شرح حدیثی از امام صادق(ع) درباره کتمان سرّ توسط آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرآنلاین، آیت الله جوادی آملی در یکی از جلسات درس اخلاق حدیثی را درباره «کتمان اسرار انسان ها» شرح کرده است. متن حدیث و شرح ایشان را در ادامه می خوانید.

«یکی از سنت های الهی کتمان اسرار و حقایق انسان ها است. روایتی از وجود مبارک امام صادق(ع) در رابطه با ویژگی های انسان مؤمن در تحف‌العقول هست که فرمودند: مؤمن وقتی مؤمن است که اگر گفت من بنده خدا هستم ببیند خدا چه گفته و سنت پروردگارش را انجام بدهد و همچنین سنتی از پیغمبر و امام نیز در او باشد.

کتمان سرّ یکی از وظایف مومنان است و سنت خدا این است که هر چند ﴿عَالِمُ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ﴾ است اما غیب و اسرارش، باعث نمی شود راز دیگران را برای همه بگوید ، لذا انسان هم باید راز و اسرار خود و مملکت را، اسرار خانواده و دوستان را حفظ کند و رازدار باشد چرا که کتمان غیب از کارهای خداست ﴿فَلاَ یُظْهِرُ عَلَی غَیْبِهِ أَحَداً﴾.

بنابراین انسان حق ندارد اسرار دوستش را برای دیگران بازگو کند و از اینجا معلوم می‌شود اسرار مهم را به طریق اُولی نمی‌توان منتقل کرد. این یکی از بیانات نورانی امام صادق(ع) است که فرمود: کتمان سرّ، یکی از وظایف اصلی مؤمنان است و باید به اخلاق الهی متخلق شد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =