نتایج یک مطالعه نشان می دهد که آلودگی هوا علاوه بر بروز مشکلات تنفسی مانند آسم و برونشیت، ترکیبات مغز را تغییر می دهد و می تواند به کاهش حافظه و افسردگی منجر شود.

ایرنا نوشت:

ˈتیان چنگوواˈ پروفسور موسسه تحقیقات روانشناسی در دانشگاه پکینگ گفت: تاکنون تحقیقات نشان داده است که آلودگی هوا موجب بروز مشکلات تنفسی مانند آسم و برونشیت می شود اما در مورد ارتباط آلودگی هوا با ابتلا به افسردگی مطالعات اندکی انجام شده است.

وی گفت: از لحاظ علمی ثابت شده است که بروز برخی انواع افسردگی با تغییر فصل و نبود نور آفتاب ارتباط دارد.

این در حالی است که اداره محافظت از محیط زیست پکن اعلام کرد که این شهر در سال گذشته شاهد 58 روز به شدت آلوده بوده است به طوری که ساکنان این شهر به طور متوسط هر 6 تا 7 روز یک روز آلوده را تحمل کردند. انتشار ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون علت اصلی این روزهای آلوده بود.

تیان گفت: تاکنون تحقیقات کمی با موضوع بررسی چگونگی تاثیر دود و آلاینده های هوایی بر احساسات انسانی و سلامت روانی در چین انجام شده است .این در حالی است که برای مثال در نوامبر 2012 در سوئد برای کمک به مبارزه با کوتاه شدن طول روز و نبود نور آفتاب در ایستگاه های توقف اتوبوس ، لامپ های سفید و آبی برای نوردرمانی نصب کردند.

پو چنگچنگ روانشناس یکی از بیمارستان های پکن نیز در این مورد گفت: اضطراب و احساس ناامیدی ناشی از وضعیت های آب و هوایی همچون آسمان دودی، ابری، بارانی و نبود نور آفتاب دیگر کم افزایش یافته است .

پزشکان در روزهای که آلودگی هوا جدی است توصیه می کنند بیماران به ویژه آنهایی که به افسردگی مبتلا هستند در خانه بمانند و چراغ ها را حتی در طول روز روشن کنند.

وی خاطرنشان کرد که برخی بیماران مبتلا به افسردگی نسبت به هوای دودی و آلوده بسیار حساس هستند و این هوا بر حالات روحی آنها تاثیر می گذارد.

شیائو لی دانشجوی یکی از دانشگاه های پکن که برای دو سال به افسردگی مبتلا شده است در مورد آلودگی هوا به خبرنگار روزنامه چاینا دیلی گفت : هوای آلوده بر حالت روانی وی تاثیر می گذارد.

ˈوانگ جیانگˈ روانشناس بیمارستان هویلونگوان در پکن ، اثرات روانی پدیده آب و هوایی از جمله دود را یک فشار زیست محیطی توصیف کرد وگفت : آلودگی هوا مانند فشارهای اجتماعی و روانی می تواند احساسات منفی، ترس و اضطراب را در افراد سالم و افراد مبتلا به مشکلات روانی افزایش دهد.

این روانشناس خاطر نشان کرد: برای بیماران مبتلا به مشکلات روانی به وی‍ژه افراد مبتلا به افسردگی و اختلالات روانی آلودگی هوا می تواند موجب بدتر شدن وضعیت آنها شود.

وانگ گفت: اطلاعات بیشتر در این زمینه به محققان در زمینه جلوگیری از خطرات سلامتی ناشی از وضعیت های بد آب و هوایی کمک می کند.

تاکنون مطالعات کمی در زمینه آلودگی هوا و تاثیر آن بر سلامت روانی در سال های اخیر انجام شده است. برای مثال تحقیقی در سال 2011 در دانشگاه ایالتی اوهایو آمریکا انجام شد. این تحقیقات نشان داد که قرار گرفتن در معرض دود موجب بروز افسردگی و مشکلات یادگیری می شود.

دانشمندان این دانشگاه نتیجه گرفتند که هوای آلوده ترکیبات مغز را تغییر می دهد و می تواند به کاهش حافظه و افسردگی منجر شود.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    17 6
    مغز چی بید؟!
  • معین IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    2 11
    خوش به حالتون
  • بی نام A1 ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    17 4
    خوب شما که این همه از این معایب اطلاعات میدهید و همه میدانند الودگی خوب نیست لطفا این مشکل را حل کنید .......
  • س A1 ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    5 12
    سلام
  • حميدرضا A1 ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    24 2
    ديگه مغزي برامون نمونده كه بخواد تغييرش بده . . . . !!!!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    6 0
    مسؤلين...
  • احسان A1 ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    7 1
    من عاجزا از همه خواهش می کنم تا جایی که می تونند ماشین بیرون نیاورند جون هر کسی وکه دوست دارید
    • باران A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
      1 0
      اينجوري كه شما مي گي باسه چي بايد ماشين بخريم كه بعدا نتونيم ازش استفاده كنيم. چطور دو توليد كننده بي كيفيت و آلوده كننده بزرگ خودرو ماشين توليد كنن و با چند برابر قيمت تو پاچه مردم بكنند بعد مردم از ماشينشون استفاده نكنند!!!؟؟
    • بی نام US ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
      4 0
      مشکل از بنزین و خودروساز هست و نه ماشین بیرون آوردن.
  • بنده خدا IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    3 0
    خیلی از ماها میتونیم بعضی از مسیرهایی که رفت و آمد داریم مثل محل کار رو از وسایل نقیله عمومی استفاده کنیم. کم کم فرهنگ سازی بشه برای خودمون و بعد به دولت و شهرداری فشار بیاد که این وسایل نقلیه رو استاندارد و تعداد رو بیشتر کنن
  • بی نام A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    4 0
    تنا دلیل این آلودگی بنزینهای بسیار بسیار نامرغوبه. چرا تا دو سه سال پیش اوضاع انقدر خراب نبود پس