کرزای قصد برگزاری انتخابات پارلمانی را دارد اما امریکایی‌ها و غربی‌ها هنوز به او بی‌اطمینان هستند

هنوز چند ماهی از برگزاری انتخابات جنجالی ریاست‌جمهوری در افغانستان نگذشته است که باز هم دولت این کشور از انتخاباتی دیگر سخن می‌گوید . انتخابات پارلمانی در ماه می باید برگزار شود . دفتر ریاست جمهوری افغانستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این انتخابات باید در زمان قانونی مشخص شده برگزار شود و ایالات متحده و دیگر نیروهای خارجی حاضر در افغانستان هم باید مسئولیت تامین امنیت را بر عهده داشته باشند .


ماه آگوست بود که انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان برگزار شد . نتیجه این انتخابات اما با چند هفته تاخیر اعلام شد . نتیجه‌ای که بر اختلاف‌ها افزود . طرفداران حامد کرزای رئیس‌جمهوری افغانستان،دولت را به حق می‌دانستند و همزمان دوستداران عبدالله عبدالله رهبر مخالفان هم ،کرزای را به تقلب در این انتخابات متهم کردند . این در حالیست که منتقدان دولت سرسختانه اعتقاد دارند که عوامل برگزار کننده انتخابات همان تیم در انتخابات ریاست جمهوری هستند و این بار هم تقلب بر انتخابات سایه خواهد انداخت . منتقدان دولت به دنبال اعمال اصلاحات در قانون انتخابات و تغییر افراد مسئول هستند .


وحید عمر سخنگو رئیس‌جمهوری افغانستان با اشتباه خوانده به تاخیر انداختن زمان برگزاری انتخابات ، گفت: به تاخیر انداختن این انتخابات در حقیقت مولد بحرانی سیاسی خواهد بود . دولت تمام تلاش خود را برای عادلانه برگزار کردن این انتخابات به کار خواهد گرفت .
این مقام افغان اعلام کرد که دولت تمام تلاش خود را برای برگزاری انتخابات به کار خواهد گرفت اما در این میانه به کمک‌های نقدی و غیرنقدی خارجی‌ها نیز نیازمند است . از سخنان سخنگو کرزای این‌گونه بر می‌آید که این‌بار هم نیروهای ناتو و ارتش ایالات متحده باید مسئولیت برقراری امنیت انتخابات را بر عهده داشته باشند .


انتخابات ریاست ‌جمهوری که بیستم گوست برگزار شد برای دولت های غربی 220 میلیون دلار هزینه برداشت . البته ناظران بین‌المللی تاکید کردند که در این انتخابات در یک سوم آرا تقلب شده است . سخنگو دفتر سازمان ملل در افغانستان در این خصوص می‌گوید: ما این‌بار دلارهای خود را خرج انتخاباتی نمی‌کنیم که باز هم تقلب در آن حرف نخست را بزند .
حامد کرزای به ظاهر برگ برنده را در اختیار گرفته است اما غربی‌ها از روند برگزاری انتخابات در این کشور دلخور هستند و او را برای برکنار کردن وزرای فاسد و برگزاری اصلاحات تحت فشار قرار داده‌اند .
اقدام حامد کرزای در محکوم کردن حمله نیروهای خارجی به روستایی در شمال شرقی افغانستان ، خشم اعضای ناتو را برانگیخته است . در جریان این حمله ده شهروند غیرنظامی جان خود را از دست دادند . سخنگو ناتو ادعا می‌کند که نیروهایش در این عملیات دستی نداشته‌اند اما تحقیقات در این زمینه را آغاز کرده است .

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 33180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =