شفا آنلاین نوشت:

جراح کلیه و متخصص مجاری ادراری ودستگاه تناسلی، سرطان کلیه را بعد از سرطان مثانه و پروستات از شایع ترین سرطان های دستگاه ادراری دانست که مرگ و میر ناشی از آن هم گزارش شده است.

دکتر لطف الله ارمنده  ضمن اعلام این مطلب افزود: سرطان رنال سل کارسینو شایع ترین نوع سرطان کلیه است که تقریبأ 25درصد سرطان بالغین را تشکیل می دهد .
عضوانجمن جراحان ارولوژی کشور در خصوص عوامل ایجاد این بیماری تصریح کرد: بیشتر مسائل شغلی و محیطی(افرادی که با رنگ سر و کار دارند)- محیط هایی که از دود سیگار اشباع باشد- ناهنجاری های کروموزومی و علل ژنتیکی به طور نسبی زنان و مردان را در معرض این بیماری قرار می دهد.
عضو انجمن ارولوژی اروپا اظهار کرد: کارسینومای سلول های کلیوی کشنده ترین تومور دستگاه ادراری است که منجر به متاستاز(گسترش و مهاجرت سلول‌های سرطانی از یک بافت به بافت‌های دیگر) می شود.
وی همچنین ادامه داد: این تومور ممکن است وریدهای کلیوی و غدد لنفاوی اطراف آن را گرفتار کند و می تواند به ارگان های بسیاری متاستاز بدهد. ولی شایع ترین محل متاستازها ریه- کبد- کلیه مقابل- استخوان و حتی مغز می باشد.
دکتر ارمنده یادآور شد: مبتلایان به این توده در معاینات 40 تا50 درصد درد پهلو دارند- 20تا 30 درصد توده های شکمی حین معاینه قابل لمس است و در صورت متاستاز به سایر ارگان های بیمار، سرفه های ناشی از متاستاز ریه- دردهای استخوانی- تشنج - سر درد و فشار خون بالا ملاحظه می شود.
وی همچنین افزود: یافته های آزمایشگاهی این بیماران معمولأ به صورت آنمی(کم خونی) است .همچنین کاهش آهن و خون در ادرار نیز ملاحظه می شود.
وی در خصوص روش های تشخیص این توده خاطر نشان کرد: ساده ترین تشخیص در مراحل اولیه روش غیر تهاجمی یعنی سونوگرافی و تشخیص قطعی با سی تی اسکن است . همچنین گرفتن عکس رنگی از کلیه ها و در نهایت استفاده از ام آر آی به تشخیص بیماری کمک می کند.
جراح کلیه و متخصص مجاری ادراری تناسلی، در مورد درمان این تومور گفت: درمان این تومور در صورتی که در خود کلیه باشد جراحی است. اگرهم تومور در 2 کلیه بیمارایجاد شده باشد پزشک مجبور است قسمتی از هر 2 کلیه را بر دارد. حال آن که سایر روش ها استفاده از رادیوتراپی و شیمی درمانی است اما به طور کلی درمان انتخابی برداشتن کلیه با روش جراحی رادیکال نفرکتومی است.
دکتر ارمنده در پایان  توصیه کرد: بیمارانی که سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری های کلیوی دارند برای کنترل وضعیت کلیه ها یشان حتمأ باید به طوردوره ای به پزشک مراجعه نمایند تا با تشخیص به موقع روند درمان،ساده تر پیش رود.

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 334182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    41 3
    تو رو خدا از این خبرها نذارید چون رفتن به دکتر و پی گیری ها از مردن بدتره بذار بگیریم و ندانیم و بمیریم بهتر از اینه بریم دنبالش و اسیر این بیمارستان ها و دوا و دکتر بشیم که در آن صورت روزی صد بار می میریم
  • متخصص US ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    دکل های تلفن همراهی که شرکت مخابرات به زور نزدیکی ساختمان های مسکونی نصب کرده است تکلیفشان چه می شود . فکر کنم بسیاری از ساکنان این خانه ها با مشکل روبه رو می شوند . از سوی دیگر ساختمان هایی که زیر یا در جوار دکل های فشار قوی برق هم هستند نیز وضعیت بهتری ندارند. ساکنان این ساختمان ها نیز در معرض سرطان مغز و لنف هستند .
    • بی نام A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
      0 1
      در خبرها خوندم مخابرات به منزلی که اجازه نصب دکل بر روی بام رو بده حداقل سالی 30 میلیون میده. من حاضرم سالی 30 میلیون بگیرم.سرطان هم اگه بگیرم اشکالی نداره.