ایرنا نوشت:

مدیر کل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری درباره آخرین وضعیت پرونده شکایت دو حقوقدان از انتصاب مجدد محمدباقر قالیباف به عنوان شهردار تهران گفت: تبادل لوایح در این پرونده صورت گرفته و کمیسیون تخصصی دیوان مشغول نگارش نظر نهایی خود است.

علی اکبر بختیاری درباره این پرونده افزود: طبق قانون جدید دیوان عدالت اداری در صورتی که کمیسیون تخصصی دیوان در گزارش خود مصوبه شورای شهر را در خصوص انتصاب مجدد قالیباف به عنوان شهردار تهران خلاف قانون تشخیص دهد، پرونده برای رسیدگی نهایی به هیات عمومی دیوان عدالت ارجاع می شود.

مدیر کل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری ادامه داد: در صورتی که کمیسیون تخصصی با رای اکثریت اعضا مصوبه شورای شهر را خلاف قانون نداند، حکم در کمیسیون صادر می شود و نیاز به رسیدگی در هیات عمومی نیست.

به گفته بختیاری هم اکنون کارشناس کمیسیون تخصصی دیوان بر اساس تبادل لوایح صورت گرفته در حال نگارش رای کمیسیون است.

مصطفی ترک همدانی یکی از وکلای دادگستری شاکی در این پرونده نیز گفت: اداره کل حقوقی شهرداری تهران در اقدامی عجیب و غیرقانونی در پاسخ به دعوی مطروحه به طرفیت شورای شهر تهران به جای خوانده دعوا تاکنون سه مرتبه لایحه دفاعیه به دیوان عدالت اداری فرستاده است.

وی اضافه کرد: صرف نظر از اینکه شورای های شهر دارای شخصیت مستقل حقوقی هستند و تنها شخص خوانده دعوا می تواند نسبت به دعوای مطروحه پاسخ دهد اما اداره کل شهرداری تهران در آخرین لایحه دفاعیه خود به تاریخ 29 مهر ماه سال 92 از اقدام شورای شهر در انتصاب سه باره آقای قالیباف به سمت شهردار تهران دفاع کرده است.

این حقوقدان گفت: اداره کل حقوقی شهرداری تهران با اشاره به نامه ای که ظاهرا در سال 1382 میان شهرداری اسلامشهر و اداره کل قوانین مجلس مکاتبه شده و طی آن مدعی شده اداره کل قوانین مجلس انتخاب شهردار را در دوره های متوالی بلااشکال دانسته از دیوان عدالت اداری تقاضای رد دعوا را کرده است.

ترک همدانی افزود: در قانون تشکیل شوراهای شهر و روستا مصوب سال 1369 صراحتا به ممنوعیت تعیین یک نفر برای بیش از دو دوره متوالی اشاره شده و قانون اصلاحی سال 1375 نیز آن را نقص صریح یا ضمنی نکرده است.

وی ادامه داد: مرجع استعلام گیرنده بدون اشاره به قانون سال 1369 و با استفاده از سکوت قانونگذار در قانون اصلاحی سال 1375 نسبت به این پرسش اقدام کرده که نادرست است.

پس از انتخاب محمدباقر قالیباف به عنوان شهردار تهران برای سومین بار متوالی، چند حقوقدان با شکایت در دیوان عدالت اداری خواستار ابطال این انتخاب شورای شهر شدند که درخواست صدور دستور موقت برای لغو حکم شهرداری قالیباف از سوی قاضی پرونده مردود و پرونده برای رسیدگی ماهیتی به کمیسیون تخصصی دیوان عدالت اداری ارجاع شد.

 

تعیین تکلیف پرونده شکایت شهرداری از پرسپولیس

مدیر کل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری از صدور حکم پرونده باشگاه پرسپولیس در این دیوان خبر داد و گفت: در حکم صادره، دیوان عدالت اداری خود را برای رسیدگی به اعتراض پرسپولیس به محکومیت یک و نیم میلیاردی توسط کمیسیون ماده 38 شهرداری صالح ندانسته است.

«علی اکبر بختیاری» افزود: شعبه دیوان در این پرونده «قرار عدم صلاحیت به شایستگی دادگاه های عمومی» صادر کرده است.

مدیر کل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری توضیح داد: بر این اساس، شعبه دیوان خود را برای رسیدگی به این پرونده صالح نداسته و معتقد است چون رای کمیسیون ماده 38 شهرداری توسط قاضی صادر شده، اعتراض به آن باید در دادگاه های عمومی رسیدگی شود.

بر اساس این گزارش، شهرداری تهران سال گذشته از باشگاه پرسپولیس به دلیل عدم رعایت مفاد قرارداد تبلیغات بانک شهر بر روی پیراهن این باشگاه به کمیسیون ماده 38 شهرداری شکایت کرد که بعد از بررسی این شکایت، کمیسیون رای به محکومیت یک و نیم میلیاردی باشگاه پرسپولیس داد.

پس از این محکومیت، باشگاه پرسپولیس تهران به رای کمیسیون ماده 38 شهرداری تهران در دیوان عدالت اداری اعتراض کرد و خواستار رسیدگی به آن شد.

 

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    2 14
    كاش براي اشكالات دولت هم اين حقوقدان ها احساس وظيفه كنن...
  • عسل IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    43 1
    خب نباید شهردار میشد دیگه .باید زودتر تکلیفش مشخص بشه
  • بی نام A1 ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    2 0
    به نظرم برای شهردار شدن هم باید محدودیت وضع کرد. شخصی مثلا دو بار یا سه بار شهردار شد دیگه تو دور بعد نتونه شهردار بشه.