رهبر حزب‌بیتنا تاکید کرد که از میانجی‌گیری ترکیه میان اسرائیل و سوریه خبری نیست

اوضاع سیاسی در داخل اسرائیل تعریف چندانی ندارد. درست در روزهایی که فشار افکار عمومی بر دولت بنیامین نتایناهو نخست‌وزیری این رژیم برای آزادی شلیط و تن‌دادن به خواست حماس در تبادل اسرا ،افزایش یافته‌است،شکاف سیاسی در ائتلاف حاکم بیداد می‌کند . اواخر هفته گذشته بود که نتانیاهو در اقدامی عجیب از تمایل خود برای حضور حزب کادیما در ائتلاف حاکم سخن گفت . هر چند تزیپی لیونی در جامه رهبر این حزب ،پیشنهاد نخست‌وزیر را رد کرد اما ذات مطرح کردن این تمایل نشان‌دهنده شکاف میان لیکود و حزب بیت‌نا است . رهبری حزب بیت‌نا را آویگدور لیبرمن بر عهده دارد . تندروترین سیاستمدار این‌روزهای اسرذائیل که حتی به اعراب اسرائیلی هم رحم نمی‌کند . لیبرمن از زمان اغاز مذاکره میان اسرائیل و حماس برای آزادی گلعاد شلیط تا‌کنون بارها هشدار دادة‌است که مخالف آزادی اسرای فلسطینی است که در کشته‌شدن اسرائیلی‌ها در چند دهه گذشته دست داشته‌اند .

البته ساز مخالف لیبرمن با میانه‌روهای اسرائیلی به همین موضوع ختم نمی‌شود . وزیر امور خارجه کابینه نتانیاهو با تشکیل دو کشور مستقل فلسطین و اسرائیل در کنار هم مشکل دارد . مخالف مذاکره با تشکیلات خودگردان فلسطین است و سرسختانه تاکید دارد که صلح با فلسطینی‌ها در حال حاضر اولویت اصلی دولتش نیست .
در این میانه مردی در کاخ سفید نشسته است که بارها بر حمایت بِ‌قید و شرط دولتش از اسرائیل اذعان داشته اما به دنبال پایان دادن به مناقشه خاورمیانه در دوران ریاست‌جمهوری خود است . اوباما به شدت مخالف حضور تندروهایی مانند لیبرمن در ساختار دولت اسرائیل است . در میان کشورهای اروپایی هم کم نیستند کسانی که بارها در خفا و آشکار به نتانیاهو برای حضور لیبرمن در کابینه‌اش هشدار داده‌اند .

اکنون نتانیاهو ر بن‌بست سیاسی عجیبی گرفتار شده است. لیونی که حزبش در انتخابات در مجموع یک رای بیشتر از لیکود به دست آورده بود،چندان از دست و پا زدن‌های رقیب در این روزهای سخت ناراضی نیست . او از همان روزهای نخست ائتلاف حاکم،پیش بینی امروزی را می‌کرد که نخست‌وزیر دست دوستی به سمتش دراز کند .
آویگدور لیبرمن اما در تازه‌تیرت اظهارات خود نوک پیکان حملاتش را به سمت ترکیه نشانه رفته است . در شرایطی که ترکیه در چند سال گذشته شریک استراتژیک خوبی برای اسرائیلی‌ها بوده است،اظهارات تند و تیز نخست‌وزیری این کشور در خصوص کشتار زنان و کوئدکان در نوار غزه توسط ارتش اسرائیل خشم لیبرمن را برانگیخته است . ترکیه پیش از این ناآرامی‌ها نقش میانجی میان اسرائیل و سوریه را بازی می‌کرد . هم‌اکنون اما لیبرمن تاکید دارد که تا زمان حضور او در مسند وزارت امور خارجه ترکیه حق میانجی‌گری میان این رژیم و سوریه را نخواهد داشت .
آویگدور لیبرمن در دیدار با سفیران خارجی در تل‌آویو از ایهود باراک وزیر جنگ و بن الیعازر وزیر صنایع و بازرگانی ، به دلیل اعلام تمایلشان جهت از سر گیری میانجی گری ترکیه بین این رژیم و سوریه به شدت انتقاد کرد.

لیبرمن تاکید کرد: برخی طرف‌های حاشیه‌ای در دولت پیشنهاداتی مطرح کرده و از وجود شرایط برای ازسرگیری میانجی‌گری ترکیه خبر می‌دهند. من به آنها می‌گویم که نباید دچار توهم شوید و اظهاراتی را بیان کنید که با واقعیت مرتبط نیست.
وزیر امور خارجه این رژیم تاکید کرد: تا زمانی که من وزیر امور خارجه اسراییل باشم و حزب  بیت‌نا در دولت حضور داشته باشد، میانجی‌گری ترکیه صورت نخواهد گرفت.
وی گفت: چنانچه سوری‌ها خواهان مذاکره با ما هستند، این اقدام تنها از طریق ارتباط مستقیم امکان پذیر است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 32729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =