تهران اضافه می‌شود و ورودی تهران بسیار بالا است. اگر سیاست‌های کلان مملکت تغییر کند، از روند رو به رشد جمعیت در تهران جلوگیری می‌شود.
- تهران ظرفیت 4 تا 5 میلیون نفر جمعیت برای زندگی ایده‌آل را دارد و در یک برنامه 20 ساله می‌توان انتظار داشت که جمعیت تهران به یک جمعیت ایده‌آل برسد.
- شرایط اکنون به نسبت گذشته شرایط بهتری است. بزرگراه‌های تهران ظرفیت‌های جدیدی ایجاد کرده‌اند اما آیا این شبکه در زمان بحرانی مثل زلزله هم پاسخگو خواهد بود؟
- ده سال از زلزله بم گذشته است و در آن شب حادثه، حدود 80 تا 100 هزار نفر در این شهر سکونت داشتند و در آن زلزله نصف جمعیت شهر از بین رفت. سرمایه انسانی که در این زلزله از بین رفت، بسیار مهم بود.
- اگر فاجعه بم در یک کلانشهر اتفاق بیفتد، چه سرمایه عظیمی از بین خواهد رفت؟ آقای روحانی در زمانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی بود، دستور داده بود که این طرح در شورا بررسی و رسیدگی شود. پس این موضوع مهم است.
- هیچ یک از شهرهای کنونی ایران مکان مناسبی برای انتقال پایتخت نیست و تنها نوار کوهستانی سیرجان که از جنوب دریاچه ارومیه شروع می‌شود و به سیرجان می‌رسد، جای مناسبی است که کمتر در معرض زلزله است.
- زلزله عامل مهمی در انتقال پایتخت است زیرا آسیب وارده به پایتخت ما، یک مشکل اساسی است.


بخش دوم مناظره

در بخش دوم  مناظره هر یک ازمهمانان می توانستند از دیگر مهمانان درباره نظر موافق یا مخالفشان درباره انتقال پایتخت طرح سوال کنند و نظر خود را اعلام کنند.در جدول زیر این نکات آورده شده است:

نام شرح اظهار نظر
جواد جهانگیرزاده

-آیا انتقال پایتخت موجب انتقال جمعیت چند میلیونی می‌شود؟ باید در نظر داشت که اقامتگاه فقط موضوع مسائل سکونتی نیست بلکه موضوعات سیاسی و اجتماعی هم مطرح است. تهران در حال حاضر محل تمرکز است اگر این جمعیت از تهران منتقل شد زلزله رفع می‌شود؟

-طرح انتقال پایتخت در سال 68 اعلام شد که 230 هزار میلیارد تومان هزینه دارد و با توجه به وضعیت اقتصادی کشور این رقم برای 20 سال آینده هم قابل تامین نیست.
- اگر پایتخت منتقل شود، تهرانی با همین شرایط فعلی البته بدون دولت و توجهات دولتی رها می‌شود که روز به روز نابسامان‌تر می‌شود.
- ترافیک تهران، آلودگی هوا و زلزله، با انتقال پایتخت از بین نخواهد رفت. اگر زیر ساخت‌های تهران درست شود، نیازی به انتقال پایتخت نیست.

اگر هم پایتخت منتقل شود باز هم ذهنیت ما تنظیم نمی‌شود هم اکنون در منطقه الهیه شاهد هستیم که در یک کوچه باریک مجوز ساخت یک آپارتمان 10 طبقه‌ای داده‌اند. اگر بخواهیم تمرکززدایی کنیم راهش این نیست که پایتخت را از تهران منتقل کنیم چرا که هم‌اکنون هزینه این انتقال را نداریم.

- باید نظام اداری را اصلاح و تغییرات بنیادین در ساخت و ساز مسکن اعمال کنیم. همچنین هزینه استفاده از امکانات شخصی را افزایش داده و هزینه استفاده از امکانات عمومی را کاهش دهیم.

مهدی زارع -سالی 120 هزار نفر به جمعیت تهران اضافه می‌شوند اگر سیاست‌های ما تغییر مناسبی داشته باشد می‌تواند رو به رشد جمعیت را جلوگیری کند و آن موقع است که باید فکری برای جمعیت موجود کرد.

- شهر تهران برای 4 تا 5 میلیون نفر جمعیت مناسب است، در برنامه درازمدت 10 ساله می‌توان انتظار داشت که زندگی در تهران برای 5 میلیون نفر مناسب‌سازی شود. اگر بتوانیم تهران را در بازه زمانی برای جمعیت ایده‌آل مناسب‌سازی کنیم آن وقت فرصت کافی برای مقاوم‌سازی در مقابل زلزله را داریم.

-تمرکز جمعیتی با انتقال پایتخت به جایی می‌رود که خطر زلزله کمتری دارد این عبارت اشتباهی است که همه جای ایران ریسک زلزله یکسانی دارد. از طرفی دیگر تهران تا روزی که این جذابیت اقتصادی و سایر جذابیت‌ها را دارد چنین جمعیتی را خواهد داشت لذا چاره‌ای نداریم و نمی‌توانیم با جمعیت موجود راهی برای پیشگیری از آسیب‌های ناشی از افزایش جمعیت داشته باشیم.

ابوترابی -نباید در انتقال پایتخت سیاسی فقط حل مشکل تهران را در نظر بگیریم بلکه در راستای پدافند غیرعامل باید جایگزینی برای تهران داشته باشیم وگرنه آسیب‌پذیر می‌شویم بطوری که شاهد هستیم یک زلزله در هائیتی به وجود آمد و دولت آن کشور را نابود کرد.

- مشکلات محیط زیستی، احتمال حمله نظامی و نافرمانی مدنی از دیگر دلایلی هستند که ضرورت انتقال پایتخت را مشخص می‌کند. ژاپن هم در حال حاضر در حال انتقال پایتخت است و سئول طراحی پایتخت خود را به مسابقه بین‌المللی گذاشته است.

- انتقال پایتخت فقط هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری جدید است چرا که موضوعاتی مانند آلودگی هوا که دومین عامل ایجاد سرطان است هزینه‌های زیادی را به سیستم درمانی کشور وارد می‌کند که با انتقال پایتخت می‌توان جلوی این هزینه‌ها را هم گرفت.

امیری -امروز با وجود اینکه جمعیت تهران به صورت قابل توجهی افزایش یافته است اما می‌بینیم که با مشکلات آن زمان تهران روبرو نیست، چرا؟ چون نظام به این نتیجه رسید که روی مسئله تردد،‌ حمل و نقل و ترافیک تمرکز کند. بزرگراه‌ها را ساخت، وسیله‌های حمل و نقل وارد میدان شدند و توانستند بخش عمده‌ای از مشکلات تهران را حل کنند.

- روزی لندن یکی از شهرهای آلوده بود اما مطالعه و کار کارشناسی کردند و امروز به یکی از شهرهای پاک دنیا تبدیل شده است. بنابراین چرا از مطالعات دیگران استفاده نکنیم.

- چرا به کارهای شدنی توجه نمی‌کنید و بر موضوع انتقال پایتخت که هزینه هنگفتی تا مرز 100 هزار میلیارد تومان را دارد توجه می‌کنید. آن هم با توجه به مشکلات اقتصادی که کشورمان با آن روبروست.

حناچی -بنده تصور می‌کنم مشکل ما ناشی از مدیریت شهری است در حد فاصل سال‌های 82 تاکنون که حدود 10 سال می‌گذرد تهران از 32 شهرداری و 12 فرمانداری و یک استان تبدیل به شهری با 58 شهرداری، 18 فرمانداری و دو استان شده است. اینها را در کنار افزایش یک میلیون مسکن مهر در ورودی تهران و افزایش تراکم مسکونی در سطح شهر بگذارید.

- در حال حاضر 8 هزار خودرو آلوده کننده داریم که به صورت سه شیفته کار می‌کنند و آلودگی را بیشتر می‌کنند. در سال 82 نیز مجدد خودروهای دودزا شماره‌گذاری شدند. ما برای حل مشکلات شهری باید از تکرار اشتباهات مدیریتی جلوگیری کنیم بیشتر از بزرگراه به توسعه حمل و نقل عمومی نیاز دارد.

-اکثر مناطق کشور روی خط زلزله هستند و این نشان می‌دهد که ما باید با زلزله زندگی کنیم نه اینکه از آن فرار کنیم.

