نتانیاهو در قاهره از صلح سخن گفت و عباس در ریاض از خاندان سعود برای مقابله با اسرائیل کمک خواست

مقام‌های اسرائیل و فلسطین مجددا پس از یک دوره سکون و کسوت در برابر تلاش‌های بین‌المللی برای بازگشت طرفین به پای میز مذاکره ، به تکاپو افتاده‌اند . در اسرائیل مقام‌های دولت بنیامین نتانیاهو و البته شخص او با همان برگ‌های قدیمی بازی می‌کنند. شهرک‌سازی‌ها در شرق بیت‌المقدس جدی‌تر از قبل ادامه دارد . همزمان نتانیاهو ملقب به بی‌بی به مصر سفر کرده‌است . از یک سو در داخل اسرائیل مقام های دولتی و امنیتی تمام عزم خود را برای مخالفت با درخواست‌های بین‌المللی برای توقف کامل شهرک‌سازی‌ها جزم کرده‌اند و از سوی دیگر نتانیاهو در قاهره دست در دست حسنی مبارک از فرصت‌های طلایی برای صلح سخن می‌گوید.


سفر نتانیاهو به مصر چندان هم بی‌حاشیه نبود . از چند روز پیش از این سفر؛ مقام‌های دولت‌های عربی و اسلامی و در راس آنها رهبر حزب‌الله لبنان سید حسن نصرالله ، حسنی مبارک را به واسطه این میزبانی به باد انتقاد گرفتند . همگان از مبارک خواستند که از جامه رفیق شفیق اسرائیل خارج شده و اندکی به مصالح منطقه و جهان اسلام فکر کند . مبارک اما سالهاست که گوشش چندان به انتقادها بدهکار نیست و این دوستی را تا بدان‌جا پیش برده است که ساخت دیوار فولادین در مرز میان مصر و نوار غزه نیز آغاز شده است .
آخرین‌بار نتانیاهو در شرم‌الشیخ مصر مهمان حسنی مبارک بود . این‌بار اما مبارک در قصر ریاست ‌جمهوری خود دستان نتانیاهو را در دست گرفت.
نتانیاهو پس از دیدار با مبارک بلافاصله مسیر تل‌آویو را در پیش گرفت و در مصاحبه با خبرنگاران باز هم دست پیش را گرفته و تاکید کرد که زمان ازسرگیری مذاکرات صلح فرا رسیده است .
نتانیاهو که از زمان رسیدن به قدرت در جامه رهبر حزب لیکود در ماه مارس ‌تاکنون تمامی موانع بر سر راه ازسرگیری مذاکرات را خود تراشیده است باز در ژستی دیپلماتیک فرورفته و افزود: امیدوارم تشکیلات خودگردان فلسطین برای ازسرگیری مذاکرات صلح با اسراییل جدی باشد.

 
بحران در نوار غزه نیز در میان سخنان نتانیاهو رنگ نباخت. نخست‌وزیری اسرائیل در آستانه نخستین سالگرد حمله ارتش این رژیم به نوار غزه ، به خوبی بر حساسیت بوجود آمده در جامعه جهانی در این خصوص آگاهی دارد . غزه از زمان دستگیری گلعاد شلیط توسط نیروهای حماس ، روزهای پرتنش و تحریم کامل اقتصادی را تجربه کرده است . یک و نیم میلیون ساکت این منطقه در گرسنگی و نبود مواد بهداشتتی و داروئی دست و پا می‌زنند و با این وجود نتانیاهو تاکید دارد که دولتش هر حمله موشکی از غزه واکنش نظامی نشان می‌دهد.
به گزارش نهادهای بین‌المللی، میزان حملات موشکی گروه‌های مقاومت به خاک تل‌آویو در چند ماه گذشته کاهش یافته است .نتانیاهو با اشاره به این آمار و ارقام ، این کاهش حملات را مرهون سیاست‌های دولتی خود می‌داند .

رهبر حزب لیکود در این خصوص افزود: سیاست دولت من کاملا با سیاست دولت المرت تفاوت دارد؛ من در قبال غزه سیاستی اتخاذ کردم مبنی بر این که هیچ گونه حمله موشکی از غزه به سوی اسراییل بی‌پاسخ نمی‌ماند و به شکلی جدی و فوری با واکنش نظامی روبه‌رو می‌شود.
از جانب مصری‌ها نیز ، احمد ابوالغیط، وزیر امور خارجه این کشور با مثبت خواندن سفر نتانیاهو به قاهره ادعا کرد که پیشنهادهایی در این دیدار مطرح شده است که با موضع‌گیری‌های سابق این رژیم تفاوت دارد.
براابوالغیط در کنفرانس خبری در قاهره در این خصوص افزود: اسراییل وعده داده تا تدابیری ویژه را برای کاهش اعمال فشارها علیه فلسطینیان اتخاذ کند. تلاش جهت از بین بردن موانع امنیتی جهت تردد آزادانه فلسطینی‌ها از جمله این موارد است .


ابوالغیط در پاسخ به این سوال که آیا نتانیاهو موضع‌گیری خود را در قبال فرآیند صلح تغییر داده یا خیر؟ گفت: این که بخواهیم بگوییم افق‌های مربوط به طرح سازش نزدیک شده اقدامی سخت و دشواراست. ما معتقدیم نتانیاهو رو به جلو حرکت می‌کند اما تحقق این هدف نیازمند تلاش‌های هر چه بیشتر طرف اسراییلی و پاسخ‌گویی آن به درخواست‌های فلسطینیان است.
خبرنگاران البته از بحث ساخت دیوارهای مرزی میان غزه و مصر هم نگذشتند و وزیر امور خارجه مصر در پاسخ به سوال‌ها در این زمینه گفت: مصر جزو بزرگترین قدرت‌هایی بود که در کنار فلسطینیان ایستاد و ما زندگی خود و چه بسا آینده‌مان را برای دفاع از مساله فلسطین گذاشتیم، اما این مساله نیز کسانی را که می‌خواهند ما را به سمت درگیری و بحران بکشانند، راضی نمی‌کند.


عباس مهمان خاندان سعود
همزمان با سفر بنیامین نتانیاهو به مصر ، محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین هم راهی ریاض پایتخت عربستان سعودی شده است . عربستان پس از آغاز مناقشه داخلی میان فتح و حماس ، محمود عباس و اسماعیل هنیه را به ریاض دعوت کرده و نخستین توافقنامه آشتی ملی را میان دو طرف به امضا رساند که بعدها به راحتی مفاد آن نقض شد .
این‌بار محمود عباس از خاندان سعود برای مقابله با شهرک‌سازی‌های اسرائیل کمک خواست و ملک عبدالله پادشاه عربستان نیز وعده همراهی با فلسطین را داد .
ملک عبدالله بن عبدالعزیز، وعده داد تا از طریق کانال‌های دیپلماتیک و رایزنی‌ با کشورهای تاثیر گذار بویژه آمریکا، اعمال فشار آنها علیه اسرائیل را جهت توقف شهرک سازی‌ها در اراضی فلسطینی و ازسرگیری مذاکرات صلح با فلسطینیان با استناد به طرح صلح کشورهای عربی خواستار شود.


موضوع آشتی ملی فلسطین و روابط دو جانبه بین عربستان و تشکیلات خودگردان فلسطین از محورهای دیدار میان عباس و مقام‌های سعودی در جریان دو روز اقامت در عربستان سعودی است .
قرار است محمود عباس در دیدار با دیگر مسوولان سعودی در خصوص تغییر موضع‌گیری آمریکا در قبال اسراییل و حمایت از حملات علیه ملت فلسطین بحث و تبادل نظر کند .
رهبر فتح در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط در این خصوص گفت: دولت موقت فلسطین آماده است تا هر گونه پیشنهادی را برای ازسرگیری مذاکرات صلح با طرف اسراییلی به شرط توقف شهرک سازی‌های آن و بر اساس مراجع تعیین شده برای صلح بپذیرد.


محمود عباس هم چنین آمادگی این تشکیلات را برای پذیرش پیشنهاد فرانسه مبنی بر برگزاری کنفرانس بین‌المللی در پاریس مشروط به موافقت آمریکا و روسیه با این پیشنهاد اعلام کرده و بر پیشرفت‌های بوجود آمده در ایفای نقش اروپا جهت ایجاد راه‌کارهای مناسب برای حل و فصل مساله فلسطین تاکید کرد.
موضوع عقب‌نشینی محمود عباس از شرکت در انتخابات فلسطین هم در این گفتگو یاداوری شد و عباس در این خصوص گقت: من نتوانستم تمام آنچه را که ملت فلسطین نیاز داشتند محقق سازم و به رغم برخی تحولات بوجود آمده در دوره ریاستم، دلیل اصلی عدم نامزدی در انتخابات عدم دستیابی به راه‌کار سیاسی در فرآیند صلح بود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 33284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =