مدل بهینه اتوبوس شهری با ویژگی کاهش مصرف سوخت و آلایندگی کمتر توسط دانشجوی کارشناسی ارشد سیستم های انرژی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد طراحی و ارایه شد.

ایرنا نوشت:

نیما نعمت زاده در این مورد افزود : در این مدل از اتوبوس ، یکی از مهمترین روش های کاهش مصرف سوخت و به دنبال آن کاهش آلودگی ناشی از خودرو به کاربرده شده است .

وی توضیح داد : میزان مصرف سوخت خودرو ها و انتشار آلایندگی توسط آنها ارتباط مستقیمی با شکل بدنه خودرو دارد. از مطالعات قبلی نیز مشخص شده است که بخش اعظم نیروی موتور برای غلبه بر اصطکاک ناشی از خاصیت آیرودینامیکی استفاده می شود در نتیجه برای کاهش نیروی مقاوم هوا طراحی بهینه خودرو بسیار مهم است .

نعمت زاده ادامه داد: بسیاری از تحقیقات انجام شده در مورد آیرودینامیک مربوط به خودروهای سبک است و به طور محدود، تحقیقاتی در مورد آیرودینامیک اتوبوس ها انجام شده ، علاوه بر آن فرهنگ بهینه سازی سوخت در مورد خودروهای سنگین آنچنان که باید فراگیر نشده است.

وی یادآور شد که این عوامل باعث شده که اتوبوس ها در حال حاضر هنوز مکعبی شکل ساخته شوند. در این طرح با قرار دادن یک اتوبوس پایه به عنوان پلت فرم، مدل بهینه اتوبوس جدید طراحی شد در واقع استفاده از پلت فرم یک اتوبوس رایج از هزینه صنعتی شدن طرح به شدت کاسته است.

این محقق افزود : برای انجام تست های گوناگون طراحی و ماکت هر دو اتوبوس در مقیاس های مختلف ساخته شد و با قرار دادن هر دو اتوبوس در تونل باد مادون صوت تست های مختلف انجام شد.

وی گفت : در مدل جدید اتوبوس شهری طراحی های نوینی در سقف، کف، محفظه هواساز، آینه های بغل و سیستم تهویه مطبوع و همچنین سیستم سوخت رسانی در سرعت های مختلف ارایه شده است .

نعمت زاده خاطرنشان کرد: مدل جدید اتوبوس با بررسی های تجربی و عددی در تونل باد و نرم افزار به کاهش 47 درصدی ضریب درگ ( نیروی مقاومت هوا) نایل شده است.

نعمت زاده پیش از این سه عنوان کتاب شامل ˈ سیستم های نوین خودروˈ ، ˈ تکنولوژی های نوین کاهش مصرف سوخت خودروˈ و ˈ پیل سوختیˈ را به تحریر درآورده است .

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    11 0
    ایولا. ولی تا وقتی صنعتی نشه چه فایده ؟!تا وقتی سرمایه گذاری نشه چه فایده ؟!
  • علی IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    6 4
    یکی از فاکتورهای مهمی که میزان اثر آیرودینامیک رو تعیین میکنه سرعت حرکت خودروست. نیروی آیرو دینامیک هم با توان سوم سرعت متناسبه. اصلاح ساختار خودرو به منظور کاهش نیروی مقاوم آیرو دینامیک فقط در سرعتهای بالا خیلی مؤثر واقع میشه. در اتوبوسهای شهری هم سرعت حرکت معمولاً بالا نیست (مگر در برخی خطوط در حین عبور از بزرگراهها که اون هم مدت زمان زیادی نیست). باید دید تست تونل هوا در چه سرعتی انجام شده؟ آیا این سرعت همون سرعت متوسط حرکت اتوبوسهای شهری بوده یا نه؟ که متأسفانه به این نکته اشاره نشده. اگر به ساختار اتوبوسهای بین شهری دقت کنید، این نکته در اونها لحاظ شده و شکل آیرودینامیکشون متفاوت از اتوبوسهای شهری است. دلیل هم کاملاً مشخصه.
  • ندا A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    10 0
    آفرین چه خوب کاشکی قدر این پژوهش ها رو بیشتر بدونیم و ازشون استفاده عملی کنیم