پروفسور کردوانی معتقد است: تهران همه جای کشور را نابود کرده و حالا خودش قرار است فرار کند. انتقال پایتخت کار اشتباهی است. ضمن اینکه مکان مناسبی برای پایتخت هم نداریم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ پروفسور پرویز کردوانی، کارشناس ارشد مجیط زیست، کویرشناس و استاد برجسته ایرانی جغرافیا یکی از مخالفان همیشگی طرح های انتهاری برای حل مشکلات زیست محیطی است. طبعتا باید انتظار مخالفت او با انتقال پایتخت را هم داشت. 

پروفسور کردوانی که پیش از این گفته بود تهران همه چیز را برای خود کرده است و باید برای آن فکری کرد، اکنون درباره انتقال پایتخت می گوید: آلودگی هوا، ترافیک و تمام شدن منابع آبی،‌ کمترین هدایایی هستند که شهر تهران به سایر شهرستان‌ها داده است و به همین دلیل برخی به فکر انتقال آن به نقطه دیگری از کشور افتاده‌اند و این در حالیست که این کار یک اشتباه بسیار بسیار بزرگ است.

به گفته او تهران همه جای کشور را نابود کرده و حالا خودش قرار است فرار کند: زمانی تجریش ریه تهران بود، اما الان زمین‌خواری و ساخت و سازها این ریه را گرفته و علاوه بر آن، مناطق خوش آب و هوای کرج و سایر شهرستان‌های اطراف از جمله ورامین و شهریار را نیز فرا گرفته است.

کردوانی به ایسنا گفت: رودهای هراز و جاجرود پنج سال است که حتی یک قطره آب نیز ندارد، از سویی افزایش جمعیت حیات را از رودخانه‌های کرج، قزل اوزن و شاهرود گرفته است، چرا که باید آب مورد نیاز این جمعیت فزاینده را به هر قیمت که شده، تامین کرد و حالا نیز شهر تهران به مناطق تنکابن و دیگر شهرهای شمالی که آب دارند، چنگ انداخته‌اند

او بخشی از خطراتی زیست محیطی که تهران را تهدید می کند،‌ چنین بیان کرده است: 40 درصد از آب مورد نیاز تهران از منابع زیرزمینی تامین می‌شود، به دلیل بهره‌برداری بی‌رویه از منابع زیرزمینی، شهر تهران سالی 36 سانتیمتر و هر سه سال یک متر نشست می‌کند که باعث شکستن لوله‌های آب و گاز، ریزش ساختمان‌ها و عدم ذخیره بارندگی در سطح شهر می‌شود.

چرا قانون اجرا نشد؟

پروفسور کردوانی به قانون منع فروش خانه در تهران به مهاجران با سابقه کم اشاره کرد و گفت: در اوایل انقلاب اسلامی لایحه‌ای تصویب شد مبنی بر اینکه هر کس می‌خواهد در تهران آپارتمان داشته باشد، باید پیش از آن 10 سال در پایتخت زندگی کرده باشد که به این ترتیب بر اساس این قانون، از سیر مهاجران کاسته می‌شد اما این قانون هیچ‌گاه به اجرا درنیامد.

به عقیده او به دلیل اجرا نشدن این قانون، مردم مناطق دیگر ایران به سمت تهران سرازیر شده اند: اگر قانون اجرا می‌شد، تهران به این روز نمی‌افتاد و آدم‌های متنفذی که ساخت و ساز می‌کنند، بدون در نظر گرفتن قانون، وضع پایتخت جدید را به همان وضع تهران خواهند انداخت. در حال حاضر مردم مجبورند از تمام روستاها و شهرها برای دستیابی به بیمارستان،‌ دانشگاه و ... به پایتخت مهاجرت کنند و در پی آن به جای متوقف کردن این عمل، مدام به امکانات این شهر افزوده شد که همین مسئله باعث افزایش مهاجرت‌ها نیز در طی سالیان گذشته شده است.

این استاد دانشگاه گفت: هر روز بلوارها و اتوبان‌های جدیدی احداث شده و به فضای سبز، موزه‌ها، امکانات رفاهی و تفریحی شهر تهران اضافه شد. از سویی مردم چون از اجاره‌ دادن خانه‌هایشان سود می‌بردند، خانه‌های حیاط‌ دار قدیمی تبدیل به آپارتمان‌هایی با چندین طبقه شدند و هر روز تعداد شهرک‌های اطراف این شهر اضافه شد.

او گفت: به دلیل اینکه طی سالیان دراز به روستاها و مناطق کشاورزی توجهی نشد، جمعیت از این مناطق به سمت شهرها گسیل پیدا کرد و حالا ما به عنوان یکی از بزرگترین واردکننده‌های مواد غذایی در جهان شده‌ایم.

 

یک نمونه معاصر شکست خورده

کردوانی به مجلس و دولت توصیه کرد: اشتباهاتی که تا به حال انجام شده، وضع را بسیار خراب کرده است که با انتقال پایتخت، بسیار بدتر خواهد شد.

او با اشاره به تجربه انتقال پایتخت سیاسی از تهران به ورامین که در زمان رژیم پهلوی انجام می‌شد، گفت: در آن زمان روزانه صدها ماشین هر روز صبح به ورامین می‌رفتند و بعدازظهرها بازمی‌گشتند که علاوه بر افزایش ترافیک، باعث اتلاف وقت و انرژی مردم نیز می‌شد؛ به گونه‌ای که بعد از مدتی این طرح متوقف شد. بنابراین نباید این تجربه تلخ مجددا تکرار شود. همچنین در دوران دولت نهم برای انتقال پایتخت سیاسی، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به اصفهان انتقال داده شد که در نتیجه آن صدها کارمند سرگردان مانده و به دلیل نبود جا، هتل‌ها را اشغال کردند.

به عقیده کردوانی انتقال پایتخت سیاسی بدون آنکه محل زندگی افراد مشخص شده و اینکه قرار است کارمندان به کجا بروند و نیاز به چه تاسیسات و امکاناتی است، به هیچ عنوان ممکن نیست: زیرا زمانی که یک کارمند به شهر دیگری منتقل می‌شود، خانواده وی نیز ناچار به همراهی او هستند و باید برای اشتغال همسر این کارمند و مدرسه فرزندان او چاره‌ای اندیشید.

کردوانی گفت: با این ایرانی که من می‌شناسم به محض آنکه پایتخت جدید مشخص شود، با هجوم مردم برای ساخت و ساز، ظرف سه سال همانند تهران خواهد شد.

جایی برای انتقال پایتخت نداریم

او همچنین گفت: در کشورهایی که پایتخت منتقل شده، اول همه چیز را ساختند، سپس پایتخت را انتقال دادند. اما در کشور ما اول یک قانون تصویب می‌شود بعد به آن فکر می‌کنیم که چه کاری باید انجام داد و اصلا پایتخت باید به کجا برود. علاوه بر آن اصلا جزئیات این طرح مشخص نبوده و معلوم نیست اینکه می‌گویند پایتخت سیاسی باید انتقال داده شود، اگر دولت و مجلس از تهران برود، تکلیف وزرا و یا سازمان‌های متبوعه چیست؟

این کارشناس ارشد محیط زیست با بیان اینکه در ایران اصلا جای مناسبی برای انتقال پایتخت وجود ندارد، گفت: کشورهای خارجی که این کار را انجام داده‌اند، جای مناسبی برای انتقال پایتخت داشتند و اگر قرار باشد پایتخت جدید در نظر گرفته شود، باید به همه نقاط کشور راه داشته باشد.

او گفت: به دلیل کمبود زمین کشاورزی مرغوب، استان‌های شمالی مانند گیلان و مازندران اصلا نباید به عنوان کاندیدای انتقال پایتخت مطرح شوند. همچنین شهرهایی مانند کرج، تبریز، تهران و ... که خودشان به اندازه کافی آلودگی دارند نیز محل مناسبی نیستند.

کردوانی با بیان اینکه هنوز معلوم نیست چه بلایی بعد از انتقال پایتخت بر سر تهران خواهد آمد، گفت: تهرانی که آب همه شهرها را گرفته، یک ذره زمین خالی ندارد، مملو از ساختمان‌های 20-10 طبقه است و این حجم جمعیت را در خود جای داده، بعد از منتقل شدن پایتخت سیاسی، مانند یک طفل یتیم خواهد شد. بعد از انتقال پایتخت هیچ کاربری جدیدی برای تهران تعیین نخواهد شد و سرانجام همانند تخت جمشید، به یک خرابه تبدیل می‌شود.

