ایران مسئول بررسی کروموزم Y انسانی است

ایران مسئول بررسی کروموزم Y انسانی است و بررسی و مطالعه این پروژه جهانی توسط محققان پژوهشکده رویان می تواند گام مهمی در درمان ناباوری مردان باشد.

ایرنا نوشت:

دبیر علمی سمپوزیوم پروژه پروتئوم کروموزم Y انسانی گفت :ایران مسئول بررسی کروموزم Y انسانی است و بررسی و مطالعه این پروژه جهانی توسط محققان پژوهشکده رویان می تواند گام مهمی در درمان ناباوری مردان باشد.

دکتر قاسم حسینی سالکده افزود : 20 کشور جهان عضو پروژه جهانی پروتئوم انسانی Y هستند که فعالیت و تحقیقات خود را از یک سال پیش در این زمینه آغاز کرده اند

وی با بیان اینکه ریاست و مسئول بررسی این پروژه به عهده ایران است، اظهار داشت :در این پروژه مطالعه و بررسی پروتئین مربوط به هر کروموزم باید به دقت صورت گرفته و ارتباط بین پروتئین در تشخیص و یا درمان بیماری مورد مطالعه قرار می گیرد.

حسینی سالکده اضافه کرد : یکی از دستاوردهای بررسی این کروموزم در خصوص درمان ناباروری مردان ، سرطان پروستات و برخی دیگر از بیماری هایی است که ارتباط با مردان دارد.

دبیر علمی سمپوزیوم پروژه پروتئوم کروموزم Y انسانی افزود :ایران تحقیقاتی را که در طول یک سال در زمینه پروژه درمان ناباروری از طریق کروموزم Y در مردان انجام داده در این سمپوزیوم به محققان سایر کشورهای جهان ارایه می کند .

وی با بیان اینکه در پی مشارکت ایران در این پروژه نام کشورمان بر روی جلد آخرین شماره مجله بین المللی Journal of Proteome Research منتشر شد، گفت: این پروژه 10 ساله است و نتایج آن سالی یک یا دو بار از سوی کشورهای عضو پروژه به سازمان هوپو گزارش می شود. در طول این 10 سال اگر کشوری توانایی ادامه این پروژه را نداشته باشد، کنار گذاشته می شود.

حسینی سالکده ادامه داد: در حال حاضر تجهیزات مورد نیاز برای پروژه کروموزم Y در بسیاری از مراکز تحقیقاتی کشور موجود است و محققان ایرانی در این زمینه از سایر کشورها پیشرو هستند .

وی همچنین اضافه کرد :24 کروموزوم بین 20 کشور پیشرفته دنیا عضو سازمان ˈهوپوˈ برای تحقیق توزیع شده است که از جمله این کشورها می توان به ایران، آمریکا، استرالیا، اسپانیا، ایتالیا، آرژانتین، چین، کانادا، ژاپن، کره جنوبی، روسیه، سوئد، سوئیس، فرانسه، تایوان، هند، نیوزلند، تایلند، سنگاپور و هلند اشاره کرد.

در انسان 23 جفت کروموزوم وجود دارد که دو تایی هستند و از این 23 جفت 22 جفت کاملا مانند هم هستند و نسخه دوتایی از آنها وجود دارد.

دو کروموزوم جنسی X و Y نیز وجود دارد؛ فردی که مذکر است یک X و یک Y دارد و فردی که مونث است دو کروموزوم X دارد و در نتیجه 24 کروموزوم مختلف در هر انسان وجود دارد.

سمپوزیوم پروژه پروتئوم کروموزم Y انسانی امروز پنجشنبه در سالن همایش های پژوهشگاه رویان در حال برگزاری است .

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کورباطن A1 ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    5 20
    «در درمان ناباوری مردان »؟ احتمالا منظورتان ناباروری مردان است وگرنه ناباوری ربطی به کرومزم و زن بودن و مرد بودن ندارد.
    • بی نام A1 ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
      5 3
      استاد شما مدرکتونو از کدوم دانشگاه گرفتید ، بین المللی که نبود!!
    • کورباطن US ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      5 1
      بی نام جان، از همون جا که شما مدرک زبان فارسی تو گرفتی. اصلا نظر من رو خوندی؟ می تونی بگی آقا ملا لغطی نباش ولی ربط دادن مدرک و این نظر فاقد اساس منطقی است.
  • بی نام A1 ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    42 27
    حتی اگه خیلی ها نخوان؛ما جزو کشورهای پیشتاز تولید علم هستیم..پس به افتخار خودمون.
    • بی نام A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      3 1
      اشتباه ميکني، به تبليغات رسانه ميلي نگاه نکن، البته تو سلولهاي بنيادي و نانو و بيولوژي ، اي يه کارايي ميکنيم
    • بی نام A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
      2 0
      شما اشتباه میکنی که همه چیزو سیاه می بینی. برو آمار های رسمی نهادهای بین المللی رو نگاه کن.ککی گفته حالا من مخاطب رسانه ی میلی م؟
  • بی نام A1 ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    60 1
    کاش مراکزی مثل رویان اما برای پروژه های مهندسی نیز ساخته می شد. کشور ما بیشتر از دانشگاه ساختن به ساختن این نوع مراکز نیاز دارد که پروهشگران آن براستی تولید علم می کنند.
  • بی نام IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    75 1
    افرین واقعا افرین ...
    • محمد A1 ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
      0 0
      پژوهشگاه رویان خیلی افتخار آور هست. زنده باد ایران و ایرانی
  • سعید A1 ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    28 0
    کروموزوم y سر جمع ۲۵ تا ژن بیشتر نداره که فقط یکیشون نقش مهم پیدا کرده! :))) ولی همینم خوبه! با این امکاناتی که به دانشگاه‌ها میدن خیلی هم زیاده!
    • بی نام IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
      3 1
      اگر 20 کشور در پروژه مشارکت داشته باشند پس به هر کشور فقط یک ژن می رسه!
  • ارش A1 ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    21 1
    چه فایده من خودم دانشجوی همین دکتر حسینی بودم بهتر بگم ایشون استاد راهنمای بنده بودند ولی مثل اکثر دانشجوهای این رشته ( بیوتکنولوژی ) الان بیکارم ما حتی اگه در چنین رشته هایی هم پیشرفتهایی داشته باشیم که من میتونم بگم نداشتیم و تنها کاری که تونستیم بکنیم کپی کارهای دانشمندان غربی زمانی ارزشمند است که در کنار ان برای مسببین این پیشرفتها که مسلما دانشجوهای تحصیلات تکمیلی هستند بتونیم اشتغال زایی کنیم .
  • آزاد IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    34 1
    یه وقت بخشی از ژنمونو سانسور نکنن منقرض شیم
  • علی IR ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    0 5
    دایی کی یارانه میدن جیبمان خالیه