- بنده بحث انتقال پایتخت را رد نمی‌کنم اما تا زمانی که پروسه مدیریت شهری ناقص است پروژه انتقال پایتخت پاسخ نمی‌دهد چرا که ما در حال حاضر معضل آلودگی در اصفهان، اراک، تبریز و اهواز را داریم و نمی‌توان گفت که صرفا با انتقال پایتخت این مشکلات حل می‌شود.

ابوترابی -شورایی متشکل از 14 نفر ظرف مدت دو سال وظیفه دارند به صورت تطبیقی راه حل 50 کشور را که موفق به انتقال پایتخت خود شدند بررسی کنند و بعد از مدت دو سال باید در مورد راهکارها هزینه‌ها، زمان و مکان‌یابی این مسئله راه حل بدهند.

- این شورا به هیچ وجه هزینه‌بر نیست و در مورد ساماندهی تهران، تمرکز زدایی از تهران و انتقال پایتخت سیاسی و فرهنگی تصمیم‌گیری کنند که در نهایت نه تنها مشکلات تهران بلکه مشکلاتی از کل کشور را نیز حل کند.

- مسئله انتقال پایتخت جزو سیاست‌های کلی نظام است و اگر فرض کنیم تهرانی آباد داریم عقل حکم نمی‌کند که تمام دارایی‌های علمی، سیاسی و فرهنگی را در آن جمع کنیم که در صورت هر اتفاقی تمام این حوزه‌ها آسیب ببیند.

- بعد از پایان این دو سال طرح جمع‌بندی شده باید به امضای مقام معظم رهبری برسد.


مناظره دو نفره
در بخش پایانی برنامه مناظره دو نفره با حضور آقایان ابوترابی و جهانگیرزاده آغاز شد و آنها با دیدگاه موافق و مخالف خود به سوالات پاسخ دادند که شرح آن در جدول زیر آمده است:

سوال پاسخ ابوترابی پاسخ جهانگیرزاده
هزینه انتقال پایتخت اداری-سیاسی

در خصوص هزینه‌های این طرح باید گفت همانگونه که امورات فرهنگی به ظاهر هزینه‌بر است اما در واقع سرمایه‌گذاری بلند مدت است انتقال پایتخت نیز چنین وضعیتی را دارد.اگر قرار است از جهت تمرکز بیش از حد کشور آسیب‌پذیر باشد باید ظرفیتی ایجاد کنیم که از این آسیب پذیری دور شویم.هم اکنون اگر ضرورت دارد به بدنمان انرژی برسد اگر پول داشته باشیم کنار غذا از سالاد نیز استفاده می‌کنیم، بسیاری از پروژه‌ها در کشور حکم این سالاد را دارد.

- پروژه دانشگاه ملی پروژه‌ای در خصوص انتقال پایتخت انجام داده است؛ در فرآیندی که دولت الکترونیک را توسعه داده و از اقتصادی بودن دولت رها شویم ماحصل آن بدین گونه می‌شود که 300 تا 450 هزار نفر باید از تهران منتقل شوند. توجه داشته باشید در مسکن مهر بالای یک میلیون و 500 هزار مسکن مهر ساختیم مگر این 350 تا 400 هزار نفر چقدر مسکن نیاز دارند؟ در ماده 10 طرح سامدندهی و انتقال پایتخت سیاسی و اداری عنوان شده است تراکم زدایی، ساماندهی شهر تهران و انتقال پایتخت سیاسی و اداری، که اگر به این سه مورد توجه کنیم می‌توانیم کشور را نجات دهیم.

در طرحی که دوستان ما آماده کرده‌اند رویکرد اصلی مشخص نیست و اینکه چه ضمانت‌هایی برای انتقال پایتخت در نظر گرفته شده است چرا که کشور ما به مانند بسیاری از کشورها تمرکزگراست و ایجاد یک مجموعه جدید بسیار پرخرج و پرهزینه خواهد بود. در حال حاضر 480 هزار میلیارد تومان برای اتمام طرح‌های نیمه‌کاره نیاز است. اگر پول داریم باید برای این بخش مصرف کنیم و اگر نه این هزینه را از کجا تامین خواهیم کرد؟ در سال 88 و دولت سازندگی دو طرح انتقال آب خزر و انتقال پایتخت مطرح شده بود که 6 برابر بودجه سالانه دولت برای انتقال پایتخت نیاز است که با احتساب بودجه سال 92 باید 6 را در 232 هزار میلیارد تومان ضرب کنیم که نشاندهنده عدد بسیار بسیار بزرگی است.اگر تهران امروز را با شرایط امروز ببینیم نتیجه تقسیم ناعادلانه است. از سوی دیگر باید توجه کنیم پایتخت جدید به طور قطع در کنار مرزها نمی‌رود و به همین دلیل بخشی از شهرها از دور جابجایی کنار می‌روند. البته باید توجه کرد نمی‌توانیم از جیب دیگران پایتخت جدید بسازیم.
دلیل مهاجرت به تهران
- جذابیت ایجاد کردیم به طوری که حتی از کلانشهرهای ایران به تهران می‌آیند. جالب است که کارتن‌خواب‌ها هم به تهران می‌آیند. با ادامه این روند در آینده نزدیک جمعیت در حد انفجار خواهد شد. - اگر پایتخت کشور منتقل شود و در ادامه آن نه بیمارستانی و نه دانشگاهی از بین نرود همه امکانات فعلی در تهران موجود خواهد بود البته بدون دولت که در این صورت تهران شهری ولنگار می‌شود. اما اگر محاسبه منطقی کنیم مشاهده می‌کنیم که پایتخت مکزیک بدون انتقال از نظر زیست‌محیطی با یک مدیریت از وضع نابسامان به وضع خوبی رسید.هر کشوری برای تغییر پایتخت خود باید علت منطقی داشته باشد اما 3 بهانه ترافیک، آلودگی هوا و زلزله دلایل کافی برای انتقال پایتخت نیستند.
در 50 کشوری که پایتخت خود را منتقل کرده‌اند چند کشور دولتش شبیه دولت ماست چرا که دولت در ایران علاوه بر قدرت سیاسی، قدرت اقتصادی را نیز در دست دارد. اگر دولت را از تهران منتقل کرده و به جای دیگری بردید از کجا معلوم است که جمعیت به دنبال آن به شهر دیگر نرود؟
با این طرح 2 سال به دولت فرصت می‌دهیم در شورای عالی قوانین بالادستی از جمله اصل 44 را در نظر بگیرد یعنی طی این 2 سال دولت فرصت دارد تا طرحی براساس قوانین بالادستی آماده کند. در حال حاضر اصلاً نمی‌خواهیم پایتخت را منتقل کنیم بلکه شورای عالی باید این طرح را مطالعه کند و قوانین بالادستی در نظر گرفته شود چرا که این کار بسیار کلیدی است.
-تبدیل دهستان به روستا، شهر و شهرستان یک روند طبیعی و پذیرفته شده است و نمی‌توان با حصار جلوی پیشرفت آن را گرفت. جذابیت یک شهر در بحث سیاسی تنها از یک منظر است. مشکل این طرح برجسته کردن طرح سیاسی و اداری است اما تهران جذابیت‌های هنری، اقتصادی و فرهنگی بسیاری دارد. در تهران امنکان تحرک و صعود اجتماعی بالاست نیمی از اقتصاد کشور در تهران اداره می‌شود، کنترل اجتماعی به نسبت شهرهای دیگر کمتر است.
  -باید توجه کنیم که صرفا با انتقال پایتخت مشکلات حل نمی‌شود ضمن اینکه پول کافی برای تشکیل پایتختی که در شان جمهوری اسلامی ایران باشد نداریم.


پاسخ سوال پیامکی

در پایان مناظره انتقال پایتخت براساس سئوال پیامکی که در این برنامه مطرح شده بود، بالغ بر 450 هزار نفر شرکت کردند که بیش از 65 درصد به انتقال پایتخت رای دادند.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 330593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عطا IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    13 33
    تنها راه درمان تهران عدم امکانات به به این شهر است تا مردم از ناراحتی شهر را ترک کنند و هزینمه تهران را در شهرهخای متوسط خرج کنید
  • عطا IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    24 4
    طبق گفته نماینده مجلس کلی بودجه مملکت را در تهران خرج میکنن آنوقت انتظار ندارید مردم به این شهر مهاجرت کنند تقصیر مسئولین است
  • بی نام A1 ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    13 6
    در پایان مناظره انتقال پایتخت براساس سئوال پیامکی که در این برنامه مطرح شده بود، بالغ بر 450 هزار نفر شرکت کردند که بیش از 65 درصد به انتقال پایتخت رای دادند.
  • بی نام IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    12 36
    بهترین گزینه برای انتقال پایتخت شهر نیشابور است زیرا این شهر بسیار شبیه تهران است ولی در مقیاس کوچکتر .برای مثال از نظر منابع اب غنی است مخصوصا اگر سد بار نیشابور تکمیل شود مانند سد کرج است و کلانشهری مانند تهران را جوابگو خواهد بود . از نظر فاصله نیشابور تا مشهد مانند فاصله تهران تا قم است . از نظر تاریخی وعلمی سابقه درخشان دارد وهر ساله گردشگر زیادی به این شهرمی اید . در شمال تهران قله دماوند است در شمال نیشابور قله بینالود. در طول تاریخ نیشابور پایتخت بوده تهران هم همینطور . مشهد پایتخت معنوی ونیشابور پایتخت سیاسی شود مردم سراسر کشور هم زیارت خواهند کرد هم سیاحت
    • بی نام A1 ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
      10 0
      اخوی شما چقد فکر کردی این نظرو دادی؟همه دنبال اینن که تهران تکرار نشه اونوقت شما داری شباهتای شهرتون با تهرانو میشمری؟!!!
  • بی نام A1 ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    50 50
    کسانی که به انتقال پایتخت رای دادند اکثرا شهرستانی هستند و در پی انتقام از تهرانی که خودشان با مهاجرت بی رویه شلوغش کردند هستند.
    • بی نام A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
      17 3
      همه‌مون شهرستانی هستیم برادر من. کدوم ما است که مهاجرت بی‌رویه نکرده به این شهر؟ همه یه روزی از شهرستان اومدیم و اینجا رو شلوغ کردیم. تا وقتی بیش از نصف نقدینگی اقتصاد ایران تو تهران سرگردونه، تا وقتی 100 درصد تصمیم‌گیری‌های خرد و کلان کشور تو تهران گرفته می‌شه، وقتی زیرساخت‌ها اینجا متمرکزه، طبیعی است که 25درصد جمعیت کشور هم اینجا (مجموعت تهران و کرج) زندگی کنن و هوا رو آلوده کنن! این یه فاجعه جمعیتی است که فکر نمی‌کنم تو دنیا سابقه داشته باشه. با این وضعیت باور کنید یه بحران معمولی می‌تونه کل کشور رو از پا در بیاره. باید منصفانه ببینیم کسی به دنبال انتقام از تهران است، یا تهران داره کل موجودیت سرزمینمون رو تهدید می‌کنه؟
    • بی نام A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
      13 0
      من که تهرانی ام از هوای آلوده مریض شدم تو به خاطر سرمایت که تو آپارتمان ها ریختی ناراحتی که نیاد پایین حاضری بمیری ولی همه این رو فهمیدن کهبعضیا منافعشون در تهران با انتقال پایتخت به خطر می افته وناراحت این موضوعند نه جان مردم
    • تهران شهر به یغما رفته A1 ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
      7 3
      آقای بی نام شما شهرستانی هستی یعنی جی هممون شهرستانی هسیتم پس اینایی که اینجا به دنیا اومدن، 50 سال،100 سال 200 سال و... اینجا هستند جه گناهیی کردن که زندگی خودشون و خانوادشون در خطره اینها بحرانند میشه کنترلشون کرد خدایی نکرده فردا یه زلزله ای بیاد شما که گناه نرسیدن متولدین این شهر به بیمارستان رو به عهده نمی گیری با بقیه صحبتهای شما موافقم
    • بی نام US ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      2 0
      پایتخت اداری عوض بشه، تاثیری روی حال تحران نداره. بلای جان تهران الان فروش تراکم هست که خانه های 2 طبقه را میکوبند جاش، حداقل 8 طبق و بعضی اوقات تا 20 طبقه می سازند. شما پایتخت رو ببر بیرون. با این حجم ساختمان سازی در گوشه های مختلف شهر که میانگین طبقات از 3 طبقه در حال سعود به 8 طبقه هست، تا چند وقت دیگر ظرفیت پذیرش جمعیت تهران 2 برابر میشود و جمعیت از 10 تا 13 میلیون فعلی به 20 تا 25 میلیون افزایش میابد. باید ساختمان سازی در سطح شهر و به خصوص مناطق 21 و 22 که تب ساخت و ساز شدیدی پیدا کرده متوقف شود و حتا اگر شده، تراکم های فروخته شده به زور پس گرفته شود. اینکه یک اداره را ببرید بیرون تهران فایده نداره.
  • دور اندیش A1 ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    25 2
    نمیخواهم کل این مناظره را به چالش بکشم اما چرا آقای زارع روشن بیان نمیکند زلزله تقریبأ تمام ساختمان های نوساز تهران به خاطر نداشتن فاصله حایل بین دو ساختمان مجاور هم تخریب خواهد کرد و زمین تهران با یک زلزله 4 تا 5 ریشتر هم نشست خواهد کرد و تمامی تاسیسات حیاتی منفجر خواهد شد بنابراین سکنه تهران را باید آگاه کرد و نجات داد بعد به فکر تغییر پایتخت بود.
  • بی نام IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    33 5
    این هم از اون طرحهای پوپولیستی آقایونه که فقط سر مردم رو گرم میکنه و اجرایی نیست.
  • بی نام A1 ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    15 8
    هیاهو برای هیچ۰
  • محمد IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    36 13
    انتقال تهران یک کار بیهودست , به دلایل زیر 1- خودرو های بی کیفیت 2- کارخانه های فرسوده و مستحلک 3-افراد فرصت طلب به شدت زیاد 4- از هم مهم تر رفتن از تهران پاک کردن مسئله هستش نه حل آن 5- نداشتن بنزین با کیفیت 6- ایجاد یک سر فصل برای خرج کردن ملیاردی و آخرش هم مثل مصلای تهران 28 سال هم تمام نشده 7- شما هفت به بعدشو بنویسید
    • بی نام A1 ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
      0 0
      8 داشتن پایتخت بدون امکانات پیشرفته
  • بی نام A1 ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    28 3
    من هفتهٔ پیش بعد از چند سال یه سفر آمدم تهران. ۲ روز تمام به خاطره آلودگی‌ سر درد شدید داشتم! این شهره شما توش زندگی‌ می‌کنید با این هزینه‌های سرسام آور، آلودگی‌ و ترافیک وحشتناک!؟ انگار اکثریت حاضرند ذره ذره بمیرند ولی‌ از تهران تکون نخورند! تا انتقادی می‌شه میگن با مدیریت درست می‌شه. اگر می‌خواست تا حال شده بود. تمام کلان شهر‌های دنیا همینه، هر چند هیچ کدوم مثل تهران نیست. انگار هر چی‌ تو کشور هست باید بیاد تو تهران!!! کجا مکزیکو سیتی درست شده؟ خود مکزیکی‌ها دارن از مملکتشون در می‌رن! اگر به جای فقط چند تا سازمان، مجموعه ایی از ادارات و سازمان‌ها و وزارت خونه‌ها به یک شهر جدید که بر اساس استاندارد‌های شهر سازی سخته شده منتقل بشه برای اعضای خانواده‌ها این نقل و انتقال راحت تره.
  • علی A1 ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    7 2
    درمورد ژاپن،الودگی هوا آنقدر زیاد بود که در سالن والیبال هم ماسک میزدن.بازیهایی رو میگم که تیم ملی والیبال ما در ژاپن برگزار کرد.
  • مینا IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    1 7
    با سلام مطمئن باشید مکان پایتخت جدید از مدتها پیش تعیین شده است با توجه به امکاناتی که برای آن شهر در حال راه اندازی است و صحبتهای نماینده آن شهر . مطمئنا شهر سمنان را در نظر دارند به دلایل زیر : 1. نزدیکی به تهران 2. انتقال آب خزر به دشت سمنان 3. آماده سازی مترو شهری از تهران به سمنان و .... حتی نماینده شهر سمنان به همشهری هایش این نوید را داده و اعلام آماده باش کرده .
  • سمنانی A1 ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    2 9
    سمنان آماده پذیرای از هموطنان تهرانی هست
  • بی نام A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    سیرجان هم در منطقه تخریب ضعیفه...هم ترانزیتی و استراتژیکه...از نظر ارتباطی و اقتصادی هم مناسبه...سابقه حدود 10قرن مرکزیت ایالت کرمان رو هم داشته...گزینه خوبیه بررسیش کنید...