«مکبث» را چه کسی به زمان حال می‌آورد؟

یو نسبو نویسنده داستان‌های تریلر نمایشنامه «مکبث» را امروزی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «مکبث» نمایشنامه‌ای است درباره خنجرهای خونین و کنکاشی است درباره گوشه‌های تاریک ذهن بشر. پس عجیب نیست که یو نسبو، خالق مجموعه رمان‌های کارآگاهی هری هول این تراژدی خونین شکسپیر را برای خواننده امروزی بازنویسی کند.

این نویسنده نروژی پنجمین نویسنده‌ای است که برای بازآفرینی داستانی و امروزی نمایشی از شکسپیر انتخاب شده است. پروژه بازآفرینی آثار شکسپیر برای سال 2016 یعنی همزمان با 400 سالگی مرگ شکسپیر برنامه‌ریزی شده است.

نسبو با توجه به مضامین سیاه و تیره «مکبث» گفته با نوشتن این متن «احساس نزدیکی» می‌کند؛ «مکبث داستانی است که به دل من نزدیک است چون به همان مضامینی پرداخته که من از ابتدای نوشتن به آنها پرداخته‌ام.»

به گفته نسبو، مکبث قهرمان این تراژی اسکاتلندی، فردی است «با ارزش‌های اخلاقی و ذهنی بیمار و فاسد، فردی است با قدرت شخصی و ضعف احساسی، فردی است جاه‌طلب که برای انتخاب راه آینده خود دچار تردید است.»

او نمایشنامه «مکبث» را تریلری توصیف کرد درباره «تلاش برای رسیدن به قدرت با فضایی غم‌انگیز و توفانی همچون فضای فیلم‌های نوآر و شخصیتی با ذهن دچار پارانویا.»

نسبو افزود: «قرار نیست من به ویلیام شکسپیر یا نمایشنامه او ادای دین کنم. خیلی ساده من چیزی را که بدردم بخورد از نمایشنامه می‌گیرم و در داستان خودم استفاده می‌کنم. راستش جراتش را هم دارم که نام کتابم را «مکبث» بگذارم.»

تاکنون بیش از 20 میلیون نسخه از کتاب‌های نسبو به فروش رفته است. مجموعه رمان‌های هری هول شامل «آدم برفی»، «یوزپلنگ»، «شبح» و اخیرا «پلیس» است.

چهار نویسنده قبلی که برای این پروژه، موسوم به «هوگارت شکسپیر» انتخاب شده‌اند؛ مارگرات آت‌وود، هوارد جیکابسن، آن تایلر و جینت وینترسن هستند که به ترتیب نمایشنامه‌های «توفان»، «تاجر ونیزی»، «رام کردن زن سرکش» و «حکایت زمستانی» را امروزی می‌کنند.

بی‌بی‌سی / 13 ژانویه / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 332630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =