هند از پرتاب موفقیت آمیز موشکی خبر داد که به یک موتور کرایوژنیک بومی مجهز است. کرایوژنیک (سرماشناسی) علم مطالعه دماهای بسیار پایین و رفتار مواد در این دماها است.

واحد مرکزی خبر نوشت:

سازمان تحقیقات فضایی هند (ایسرو) روز یکشنبه از پرتاب موفقیت آمیز موشکی خبر داد که به یک موتور کرایوژنیک ساخت داخل هند مجهز است.

کرایوژنیک یا سرماشناسی که بخشی از دانش فیزیک به شمار می رود به علم مطالعه دماهای بسیار پایین و رفتار مواد در این دماها گفته می شود.

این راکت 17 دقیقه بعد از پرتاب شدن از مرکز فضائی ساتیش داوان در منطقه سریهاریکوتا (Sriharikota) هند توانست ماهواره مخابراتی جی ست-14 را با موفقیت در مدار ژئو سینکرون قرار داد.

مدار ژئو سینکرون به مدار‌هایی در دور کره زمین گفته می‌شود که سرعت زاویه‌ای چرخش ماهواره‌ها بر روی این مدارها با سرعت چرخش زمین برابر است.

مدیر ایسرو ضمن موفقیت آمیز خواندن این عملیات گفت‌:«ما این موفقیت را به کشور تقدیم می کنیم.»

این موفقیت در شرایطی حاصل شد که دو پرتاب گذشته این ماهواره موفقیت آمیز نبود.

ایسرو در ماه آوریل سال 2010 میلادی اولین موتور کرایوژنیک ساخت داخل کشور را آزمایش کرد ولی کمتر از یک ثانیه بعد از شروع آزمایش، شکست خورد.

به گزارش تایمز هند از سریهاریکوتا، این ماهواره قرار بود در ماه اوت سال 2013 بار دیگر پرتاب شود ولی وقوع نشت در باک سوخت مایع موشک در شرایطی که تنها دو ساعت به آغاز ماموریت باقی مانده بود باعث لغو عملیات شد.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    32 9
    نصف جمعیت هند زیر خط فقره اما دولت هند به هیچ وجه فعالیت های فضایی کشورش را تعطیل نکرده است و این نشان می ده که رشد علمی نه تنها باعث غرور و امنیت ملی می شود بلکه باعث رشد اقتصادی کشور هم می شود.امیدوارم ما هم در اینده ی نه چندان دور به جایگاه بالایی در عرصه ی فضایی برسیم.
  • بی نام IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    6 1
    علاوه بر پیشرفت در فضا در برنامه نویسی رایانه-تولید بازی هم در جهان جلوتر از خیلی از کشورهای اروپایی و امریکایی هست.
  • بی نام A1 ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    5 0
    البته بعد از این که ده ها نسل از هند زیر فقر خط سقط شدند۰ توسعه باید هماهنگ و موزون و معتدل باشد