راهکار دانشگاه صنعتی شریف برای کاهش آلودگی هوای تهران

محققان دانشگاه صنعتی شریف در حال تولید نوعی کاتالیست ارزان قیمت با استفاده از پسماندهای کشاورزی هستند که ترکیبات سرطان زا را به ترکیبات کم خطر تبدیل می‌کند.

ایرنا نوشت:

مسوولان حوزه بهداشت شهری و شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران می گویند که شهروندان تهرانی و کلان شهرها در طول 365 روز یک روز هم هوای سالم تنفس نمی کنند.

اکنون به دلیل استفاده از بنزین یورو 2 در خودروها باعث می شود تا ترکیبات آروماتیک در هوای منتشر شود که به گفته کارشناسان حوزه بهداشت این ترکیبات به طور مستقیم باعث بروز سرطان خون می شود.

محققان دانشگاه صنعتی شریف در حال حاضر در حال انجام پروژه ساخت کاتالیستی هستند که می تواند این ترکیبات آروماتیک را به ترکیبات کم خطرتر تبدیل کند.

محمد ذبیحی، دانشجوی دکترای دانشگاه صنعتی شریف تولید این کاتالیست را در پایان نامه دوره دکترای خود مورد پیگیری قرار داده است.

وی در توضیح بیشتر این موضوع به خبرنگار علمی ایرنا گفت: حذف ترکیبات آروماتیک با استفاده از کاتالیست ها از سال 1980 در جهان مطرح شده است و در حال حاضر در بسیای از کشورها استفاده می شود، اما استفاده از چنین کاتالیست هایی در محیط های بسته مانند کارگاه ها نیز در ایران رایج است.

به گفته وی کاتالیست مورد مصرف درایران عمدتا وارداتی هستند و در این پروژه تحقیقاتی قرار است فناوری تولید کاتالیست ها با حداقل هزینه بومی سازی شود.

کاتالیست ها موادی هستند که انجام فرآیندهای شیمیایی را با سرعت بیشتری انجام می دهند واز دو بخش ˈسایت فعالˈ و ˈپایهˈ تشکیل شده اند. سایت فعال با انجام واکنش های شیمیایی با گازها موجب تبدیل شدن این گازها به ترکیبات دیگر می شوند که در شرایط عادی یا انجام پذیر نیست و یا بسیار کند صورت می گیرد.

واکنش اصلی توسط ˈسایت های فعالˈ صورت می گیرد که به آن ˈکاتالیزرˈ نیز می گویند که در ترکیب با بخش ˈپایهˈ، ˈکاتالیست را تشکیل می دهد. بخش پایه باعث استحکام آن در برابر مقاومت مکانیکی و حرارت آن می شود.

ذبیحی خاطرنشان کرد: برای تولید این نوع کاتالیست با قیمت کمتر از پسماندهای جامد کشاورزی پوست گردو و بادام استفاده کرده ایم که از این ترکیبات بخش پایه کاتالیست ها تولید شده است.

وی گفت: چنین کاتالیست هایی که معمولا به صورت جامد تولید می شود در اگزوز خودرو ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد تا ترکیبات سرطان زا را در مبدا حذف کند.

این محقق با اشاره به روش ارزان تولید این کاتالیست ها گفت: براساس آمار، سالانه در ایران 24 هزار 865 تن گردو، 110 هزار تن بادام، 11890 تن فندق تولید می شود که بیش از 60 درصد از این وزن به دور ریخته می شود که می توان از بخش دورریز از محصولات برای ساخت کاتالیست ها استفاد کرد.

وی افزود: همچنین این نوع کاتالیست به گونه ای طراحی شده است که رطوبت ناشی از فعل و انفعالات شیمیایی باعث کاهش حجم آن نمی شود و از سوی دیگر به سادگی قابل احیا است.

ذبیحی استفاده از این کاتالیست را در دمای پایین، از دیگر ویژگی های آن عنوان کرد و گفت: در کاتالیست سرامیکی، فرآیند ترمال کاتالیکی باید تا 800 درجه افزایش یابد اما این نوع کاتالیست که در مقیاس آزمایشگاهی به خوبی تست شده است، در دمای 200 درجه سانتیگراد ، کارایی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت های مشابهی اکنون در کشور انجام شده است، اما استفاده از پایه کربن ارزان قیمت با ضایعات مواد کشاورزی برای نخستین بار در این طرح دیده شده است.

***چند راه حل برای کاهش آلودگی هوای تهران

به گفته این محقق استفاده از بنزین یورو 4 مهمترین راه برای از بین بردن ترکیبات سرطان زا در هوا است.

وی همچنین توجه بر درست کارکردن اگزوز خودرو و کاتالیست درون آن در معاینه فنی خودروها را از دیگر موارد کاهش آلودگی هوای تهران دانست و گفت: کاتالیست ها با گذشت زمان نیاز به تعویض شدن دارند.

ذبیحی افزود: همچنین درصورت درست نسوختن سوخت در داخل موتور خودرو ترکیباتی مانند ناکس (NOX) و ساکس (SOX) در هوا آزاد می شود که با بروز بارندگی و ترکیب با آب باران به اسید نیتریک و اسید سولفوریک تبدیل می شود. که این امر درنهایت، خوردگی اسکلت خودروها ، سازه های آهنی در سطح شهر واز بین رفتن پوشش گیاهی را به دنبال دارد.

وی همچنین فعالیت کارخانجات در شهرها و یا حومه شهر ها را از دیگر عوامل ایجاد و تشدید کننده آلودگی هوا در تهران و سایر کلان شهرهای صنعتی دانست و گفت: این درحالی است که هنوز در بسیاری از کارخانجات و واحدهای تولیدی واحدی به نام محیط زیست ایجاد نشده است.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 329756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 40
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    131 3
    تا این طرح عملی شه خیلی ها صدمه شان را از این آلودگی خورده اند....این طرح برای متولدین 94 خوبه که وقتی به دنیا می آیند سالم بمونند
  • محمد IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    49 40
    بنزین همین طوری سالم و استاندارد نیست ، تو رو خدا شما ها دیگه بدترش نکنید
    • بی نام A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
      7 1
      چه ربطی به بنزین داشت؟؟؟تو بنزین که نمیخواد چیزی بریزه..
  • بی نام A1 ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    190 9
    این پروپوزاله یا خبر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      26 4
      هیچ اشکالی نداره یه پیشنهاد خبری بشه اونم یه خبر امیدوار کننده بلکه مسئولین به فکر عملیاتی کردنش بیفتند... کوروش درخشان
    • بی نام US ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
      1 0
      حالا که چی مثلن یک کاتالیزوری بریزیم تو بنزین که کمتر آلوده کنه. راه حل مقابله با آلودگی در دنیا ارتقا به استاندارد تعریف شده یورو 4 و یورو 5 هست. اونو اجرا کنید.
  • بی نام IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    30 0
    تحریم بنزین هیچ تاثیری نداشته!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام FI ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    85 6
    واقعا؟ باور كنيم؟
  • بی نام A1 ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    3 0
    سازمان ها استاندارد داخلی این موضوع را تایید کرده اند؟ همان سازمان های سهل انگاری که بی کیفیتی کالاها به خاطر عملکرد ضعیف آنهاست.
  • بی نام A1 ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    11 0
    محققان صنعتی شریف ترانسفر میشن اون ور آب،این جا به کار نمیان!
  • بی نام IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    5 0
    «تمرکززدایی» تنها راه حل کاهش آلودگی هوای تهرانه. وقتی همه چی رُ بردین تهران، از دود خوردن و بیماری هم گلایه نکنین. بیاین شهرستان، هواش خوبه، ولی نه کار هست نه اقتصاد
  • ساینا IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    3 1
    نه بابا این راهکارا چیه؟همون دبستانی ها تعطیل شن کفایت میکنه دانشجو و دبیرستانی دارن تلف میشن اصن مهم نیس
  • بی نام IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    3 1
    متاسفانه مشکل اصلیه ما اینه که فکر می کنیم فقط بنزین عامل اصلی آلودگیه.ببینید دوستان در محیط های شهری دو بخش ساختمان و حمل و نقل بالاترین مصرف انرژی و به دنبال او بالاترین میزان انتشار کربن رو دارند. متاسفانه نه تنها در تهران که در اکثر شهرهای ایران ضوابطی که واقعا اقلیم محور باشه برای ساختمان سازی نداریم.حتی مبحث 19 مقررات ملی ساختمان هم کارایی لازم رو نداره.درصورتی که ایرانیا در گذشته به خوبی با شرایط اقلیمی کنار میومدن.نکته ی دیگه در بخش حمل و نقل ، یکی نحوه ی جانمایی کاربری هاست و دیگری ،سبک زندگی مردم. متاسفانه تغییر کاربری های پیشنهادی در طرح های تفصیلی به دلیل منافع اقتصادی به سادگی صورت میگیره و باعث میشه که یک محدوده ی مسکونی تا حد زیادی نتونه نیازهای روزمره ی ساکنین رو تأمین بکنه.
  • ادامه بی نام IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    8 1
    سبک زندگی ما هم متإسفانه به شکلیه که وابستگی به اتوموبیل رو تشویق میکنه و حتی اشتباها تعداد بالای ماشین های یک خانواده به عنوان معیاری برای نشون دادن جایگاه و شخصیت اجتماعی مطرح میشه. البته زیرساخت ها در بخش حمل و نقل عمومی هم بسیار بسیار ضعیفه. پس میتونیم نتیجه بگیریم که بحث رفع آلودگی نیاز به همت متخصصین در حوزه های مختلف نظیر شهرسازی ، معماری ، عمران ، مکانیک ، نفت ، ترافیک ، نانو،اقتصاد ، علوم اجتماعی و ... داره و با یک گل بهار نمیشه . ولی خب ، این طرح ، به عنوان یک راهکار نسبتا کوتاه مدت ، روش خوبیه.ببخشید که سرتون رو درد آوردم.
  • بی نام IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    3 1
    این طرح ملی که اینجانب به آقای قالیباف رائه دام و در شورای شهر تصویب شد هنوز عملیاتی نشده است : طرح ملی ساخت تصفیه خانه های صنعتی برای کاهش آلودگی هوا این طرح ملی را کوروش درخشان دو سال پیش به شهردار محترم تهران ارائه کرد و در شورای شهر هم تصویب شد "تعداد یکصد دستگاه بسازند و نصب کنند" اما گویا بخاطر تحریم توربو جت منتفی شد . برابر این طرح ، تصفیه خانه های بزرگ صنعتی مجهز به توربو جت مکنده هوا و فیلتر های تصفیه طراحی و ساخته میشه و در ارتفاع ها و زوایای مختلف در اصلاع مختلف شهر نصب میشود...
  • علی IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    9 0
    بومی سازی؟؟؟ یک سرچ این محقق عزیز میکرد متوجه میشد که چقد کار تحقیقاتی در همین ایران خودمون برای تولید کاتالیست با پوست گردو و بادام و پسته و ... انجام شده.
  • محسن IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    14 0
    این طرح قراره پروژه دکترا باشه؟ من این طرح رو دوره لیسانس(1385) با تولید کاتالیست توسط پوست پسته انجام دادم. تازه همون موقع که من شروع کرده بودم در ایران و خارج خیلی ها در این زمینه کار کرده بودند. یک سرچ در گوگل نشون میده
  • هـادی A1 ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    13 0
    سود بعضی ها در اینه که پروژه های تحقیقاتی تا آخر، تحقیقاتی بمونند.
  • بی نام IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    13 11
    زیاد توجه نکنید .این دانشگاه شریفی ها فقط تست زنیشون خوب بوده وگرنه چیزی نمی تونند اختراع کنند
  • بی نام A1 ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    9 0
    آدم با این پروپوزال یاد این ضرب المثل می افته که : "دستمون رو تو پوست گردو گذاشته اند"!!!!!!!!!!!!!!!
  • کوروش A1 ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    21 0
    از این پروژه ها تو دانشگاه های کشور زیاد انجام میشه. کو حمایت کننده؟ ارتباط دانشگاه و صنعت تو ایران وجود نداره...
  • بی نام A1 ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    45 0
    عنوان تز دکتراش رو کردین خبر؟
  • امید A1 ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    3 0
    شاید این دکتر باعث بشه کمی به پایان نامه ها دانشجویان ایرانی اهمیت داده بشه نه فقط با چند تا مقاله و به به وچه چه به بایگانی برسه و یا باعث پیشرفت دکترین خارجی برای تکمیل تحقیقاتشون بشه . ما جز20کشور تولید کننده علم دنیا هستیم اما حیف که در عمل حرفی نداریم .لطفا مدیران مدیریت درست داشته باشند
  • بی نام A1 ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    4 0
    اشکال نداره! اینم تست کنیم ببینیم تلفات میده یا نه!
  • بی نام A1 ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    4 0
    خیلی خوبه ولی اول باید بنزین با کیفیت تری بخصوص در تهران داشته باشیم
  • رضا US ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    9 0
    این مطلب بیشتر به شوخی میمونه! جوون و عمر و سلامتی مردم رو به شوخی گرفتن.
  • امیر IR ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    11 0
    تا دیروز که میگفتن این بنزین ها مشکلی ندارن. چی شده که حالا تازه بفکر افتادین؟
  • بی نام A1 ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    17 0
    یه راهکار فوری اینه که فعلا بنزین وارد کنند تحقیقات این محقق تا میاد عملی بشه خیلی ها مردن
  • مهدی IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    3 0
    در حال حاضر حداقل اچبار خودروها به استفاده از تی سلولوزی فیلتر دار بر سر اگزوز خودروها باعث جذب بسیاری از ذرات سنگین توسط افزونه و آسفالت سرد خیابان شود.هرچند برای ما ظاهرا هزینه کردن از سلامتی خود و جامعه بر هر هزینه ای ارجحیت دارد.شکی نیست که انجام تحقیقات علمی بهترین راهکار در دراز مدت است ولی معمولا وقتی یک پژوهش به انجام رسید و آزمایشات آن را تاییید کرد اعلام می کنند نه وقتی یک ایده شکل می گیرد و در مراحل مطالعه است
  • بی نام A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    4 0
    بابا فقط این مینی بوس فیات ها رو از رده خارج کنند کلی توفیر می کنه اینا بیان طرح جدید پیاده کنند
  • بی نام IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    2 0
    همچین تیتر زدی فکر کردم از فردا مشکل بنزین و آلودگی هوا درست میشه
  • دانشجوی شریف IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    11 3
    من خودم که دانشجوی شریفم می بینم که روزی هزار تا از این پروژه ها با عناوین جذاب تعریف میشه ولی به علت نبود امکانات مالی و تجهیزات دانشجوی دکتری بعد 5 یا 6 سال نهایتا مجبور به داده سازی و سمبل کردن پروژه میشه . زیاد جدی نگیرید.
  • امیرحسین IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    1 2
    واقعا دمشون گرم
  • بی نام A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    2 0
    قابل توجه وزير بهداشت، خانم دكتر ابتكار، شهردار تهران، وزير صنعت... كو گوش شنوا؟؟؟؟؟؟؟؟؟ كاش جون آدميزاد ارزش داشت. سونامي سرطان در راهه
  • بی نام CN ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    2 1
    خوب فکر میکنی ما از چین پیشرفته تر هستیم، اگر قرار بود با کاتالیست مسائل حل بشه الان هوای این کشور پاک پاک بود
  • بی نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    1 1
    فرود گاه مهر اباد چي؟ اون همه هواپيما كم الودگي توليد نمي كنن ها، مخصوصا هواپيما هاي ٤٥ سال پيش ما.
  • فرشاد IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    1 0
    از نظر من باید تولید خودروها و نوع سوخت های آن ها را تغییر دهیم من یک طرح برای دانشگاه نوشتم و برروی وبلاگم قرار دادم که طرح بدی نیست qz.blogfa.com از لینک بالا این طرح را می توانید مشاهده کنید.از نظز استادمون طرح خوبی بود گفتم شما هم ببینید یه نظری بدید. این نظر را انتشار ندهید لطفا.
    • zahra CA ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
      0 0
      فرشاد عزیز من علاقه من بودم که طرحتون رو بخونم اما متاسفانه نتونستم در لینکی‌ که ذکر کرده بودید پیداش کنم، ممنون میشم اگر لینک مستقیم مطلب رو برام بفرستید.
  • بی نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    1 0
    راحل جدیدبرای الودگی هوابا موتورجدید
  • سهراب IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    1 0
    کلا شریفی ها کارهای خفن زیاد انجام می دن، خبر آموزش کاملا رایگان آنها را هم که شنیدید که در راستای چشم انداز 20 ساله ی کشور هست. این را گفتم که بگم منم شریفی هستما . . . .. دم همشون و هممون گرم