 

به جای انتقال پایتخت به روستاها توجه کنید

پروفسور کردوانی اما چاره کار تهران را توجه به دیگر مناطق ایران می داند: پایتخت باید بر سر جای خود باقی بماند، مسئولین باید به کشورهای دیگر که بدون انتقال پایتخت وضعیت آلودگی محیط زیست خود را بهبود بخشیده‌اند، توجه کنند و برای تبدیل وضعیت تلاش کنند.

او گفت: حل مشکلات زیست محیطی شهر تهران از جمله آلودگی هوا منوط به توجه به روستاها و سایر شهرهاست. با توجه به روستاها و ایجاد اشتغال، دیگر از نظر تامین مواد غذایی و وابستگی به خارج نیز مشکلی نداریم. اکنون به دلیل توجه نکردن به روستاها، قرار است پایتخت را انتقال دهند. در حالی که همین وضع ادامه پیدا کند، هر جای دیگری هم که پایتخت شود، به دلیل عدم تعادل جمعیت و مهاجرت، این مشکلات باقی خواهد ماند.

کردوانی با تاکید بر اهمیت آگاهی مردم از شرایط نابسامان موجود، گفت: مسئولین باید به مردم بگویند که دیگر آب نداریم یا اینکه آلودگی هوا و محیط زیست چه تاثیری بر زندگی آنها خواهد داشت. در این صورت رضایت مردم جلب شده و خودشان برای بهبود شرایط تلاش می‌کنند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 330529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میم A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    75 5
    به جای این که "عامل آلاینده" را حذف یا لااقل کنترل کنند، می خواهند "محل آلوده" را "تعویض" کنند، تا همان آش باشد و تنها کاسه ی دیگر اضافه شود!!
  • بی نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    12 1
    قانون راجع به ثبت شركت‌‌ها مصوب 2 خرداد ماه 1310 شمسي: ماده سوم ـ از تاريخ اجراي اين قانون هر شركت خارجي براي اين‌كه بتواند به وسيله شعبه يا نماينده به امور تجارتي يا صنعتي يا مالي در ايران مبادرت نمايد بايد در مملكت اصلي خود شركت قانوني شناخته شده و در اداره ثبت اسناد «تهران» به ثبت رسيده باشد!!! http://sherkat.ssaa.ir/subjectview/tabid/1857/code/978/default.aspx
    • مجید A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
      4 19
      خب حالا این چه ربطی به این مطلب داشت؟
    • بی نام IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
      14 0
      ربطش اینکه اکثر فعالان اقتصادی یا صنعتی در شهرستانها برا اینکه دلال یا واردکننده ی دست اول باشن مجبورن بیان تهران دفتر باز کنن و انبار و خونه تهیه کنن، بعد خونوادشون هم میرن با دوستا و فامیلاشون اونجا، بعد اینا کارگر میخوان، بعدش کارگر، دوستای کارگرش رُ میاره و همینجوری رشد، رشد میاره حالا اگه میتونستن توی شهر خودشون نماینده ی شرکت خارجی باشن، تمرکززدایی میشد و مهاجرت نه
  • بی نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    28 1
    به جای انتقال تهران صنایع تهران را به سایر استانها بفرستید حداقل 5 میلیون نفر از مهاجران بر می گردند به شهرستان های خودشان مثلا" ایران خودرو و سایپا- ایران خودرو دیزل-تان ایران خودرو- پارس مینو- داروسازی ها-تولید کننده های شوینده ها و ... همه از دو استان تهران و البرز به سایر نقاط کشور و شهرهای مهاجر فرست انتقال یابد تا مهاجران به همان شهرهای خودشان برگردند تهران شهر خدمات بازرگانی باید باشد نه شهر صنعتی تولید کننده در فاز دوم هم دانشگاه های درجه دو سه هم منتقل بشه خواهید دید ظرف ده سال حداقل 60% جمعیت تهران به شهرستانهای خودشان باز می گردند
    • بی نام A1 ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
      13 2
      حداکثر میتوان جلوی مهاجرت جدید گرفت وگرنه هیچ مهاجری برنمیگردد . بعلل زیادی مثل شغل و خانواده و... کسیکه 5سال اینجا زندگی کنه عملا خودش وارث تهران میدونه
  • ترابی A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    43 13
    قانونی که جناب پروفسور ازش یاد کردن بسیار مترقی بود و فروش خانه را منحصر میکرد به متولدان تهران و شبیه این قانون در پکن هم اجرا میشه . این قانون دولت مجبور به اشتغال زایی و کنترل مهاجرت میکرد که متاسفانه اجرا نشد و مهاجرت و مهاجران دمار از روزگار مادراوردند
    • ایرانی A1 ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
      13 11
      یعنی منظورت اینه که اصل تهرانی هستی شما؟ خودت هم اگر به سابقه خانوادگیت نگاه کنی قطعا از یکی از شهرها مهاجرت کردی حالا مدت اقامت شما 20 سال است و یا بیشتر بقیه کمتر تهران یک روستا بوده مگر یک روستا چقدر جمعیت داشته که الان 10 میلیون نفر ادعای بچه تهران دارن. این طرز حرف زدن درست نیست یک خود برتر بینی به حساب میاید همان مهاجرانی که دمار از روزگار شما و امثال شما در آوردند ایرانی هستند و حق زندگی بهتر را دارند که قطعا در شهر خودشون به اون نرسیدن و مجبور شدن مهاجرت کنن.
    • بی نام A1 ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
      16 9
      این قانون بسیار ناعادلانه است. یعنی همه امکانات رو بیارن توی تهران بعد هیچکس جدید هم حق نداره بیاد تهران! به این میگن بی عدالتی شدید رسمی! بجای اینکار باید ثروت و بویژه پول نفت رو در کشور عادلانه تقسیم کرد و درجاهای دیگه سرمایه گذاری کرد تا جذابیت تهران کم بشه!
    • بی نام A1 ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
      17 8
      خیلی از مردم تهران فقط مصرف کننده هستند، حاصل زحمات کشاورزها، تولید کننده ها و زحمات کارگرانی که در همه جای ایران از دامداری و کار توی زمین های کشاورزی و معادن گرفته تا روی سکوهای نفت و گاز شبانه روز دارن کار میکنند توسط بعضی تهرانی ها مصادره و گاهی اوقات توسط بعضی ها که در این صفحه نظر داده اند پایمال میشه. در همه جای دنیا شهرنشین ها تولید علم، معرفت و آگاهی میکنند و خدمات مالی و اجتماعی و در کل خدمات نرم افزاری ارائه میکنند ولی مردم تهران چطور؟ قضاوت کنید. هر کی یه آپارتمان فسقلی تو تهران داره خودشو وارث تهران میدونه اونایی که میگن جلوی ورود مهاجرین به تهران گرفته بشه حق ندارن برن بیرون از تهران و از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب کشور رو به گند بکشن. تهران تحفه ای نیست ولی حیفه آدمای خوبش.
    • بی نام A1 ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
      5 11
      اگه قوانین مترقی چین رو قبول دارید تشریف ببرید همونجا با همه قوانینشون زندگی کنید.
    • تهرانی و متولدین تهران A1 ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
      7 4
      جتاب ایرانی اینطوری که شما میفرمایید ما ایرانی اصیل هم نیستیم جون بالاخره یه زمانی ای یه جای دیگه اومدیم به ایران.اینهایی که میگین آبا و اجدادیمون باید تهرانی (یا هر شهری) باشه حرف خند ه داری میزنن، آبا و اجدادی تا کی؟ تا چند دهه؟ تا 100 سال تا 200 سال یا تا حضرت آدم؟!اینها توجیهات شما دوستان غیر متولد تهران هست برای اینکه این ظلمی که به متولدین تهرانی شده (ترافیک انسانی و خودرو، آلودگی، گرانی مسکن به علت تقاضای بالا، تراکم وحشتانک جمعیت و هزاران بلای مالی و جانی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم به متولدین تهران داره وارد میشه) و بودنتون رو توجیح کنید.البته یادتون باشه برنگشتن شما به شهرتون و خدمت نکردن به شهرتون هم ظلمی به شهر شماست حرف شما رو قبول دارم تمرکز کار و.. باعث این مهاجرت
  • بی نام AT ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    40 0
    راه حل: 1- کاهش جمعیت 2- تمرکز زدایی سیاسی و حرکت به سمت فدارل شدن 3- تقسیم پول نفت بطور مساوی برای همه مردم و تامین درآمد دولت از راه مالیات 4- سرمایه گذاری بیشتر روی راه آهن و وسایل نقلیه عمومی بجای جاده و خیابان
  • امیر A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    55 2
    هیچ جای دنیا مثل تهران بی قانون نیست .آخه تا کی باید به جمعیت تهران اضافه شود و این همه ساخت و ساز جدید؟؟؟؟؟؟؟ظرفیت تهران قرار است چقدر شود 10 میلیون !14 میلیون!20 میلیون! یا.........با کدوم منابع آب؟؟؟؟و برق؟؟؟؟؟؟؟خانه یک طبقه را خراب کردند 10 طبقه جایش ساختند بدون اینکه فکر کنند آب آن از کجا باید تامین شود؟هیچ جای دنیا بی در و پیکر تر از تهران نیست........
    • بی نام IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
      8 0
      منطقه 10 تهران که از بافتهای فرسوده است در این سالها بساز بفروشها را به خود جذب کرده و خانه های قدیمی دوطبقه تبدیل به آپارتمانهای 4 طبقه و پنج طبقه شده است. امثال با افت شدید فشار آب و گاز مواجه شدیم و همچنین برای جای پارک ماشی ن هر روز در این منطقه درگیری و مشاجره می بینیم. آیا این شد شهرسازی و نوسازی بافت فرسوده؟ خانه های ساخته شده جدید کیفیت لازم را ندارند و شهرداری و مهندس ناظر نیز ایرادی نمی گیرد،حتی ریزش ساختمان در حین ساخت را نیز داشته ایم چه برسد که چندین خانوار مستقر شوند.
  • على IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    36 3
    به خدا قسم هر روز به فكر رفتن از تهران هستم ولى به هزار مشكل برميخورم ، مدرسه بچه رو چكار كنم ، كار و درآمد رو چكار كنم ، پدر و مادر رو چكار كنم و از اين دست مشكلات ... و اين در حاليست كه جد اندر جد ساكن تهران بوده ايم ... ديگه حالم از اين شهر به هم ميخوره ، اون از وضع رفتار مردمش كه با خودشون هم درگيرن ، وضع رانندگى ، آلودگى هوا ، ترافيك ، قيمت مسكن
  • کردعلیوند A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    8 29
    الیگودر لرستان هرچند من بچه خرم آباد هستم اما میدانم اگر یک جایی پیدا بشه فقط الیگودرز است.احتمال هزار درصد است به خاطر آب وهوا موقعیت مرکزی.ژئوپولوتیک کوهستانی وقابل دفاع.تقاطع شمال جنوب وشرق به غرب .تا غرب 5ساعت تا تهران 5ساعت تا اصفهان 3ساعت تا اهواز قطار 5ساعت تا ارومیه 6 7 ساعت
  • بی نام IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    5 0
    در ترکیه وامریکا صنایع بزرگشان در پایتخت نیست صنایع رو منتقل کنین از سوخت بیولوژیک باید استفاده بشه .برای کاهش سوخت وانرژی از انرژی خورشیدی در هر ساختمان الزام شود.ساخت وساز های جدید ممنوع شود.آب باران در پشت بامها میریزد جمع اوری وبه منابع زیر زمینی تزریق شود اتوبوسها هوایی وبرقی تعبیه شود واز سوخت فسیلی استفاده نشه.به جای استفاده از گاز نیروگاه برفی درست بشه وخانه ها از برق ارزان برای پخت وپزوگرمایش استفاده بشه مثل کشور فرانسه .اطراف تهران رو دولت فضای سبز درست کنه ومدیریت اب بوجود بیاره .این کارا عملی است وهزینش کمتره.ویا استفاده ازخودروهای برقی .همین الا ن موتورسیکلت هارو ترددشون ممنوی بشه ودولت به صاحبانشون در تهیه موتور برقی سوبسید بده ی
  • بی نام GB ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    3 0
