فارس نوشت:

مشاور اقتصادی رئیس جمهور اعلام کرد: اقتصاد ایران باید رشد بالاتر از 6 درصد را به صورت پایدار و مستمر داشته باشد، تا نرخ بیکاری مهار شود.

 مسعود نیلی امروز در نخستین همایش توسعه مدیریت پولی و بانکی اظهار داشت: در سال‌های دهه هشتاد به دلیل توسعه تحصیلات تکمیلی با موج بحران بیکاری مواجه نشدیم، اما در سال‌های اخیر نشانه‌های این افزایش نرخ بیکاری، خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: اقتصاد ما باید رشد بالاتر از 6 درصد را به صورت پایدار و مستمر داشته باشد تا نرخ بیکاری مهار شود؛ البته رشد اقتصادی باید همراه با ایجاد اشتغال باشد زیرا در برخی سال‌ها رشد اقتصادی بوده، اما اشتغال به صورت قابل توجهی ایجاد نشده است.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور ادامه داد: بزرگترین مانع بر سر تحقق این هدف این است که هم رکود و هم تورم بالای در اقتصاد ما وجود دارد، به همین دلیل تصمیم‌گیری بر سیاستگذاری را پیچیده می‌کند.

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین اقتصاد ایران رکود تورمی است، گفت: تورم به لحاظ پیامدها مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد که یکی از اصلی‌ترین پیامدهای آن مانع بزرگ در راه رشد اقتصادی است و همانطور که مشاهده می‌شود، هیچ کشوری نیست که تورم بالا به همراه رشد اقتصادی مناسب داشته باشد.

وی تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود تورم تأثیر مثبتی بر رشد اقتصادی دارد، مربوط به تورم‌های پایین 2 تا 3 درصد است.

وی با اشاره به عوامل بروز تورم در اقتصاد ایران در سال‌ اخیر گفت: یکی از عوامل اصلی که در سال گذشته بروز کرد افزایش شدید نرخ ارز بود که خوشبختانه در سال جاری با ثبات نرخ ارز، اثرات این پدیده در حال از بین رفتن است.

وی تصریح کرد: انتظارات تورمی تأثیر مثبتی بر روند فزاینده تورم دارد و تأثیر تورم‌زایی پول را افزایش می‌دهد.

نیلی عامل سوم تورم سال‌های اخیر را رشد شدید نقدینگی عنوان کرد و گفت: در سال‌های اخیر رشد پایه پولی بسیار زیاد بوده، البته علت رشد پایه پولی در دهه 60 معمولاً بدهی دولت در دهه 80 رشد خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی و سومین عامل رشد پولی در سال‌های اخیر رشد بدهی‌های بانک‌ها به بانک مرکزی بوده است.

وی تصریح کرد: خروج از رکود، نیازمند رشد مستمر اقتصادی عوامل ایجادکننده رشد اقتصادی، سرمایه‌گذاری، رشد بهره‌وری کل است و عامل سومی که در بخش اقتصادهای پیشرفته عامل رشد اقتصادی می‌شود نوآوریها در تولید و عرضه محصولات است.

وی اظهار داشت: رکود در کشور ما در واقع به دلیل کاهش شدید سرمایه‌گذاری و بهره‌وری پایین است، به طوری که رشد سرمایه گذاری در سال گذشته منفی 21 درصد و رشد سرمایه‌گذاری در بخش صنعت منفی 40 درصد بوده است.

وی گفت: یکی از عوامل دیگر کاهش رشد اقتصادی در سال‌های اخیر، کاهش تقاضای مؤثر بوده است.

نیلی با اشاره به بودجه سال 93 گفت: بودجه سال جاری عامل تشدیدکننده رکود نیست، اما بر خروج اقتصاد از رکود تأثیرگذار نخواهد بود.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران بانک‌محور است، گفت: ریسک اعطای تسهیلات به دلیل رکود، افزایش یافته و در واقع تجدید منابع و سرمایه‌گذاری از این محل با مشکل مواجه است.

مشاور رئیس جمهور افزود: بانک‌ها با ایجاد بنگاه‌های جدید تسهیلات را به مجموعه‌های خود می‌پردازند و یا اینکه به بنگاه‌های بزرگ تسهیلات پرداخت می‌کنند و به همین دلیل تأمین نقدینگی برای بنگاه‌های کوچک و متوسط با مشکل مواجه شده است.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: پیش بینی شده است که در سال آینده رشد اقتصادی به 3 درصد برسد که با توجه به برنامه پنجم توسعه، رشدی پایین و با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد ما رشد بالایی است.

نیلی ادامه داد: برای تحقق رشد اقتصادی 6 درصد در سال 94 نیازمند ایجاد تحول در رابطه بانک و بنگاه هستیم.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =