دادستانی تهران با انتشار بیانیه‌ای از علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس خواست با حضور در مرجع قضایی در برابر اظهاراتش پاسخگو باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عممی و انقلاب تهران، در این بیانیه‌ آمده است:

«نظر بر این‌که آقای علی مطهری، نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی در روز چهارشنبه یازدهم دی ماه سال جاری، اظهاراتی را ایراد کرده که صرف‌نظر از جنبه‌ی مجرمانه‌ی آن، واجد مطالب خلاف واقع و کذب علیه قوه قضاییه است، بنابراین به منظور تنویر افکار عمومی، مطالبی به شرح زیر اعلام می‌شود:

1- نامبرده مدعی شده است که اعلام جرم دادستان تهران علیه وی غیرقانونی است؛ این در حالی است که اظهارات نامبرده که طی نطق میان دستور یک‌شنبه هشتم دی‌ماه ایراد شده است، واجد چندین وصف مجرمانه است:

1-1. اظهارات نامبرده دائر بر «راه حل آن مستلزم وجود یک قوه قضاییه مستقل است، نه قوه‌ای که از این نهاد و آن دفتر و از دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی تأثیر بپذیرد» متضمن «توهین» به قضات با عبارت «غیرمستقل»؛ ایراد «افترا» به قضات با ادعای «نفوذپذیر» بودن آنان و این‌که قضات تابع دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی هستند و هم‌چنین «نشر اکاذیب» از بابت غیرقانونی خواندن احکام صادره در خصوص برخی مجرمان امنیتی است.

2-1. هم‌چنین ادعای وی مبنی بر این‌ که «قوه قضاییه ما پس از گذشت بیش از چهار سال هنوز نتوانسته تکلیف معاون اول رییس‌جمهور پیشین را در پرونده‌ی بیمه ایران مشخص کند»، مبتنی بر کذب است؛ زیرا از آقای رحیمی تحقیق به عمل آمده و در حال حاضر با صدور قرار وثیقه‌ی مناسب و تأمین آن، آزاد است.

با توجه به مطالب فوق الذکر، اعلام جرم علیه آقای مطهری در راستای انجام وظیفه‌ی قانونی دادستان بوده و توصیه می‌شود نامبرده به جای بیان این گونه اظهارات، با حضور در مرجع قضایی پاسخگو باشد.

2- ادعای آقای مطهری مبنی بر این که: «مرجع قانونی رسیدگی به این امور (مطبوعات) هیأت نظارت بر مطبوعات است و قوه‌ی قضاییه نباید رأساً اقدام کند»؛ بر خلاف مقررات است؛ زیرا بر مبنای این اظهارات، اقدامات قوه‌ی قضاییه در رسیدگی به امور روزنامه‌ها غیرقانونی است؛ در حالی که مطابق ماده‌ی 6 قانون مطبوعات و تبصره‌های آن، اقدامات مطبوعات و دیگر رسانه‌ها که واجد وصف مجرمانه‌ است، قابل تعقیب و مجازات است و این امر در صلاحیت قوه‌ی قضاییه است.

3- اظهار علی مطهری مبنی بر این ‌که: «متأسفانه آقای صادق لاریجانی به جای این‌که به این سوالات در محضر مردم پاسخ دهد، اقدام به اعلام جرم علیه بنده کرده است» نیز خلاف واقع است؛ زیرا رییس محترم قوه‌ی قضاییه شکایتی از وی نکرده و اعلام جرم علیه آقای مطهری، از طریق دادستانی تهران انجام گرفته است.

4- نامبرده مدعی است «نماینده‌ی مجلس حق دارد درباره‌ی همه‌ی مسائل کشور اظهار نظر کند». لازم به ذکر است جواز اظهارنظر نماینده‌ی مجلس به معنای مسوول نبودن وی در قبال اظهاراتِ واجد جنبه‌ی مجرمانه مانند توهین، افترا و نشر اکاذیب نبوده و مطابق اصل بیستم قانون اساسی همه‌ی افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند. بنابراین ایشان نباید انتظار داشته باشد در صورت ارتکاب جرم، از تعقیب و مجازات مصون باشد. هم‌چنین مطابق اصل بیست و دوم قانون اساسی، حیثیت افراد مصون از تعرض است، در حالی که آقای مطهری در اظهارات خود، به قوه‌ی قضاییه و قضات اتهاماتی را وارد کرده که باید در این خصوص پاسخگو باشد.

5- در خصوص اظهار وی مبنی بر این‌که «اگر نماینده‌ی مجلس نتواند این مقدار هم حرف بزند، پس مجلس را تعطیل کنند» باید گفت چنان‌چه هر یک از نمایندگان مجلس از مقام نمایندگی مردم و صحن مقدس مجلس برای ایراد توهین، افترا و نشر اکاذیب علیه دیگران استفاده کند، آن چنان فضای مسموم و مشوشی ایجاد خواهد شد که همه‌ی مقامات و آحاد جامعه از جمله خود ایشان نیز متضرر خواهند شد. بنابراین از آقای مطهری انتظار می‌رود با رعایت شأن نمایندگی و حقوق دیگران، وظیفه‌ی نمایندگی خود را اجرا کرده و از ایراد سخنان واجد وصف مجرمانه خودداری کند.»

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 330797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 40
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    پاسخ های کاملا قانع کننده ای به ادعاهای این آقا بود
  • بی نام A1 ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    خدا حفظت کنه اقای مطهری واقعا مردی
    • بی نام A1 ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
      من از تفکرات فرهنگیش خوشم میاد.
    • امین1 IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
      ظاهرا از نظر شما هرکسی قانونشکنی کند ودرمقابل قانون بایستد مرد است وقابل احترام وای به روزی که حق خوار مشود وباطل عزیز
  • محمدرامهرمزی IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    ترا خدا این دعواها را تمام کنیدو بفکر مشکلات کشور و نان مردم باشید
    • بی نام IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
      چرا تا به ضررتون میشه به فکر منافع کشور و اتحاد میشید ؟
  • بی نام A1 ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    وبسایت دکتر مطهری فیلتر شده:(
    • بی نام A1 ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
      248 5
      واااااااااااااااااای یعنی چی به چه حقی وبسایت دکتر فیلتر کردن!!!!!!!!!!!!!!!!!:(
    • محمد A1 ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
      وای، وای !! یکی سایت فیلتر شده دکتر را دریابد !!
    • جواد A1 ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
      257 4
      بهتره بگید سایت نماینده مردم در مجلس فیلتر شد! ای خداااااااااااااااااااااااااا
    • ممدرضا A1 ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
      178 2
      وقتی سایت نماینده مجلس فیلتر شه وای به حال بقیه سایتا ...
  • بی نام A1 ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    157 3
    متاسفانه مجلس هنوز متوجه نشده پيام ملت تو انتخابات رو . اينكه مردم اعتدال رو ميخوان . فضاي باز رو ميخوان . درود بر تو مطهري . ملت پشت تو واستادن نماينده راستين مردم
  • بی نام IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    323 7
    وبسایت دکتر مطهری فیلتر شده: چرررررررررررررررررررررررررررررررررررا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    اصل 86 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران:نمايندگان‏ مجلس‏ در مقام‏ ايفاي‏ وظايف‏ نمايندگي‏ در اظهار نظر و راي‏ خود كاملا آزادند و نمي‏ توان‏ آنها را به‏ سبب‏ نظراتي‏ كه‏ در مجلس‏ اظهار كرده‏ اند يا آرائي‏ كه‏ در مقام‏ ايفاي‏ وظايف‏ نمايندگي‏ خود داده‏ اند تعقيب‏ يا توقيف‏ كرد.
  • طلبه بسیجی A1 ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    امیدوارم جلوی این تهمت ها گرفته بشه که دیگه کسی فک نکنه از قانون بالاتره و هر کاری دلش میخواد بکنه و هر حرفی رو به زبونش بیاره انشاالله تا آخر پیش برن نه که در حد حرف باشه
    • میلاد م EU ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
      251 3
      جالبه یعنی الان تنها فرد متهم در ایران ایشونن که باید باهاشون برخورد بشه اونا که 3000 میلیارد کشیدن بالا که هنوز پروندشون بازه(بعضیا نمیزارن به انجام برسه) نمایندهای کارت هدیه بگیر هم مشکلی ندارن که قوه قضاییه بهشون گیر بده مرتضوی هم که داره راست راست میگرده قوه قضاییه بهتره به اینا برسه که حق مردم رو بالا کشیدن نه به کسی که داره حقایق رو میگه
  • قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    اصل هشتاد و چهارم : هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است وحق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر نماید. اصل هشتاد و ششم : نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی و اظهارنظر و رأی خود کاملاً آزادند و نمی توان آنها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده اند یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده اند تعقیب یا توقیف کرد.
    • م مثل مردم IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
      5 71
      یعنی فردا یه نماینده اگه فحش خواهر و مادر به مردم داد !!! نماینده است دیگه و مستنداتش هم قانون اساسیه و خودم هم نمی دونم چی می گم ....... دست و هورا
  • محسن US ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    مرحبا مطهری
  • بی نام IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    130 2
    اما در مورد بند1.2: آقای مطهری مگر گفته اند به اتهام رسیدگی نشده که سخن ایشان را مصداق جرم میدانید؟ همانطور که از آقای مطهری نقل کرده اید ایشان گفته قوه ی قضاییه بعد زا 4 سال نتوانسته تکلیف معاون اول رییس جمهور سابق را مشخص کند. این سخن به این معناست که 4 سال است که دادگاه کش پیدا کرده و به نتیجه ی نهای نرسیده(چه گناهکار اعلام شدن و چه بی گناه اعلام شدن)خب این موضوع چه ربطی به تحقیق و قرار وثیقه دارد؟؟حرف آقای مطهری صادر نشدن حکم بعد از 4 سال است نه اینکه وثیقه گذاشته شده یا گذاشته نشده.
  • بی نام A1 ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    97 4
    واقعا متاسفم
  • آقای علی لاریجانی بخواند IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    121 3
    جناب آقای علی لاریجانی به نظر بنده جنابعالی بعنوان رییس مجلس باید از نمایندگانی مثل آقای علی مطهری که فقط از حق حرف میزنن دفاع کنید(مگه چندتا نماینده مثل ایشون داریم؟) از بقیه نمایندگان که واقعا نماینده مردم هستن هم تقاضا میکنم از ایشون حمایت کنند
  • بی نام IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    113 5
    آقای مطهری خدا حفظتون کنه ان شاء الله با حق گویی که شما دارید در محضر امیرالمومنین و ائمه سربلند خواهید بود
  • sajjad IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    98 4
    ایا صدور قرار وثیقه به معنای تعیین تکلیف شدن است؟؟!!!!
  • بی نام A1 ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    67 4
    امام فرمودند مجلس در راس امور است اما اینکه اصل بیستم قانون اساسی همه‌ی افراد ملت در برابر قانون برابرند یعنی حقی که قانون داده برابرند وطبق قانون این حق به نماینده داده شده که سرک بکشد وهر سوالی بپرسد واین حقی است که در قانون تعریف شده مسئله این است وقتی مرتضوی دویست هزار تومان جریمه میشود این خود قوه قضاییه است که خودش را کوچک میکند با این احکام. یعنی نشد فقط سری مرتضوی را دویست میلیون جریمه کرد
  • شجره EU ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    13 65
    ما آخرش نفهمیدیم کی خوبه کی بده !
  • بی نام US ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    175 5
    آقای مطهری گفته: پس از چهار سال تکلیف رحیمی مشخص نشده، اما دادستان می گوید: نخیر دروغ است، چون ما با وثیقه آزادش کردیم. خب همین یعنی این که تکلیفش مشخص نیست و هنوز دادگاهی نشده است.
  • بی نام IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    93 5
    ما پشتبانت هستیم آقای مطهری.البته در مجلس ششم هم چنین موضوعی پیش امد. نماینده همدان را تحت تعقیب قضایی قرار دادند که صدای رئیس جمهور هم درآمد ولی نهایتا قوه قضائیه کار خودش رو کرد و رئیس وقت قوه قضائیه جلو رئیس جمهور ایستاد.
  • بی نام IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    178 6
    علی مطهری دوستت داریم.
  • reza A1 ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    143 3
    آقایه دادستان مرتضوی چی؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    7 86
    ببخشید شما ها همگی باید کارشناس مسائل سیاسی اجتماعی مجلس یا کشور میشدیییییییییییییییییییییییید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟باید دید حق چیست اما متاسفانه مردم ماحق را با افراد می سنجند و یا با علم ناقص هر حرفی رو مطرح میکنند. نمی دونم چرا سر مسایل کشور حب وبغضهای شخصی داخل میشه واون آمار بالای دارندگان لیسانس در کشور اینجا ها رکود پیدا میکنه!!!!!!!!!!!!!!
    • بی نام A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
      6 2
      عزيز من چرا عصباني ميشي ؟ حالا درسته حرف حق تلخه اما نبايد كه عصباني بشي . در ضمن ليسانس نيست license هست و در راستاي اينكه فارسي و پاس بداريم بايد بگيم كارشناسي . سعي كن يكم مطالعه كني، ظرفيتتم ببر بالا در ضمن عصبانيم نشو . آفرين بچه خوب
  • بی نام A1 ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    41 2
    جناب دادستان فکر نمیکنن خیلی ها به دلائل مشابه قابل احضارند وپرونده رحیمی ورسیدگیش بیش از اندازه به درازا کشیده؟
  • احمد IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    47 4
    درود بر شرفت اقای مطهری
  • بی نام A1 ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    4 59
    مطهری goodbay
    • بی نام IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
      29 2
      اول یادبگیر چطور می نویسند بعد اظهار فضل کن!"goodbye"
  • سحر IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    4 64
    با روشنگری نیات پشت پرده اینگونه نمایندگان مردم باید در انتخابات اینده مجلس رااز لوس وجود انان پاک کنند
    • بهزاد A1 ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
      32 4
      شماها حرف واضح رو متوجه نميشين چطوري نيات پشت پرده رو ميفهمين من موندم! در ضمن "لوث" درسته دلبندم
  • احمد حمیدی IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    24 4
    مطهری حمایتت میکنیم.
  • همایون A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    18 3
    زنده باد پسر فیلسوف جهان اسلام