رییس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود سوال از وزرا را حق نمایندگان دانست و تصریح کرد:سوال حق نمایندگان است، اما از هرحقی زیاد از حد استفاده شود، به ضد خود بدل می‌شود.

علی لاریجانی به نطق علی مطهری هم اشاره کرد و با بیان اینکه برخی دعاوی مطهری نادرست و تحقیرآمیز است، گفت که این حد از اظهار نظر وجهی برای اعلام جرم از سوی دادستانی ندارد.

رییس مجلس شورای اسلامی در ابتدای نطق پیش از دستور خود با اشاره به حادثه 19 دی‌ماه قم اظهار کرد: 19 دی‌ماه یادآور حرکت جهنده و مجاهدانه مردم شریف قم در سال 1356 است که نقطه آغاز مجدد توفندگی انقلاب اسلامی گردید.

لاریجانی گفت: حکومت دیکتاتور پهلوی با ایجاد شرایط خفقان سخت و سرکوب آزادی‌ خواهان دچار اشتباه محاسباتی گردید و با نگارش مقاله توهین‌آمیز به حضرت امام(ره) تصور نمود ریشه‌ی مخالفت‌ها را برکنده ومی‌تواند کار را تمام شده تلقی کرد که ناآگاه فرزندان امام(ره) با انگیزه دفاع از آیین مقدس اسلام و حمایت از مرجعیت به خیابان‌های قم ریختند و طوفانی به پا کردند که این طوفان خشم انقلابی بود که کار رژیم سفاک پهلوی را یکسره نمود.

نماینده مردم قم خاطر نشان کرد: این نکته است که جوهره انقلاب را مشخص می‌کند گرچه در این 35 سال پس از انقلاب در باب هویت انقلاب،‌تئوری‌پردازی‌های زیادی شده است و ریشه‌های انقلاب را جستجو کرده‌اند و در هر یک از این تئوری‌ها نکات صادق وجود دارد.

او ادامه داد: گاه اختلاف طبقاتی، گاه رشد طبقه متوسط، گاه رشد درآمدهای نفتی و رشد شهرنشینی و فساد دستگاه حکومت، گاه استبداد رژیم و نظایر آن مورد اشاره واقع شده که هر کدام وجهی از انرژی متراکم انقلاب را شکل می‌داد اما عنصر اصلی قیام ملت در آن چیزی بود که حضرت امام(ره) بهتر از هر کس بر آن وقوف داشت و بارها تکرار فرمود که ملت برای اسلام قیام کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حرکت 19 دی و شهادت تعدادی از مردم قم جوهره انقلاب را برای کسانی که قصد فهم حقیقت انقلاب را دارند مکشوف نمود که بعدها با مراسم چهلم شهدا در سایر شهرها به جریان وسیع در سطح ملی بدل گردید. عدم درک این واقعیت جوهری انقلاب توسط رجال سیاسی غرب و منطقه که عموما سطحی‌نگر بودند در طول سه دهه پس از انقلاب هم مشکلاتی برای ملت بزرگ ایران فراهم کرد( نظیر جنگ عراق) و هم مصائبی برای خودشان ایجاد نمود که امروز در میانه این مشکلات در منطقه دست و پا می‌زنند.

رییس قوه مقننه تصریح کرد: همین نگاه سطحی به انقلاب باعث گردید آمریکایی‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی هوس موج‌سواری کنند و تصور نمایند می‌توانند با روحیه تاجرمآبانه مجددا سلطه استبدادی خود را نگه دارند؛ اشتباهاتی که در دولت موقت صورت گرفت این وسوسه را در آنان تقویت کرد که با نگاه نافذ امام(ره) در مبارزه با شیطان بزرگ به کلی میدان را از آنان گرفت.

لاریجانی افزود: در جنگ صدام آمریکا و غرب با تصور اینکه فشار بر دولت نوظهور انقلاب و ایجاد اختلاف در درون و ترور رهبران انقلاب می‌تواند انقلاب را از مسیر خود منحرف کند، همه گونه سازماندهی کمک به صدام و تحریم علیه ایران را انجام دادند اما امام(ره) دفاع مقدس را دفاع حق علیه باطل در چارچوب انقلاب اسلامی تبیین نمودند. این جوهره انقلاب با مجاهدت انقلاب اسلامی تبلوری جدید یافت و به صورت حقیقتی قدرتمندتر از گذشته تجلی یافت که امروز قابل انکار در صحنه جهانی و منطقه‌ای نیست.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در عین حال مجموعه قرائن نشان می‌دهد که غرب حتی دیر هنگام هنوز به درستی متوجه نشده که با چنین انقلابی ستیز از سنخ ماجراجویی هسته‌ای امری بی‌فایده است در غیر این صورت با روحیه تاجرمآبانه آن هم در شرایط که خود بارها تقاضای مذاکره برای حل موضوع را داشته، برخورد نمی‌کردند.

لاریجانی در ادامه نطق خود با اشاره به عملکرد مجلس در ماه‌های اخیر گفت: مجلس شورای اسلامی پس از انتخابات باشکوه ریاست جمهوری با تحلیل دقیق شرایط کشور همکاری صادقانه با دولت را مبنای کار خویش قرار داد.

وی افزود: مخصوصا در مشکلات اقتصادی کشور همکاری سه قوه می‌تواند هم فضای تحرک را برای کارآفرینان فراهم نماید و هم در مذاکرات هسته‌ای قدرت بیشتر برای مذاکره‌کنندگان تدارک کند.

او ادامه داد: به همین جهت مجلس در اولین گام به وزرای دولت رای اعتماد قابل توجه داد و من شهادت می‌دهم که نمایندگان محترم در این جهت بسیاری از سلیقه‌ها را نادیده گرفتند و صرفا به خاطر همکاری با دولت جدید و ایجاد امید در بهبود شرایط کشور به 15 عضو هیات دولت رای اعتماد دادند. اینکه سه وزیر نتوانستند رای اعتماد مجلس را اخذ نمایند امر غیرمعمولی نبوده و غالبا در رای اعتماد وزرا برخی افراد موفق به اخذ رای اعتماد نمی‌شوند؛ در لایحه اصلاح بودجه هم مجلس همکاری جدید نمود.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوال نمایندگان از وزرا تصریح کرد: البته روشن است که وجه دیگر وظیفه نمایندگی نظارت برکار وزرا و هیات وزیران است و یکی از صور نظارت، سوال است و این حق نمایندگان است و در کل اینگونه نظارت‌ها همیشه از کجی‌ها جلوگیری می‌کند و مانع از انباشتگی اشکالات می‌گردد؛ نباید انتظار داشت مجلس نقش مستقل خود را از دست دهد چرا که استقلال قوا سرمایه اصلی حیات دموکراسی و مردم سالاری است. البته از هر حقی زیادتر از حد معمول استفاده شود به ضد خود بدل می‌شود که قطعا نمایندگان به این امر توجه کافی خواهند نمود.

لاریجانی اضافه کرد: باید توجه داشت بخش مهمی از انتقادپذیری و اصلاح‌گری در درون سیستم حکومتی از طریق سوال نمایندگان محقق می‌گردد.

رییس مجلس شورای اسلامی بخش دیگری از سخنان خود را به حاشیه‌های مربوط به نطق علی مطهری اختصاص داد در این باره موضع‌گیری کرد.

لاریجانی گفت: نطق آقای مطهری موجب بحث‌هایی در کشور شده است؛ فارغ از محتوای مطالب مطروحه که قابل نقادی است، این حد از اظهار نظر از جانب نمایندگان وجهی برای اعلام جرم توسط دادستانی ندارد و اگر تصور توهین از عبارات ایشان گردیده باید از مسیر قانونی آن که در تبصره یک ماده 9 قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان مصوب 15/1/91 آمده است اقدام گردد و احتیاج به این همه بحث رسانه‌ای در کشور نداشت.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنده نیز برخی دعاوی آقای مطهری، به خصوص آنچه نسبت به قوه قضاییه مطرح کردند را نادرست و قدری هم تحقیرآمیز می‌دانم. اما بحث در درستی یا نادرستی گفتار نیست بحث در این است که ساحتی که در قانون اساسی برای صیانت از آزادی مخصوصا برای نمایندگان قائل شده اقتضا دارد، دادستان از تفسیر محدود قانون پرهیز نماید.

او افزود: قطعا مقصود من توسع بلاوجه در تفسیر نیز قانون نیست بلکه مراد مُرّ قانون است با نگاه خوشبینانه به آزادی بیان و این رویکرد برای وجه نظام و آینده آن قطعا بهتر و نافع‌تر است.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    مجلس شورای اسلامی پس از انتخابات باشکوه ریاست جمهوری با تحلیل دقیق شرایط کشور همکاری صادقانه با دولت را مبنای کار خویش قرار داد!!!!!همین
  • بی نام IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    202 4
    همون 2 خط اولشو میزاشتین کافی بود
  • مهران A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    اگه حرفهای مطهری رابخوایم توهین حساب کنیم پس دیگه کسی حق حرف زدن نداره درود بر مطهری
    • بی نام IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      14 1
      خدا می داند از نظر من مطهری آبروی کشور است خدا حفضش کند ودرود بر پدر شهیدشون برای چنین فرزند برومندو مخلصی
  • بی نام IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    23 0
    خیلی حداقلی بود! انتظار نداریم که حرفهای حساب آقای مطهری را از ایشان هم بشنویم، ولی حداقل نسبت به فیلتر کردن سایتشان هم باید اعتراض می کردند! شاید هم نسبت فامیلی داشتن با آقای مطهری باعث شده که نتوانند به وظیفه خود در دفاع از نمایندگان ملت درست عمل کنند.
  • درررررود بر علی لاریجانی A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    ممنون که به تقاضای قبلی من در حمایت از علی مطهری واکنش نشون دادی.همین کارارو میکنی دوست دارم دیگه.هر روزم میام اینجا سایتتو میخونم. یه پیشنهاد دیگه دارم که دوره بعد کاندیدای ریاست جمهوری شو لطفا:*
  • بی نام IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    همين انتظار از رئيس مجلس مي رفت که از آزادي بيان نمايندگان دفاع کند
    • علي EU ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      43 5
      دفاع؟!!! از كدوم دفاع حرف ميزني؟ ايشان كه يكي به نعل زد و يكي به ميخ! در ضمن نميشه در اين مورد ايشان را عادل دانست به هر حال رئيس قوه قضائيه برادرش است.
  • بی نام IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    آقای مطهری پاش رو از گلیم اش دراز تر کرده
    • بی نام A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      107 3
      منافع گروه ها و حزب ها گلیم شماست و مطهری برای دفاع از حقوق ملت مجبورشده روی گلیم شما پا نهد . من بجای ایشان عذر خواهم !
  • بی نام IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    25 1
    "قطعا مقصود من توسع بلاوجه در تفسیر نیز قانون نیست بلکه مراد مُرّ قانون است با نگاه خوشبینانه به آزادی بیان و این رویکرد برای وجه نظام و آینده آن قطعا بهتر و نافع‌تر است." ایشون به سختی زبان فارسی رو صحبت می کنند.