    مشکل اصلی اینه که به دلیل وجود درآمد نفت و اینکه این پول دست دولته، این پول خیلی بیشتر به تهران و برخی مناطق دیگه رسیده و جاهای دیگه از این درآمد کمتر برخوردار شدند. یعنی بجای پرداختن بیشتر به شهر تهران باید به شهرها و روستاهای دیگه پرداخت تا امکاناتشون بیشتر بشه و جذابیت تهران کم بشه. همینطور باید پول نفت بطور مستقیم و مساوی میان همه مردم پرداخت بشه تا امکانات در کشور پخش بشه و دولت تنها با کمک مالیات کشور رو اداره کنه. البته من در مورد انتقال پایتخت به نظرم اگر از نظر بودجه و دیگر مسایل عملی باشه بد نیست که پایتخت سیاسی و اقتصادی جدا بشه بویژه در صورت بروز زلزله.
  • حسین IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    9 0
    من 10 بار نظر دادم اما منتشر نشد. انتقال پایتخت طرحی 90% سیاسی است.
    • بی نام A1 ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
      7 0
      100% قبول دارم حرفتو
  • محمد A1 ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    2 8
    نیشابور نخستین پایتخت ایران پس از اسلام بهترین نقطه است. دشت وسیع، و هموار ، منطقه امن در پناه کوهستان سترگ بینالود و با صبحدمی که شهره فاق است . جایگاه نیشابور در تمدن اسلامی بطوری که در مقطعی از تاریخ 16 زبان در این شهر صحبت می شده و از سراسر دنیا افرادی در جهت کسب دانش و یا تجارت به این شهر مهاجرت کرده اند. نیشابور از دیرباز یکی از آبادترین شهرهای مسیر جاده ابریشم بوده است از این نظر اصالت این شهر در کشور بی نظیر است سفرنامه ناصر خسرو خود گواه این ادعاست. پس به پایتخت باستانی خود ننگاه دوباره داشته باشیم
  • بی نام IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    4 2
    آقا به خدا از آلودگی هوا و پارازیت و سروصدا خیابان و کوچه ها و درگیری برای جای پارک و ترافیک و زورگیری خسته شدم. میخوام فرار کنم ولی کجا برم وقتی دانشگاه و محل کارم تهران است؟
  • بافریج A1 ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    3 0
    پروفسور حرفهای متناقضی زده است. بالاخره تهران همانجا باشد و اب تنکابن و شهرهای شمال را هم بخورد، یا حداقل بخش اداری وسیاسی ان خارج شود که رشد ان خیلی زیاد نشود. بنظر میرسد بیرون رفتن بخش سیاسی و باقی ماندن بخش دانشگاهی، تجاری جابجایی زیادی ایجاد نخواهد کرد ضمن این که رشد جمعیت کمتر خواهد شد. شاید چیزی شبیه انکارا و استانبول.
  • سامان IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    1 1
    اقای دکتر شما می گوید بشین خودش درست میشه !!!بابا سیل عظیم مهاجرت به تهران ،رفت وآمد روزانه نزدیک دو میلیون نفربه تهران،آلودگی،زلزله خیزبودن،....مشکلات تهران رو دو چندان می کنه واگر روزی تهران زلزله بشه حکومت سقوط خواهد کرد وبه نظر بنده باید پایتخت عوض شه اما قبلش باید جای مطمئنی انتخاب شود
  • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    1 0
    اون قانون عدم فروش آپارتمان كه اجرا نشد كه خيلي مسخره بود كجاي دنيا چنين قانوني دارند؟ اما بايد از همون اول با تمركز زدائي جلوي مهاجرت بي رويه رو به شهرهاي بزرگ را مي گرفتند. شما به كشورهاي پيشرفته كه بري مي بيني حتي روستاها هم حداقل امكانات را دارند بنابراين مردم ديوانه نيستند كه زندگيشون رو ول كنند بيان شهرهاي بزرگ از صفر شروع كنند.
  • بانوی ایرانی A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    به نظر شما یه خورده دیر نشده برای تعویض پایتخت؟؟؟واقعا که....خیلی بی انصافیه که با اومدن هر دولتی، دولتمردان نظرات و علایق و پیشنهادهای خودشون رو بدون اینکه کارشناسی بشه به این مردم و دولت تحمیل می کنند،اگر به تمام استان ها توجه می شد شاید این سیل جمعیت در تهران اتفاق نمی افتاد،نامردیه که دولت اصلا مناطق دورافتاده رو نمیبینه،مردم حق دارن که به تهران مهاجرت کنند چون فقط سرمایه در تهران جمع شده و اگه نیان باید از گرسنگی بمیرن