یعنی آقای حاتمی‌کیا «آشغال‌های دوست‌داشتنی» را هم دیده؟/ حاشیه‌نگاری‌های جشنواره فیلم

حمایت ابراهیم حاتمی‌کیا، از فیلم«شیار 143» حاشیه پررنگ پنجمین روز جشنواره فیلم فجر بود.

الهه خسروی‌یگانه: از قرمزی فرشی که روبروی در ورودی سالن همایش های برج میلاد پهن کرده اند دیگر چیزی نمانده است. مسئول سالن وقتی پشت بلندگو  اعلام می کند که عوامل فلان فیلم تا چند لحظه دیگر روی فرش قرمز حاضر می شوند منظورش آن فرش لگدمال شده بیرون نیست که حالا دیگر سفید شده است. همین فرش قرمزی را می گوید که توی سالن از دست برف جان سالم به در برده.   

با این حال این فرش قرمز دور تا دور سالن مربع  برج میلاد را فراگرفته است. دنبالش که بروی سرت گیج می رود چون هی دور خودت می چرخی. سرگیجه البته می تواند ربط چندانی هم به فرش قرمز نداشته باشد. کسی به فکر این مربع قرمزی که دور تا دور سالن سینما کشیده شده نیست، اما وقتی به فیلم هایی فکر می کنی که از دایره حضور در جشنواره بیرون ماندند سرت گیج می رود. عصبانی می شوی. درست مثل ابراهیم حاتمی کیا که وقتی «شیار 143» را دید عصبانی شد از این که تهیه کننده فیلم برای حضور آن در جشنواره مجبور شده لابی کند.  

نمی دانم ابراهیم حاتمی کیا «آشغال های دوست داشتنی» را هم دیده یا نه ولی جوری از فیلم‌های مظلوم حرف زد که آدم یاد محسن امیر یوسفی و «آشغال‌های دوست داشتنی‌»‌اش افتاد. فیلمی که یک سر و گردن از فیلم‌هایی که تا به امروز دیده ایم بالاتر است. 

برای این که آخرین فیلم محسن امیریوسفی در جشنواره باشد، همه به زبان آمدند. از رخشان بنی اعتماد و کامبوزیا پرتوی گرفته تا مانی حقیقی. دیروز (چهارشنبه ۱۶ بهمن) هم که کانون کارگردانان خانه سینما رسما خطاب به رضاداد دبیر جشنواره نامه داد که لااقل یک نمایش برای این فیلم در جشنواره بگذارد. اما علیرضا رضاداد آب پاکی را روی دست همه ریخت وقتی که گفت این فیلم فعلا نمایشی در جشنواره ندارد.

این همه ایستادگی و مقاومت آقای رضاداد باعث تعجب خیلی ها شده‌است. او جفت پاهایش را کرده توی یک کفش و می گوید نه. اما اگر حرف حبیب رضایی در فیلم «قصه ها» راست باشد که می گفت هیچ فیلمی در کمد نمی ماند، وقتی که «آشغال های دوست داشتنی» نمایش داده شود، خیلی ها حال امروز حاتمی کیا را پیدا می کنند. و آن وقت باید باشیم و ببینیم که واکنش آقای رضاداد چیست؟

تا همین جا هم فیلم های توقیفی سال های گذشته در جشنواره به نمایش در آمده اند. مثلا همین «قصه ها» و «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو». یک سال جلوی نمایش شان گرفته شد و بعد امسال که به نمایش درآمدند همه هاج و واج مانده بودند که چرا این فیلم ها را غیرقابل اکران دانسته بودند؟ این فیلم ها اکران شدند، آب از آب هم تکان نخورد. هیچ اتفاق خاصی نیفتاد. آدم ها آمدند، فیلم را دیدند، از روی صندلی های قرمز رنگ سالن بلند شدند و رفتند سراغ فیلم بعدی.

حواس شان هم اصلا به این مربع قرمزی نبود که دورتادورشان را گرفته است. خیلی که بخواهند اعتراض کنند، در نهایت سوت و کف می زنند. سوت و کفی که البته حال کارگردان ها را بد می کند اگر آن را شنیده باشند. سامان سالور که نشنیده بود. موقع نمایش فیلمش «تمشک» صدای سوت و کف بلند شد اما بعد توی نشست خبری وقتی ازش پرسیدند که نظرت درباره سوت و کف تماشاگران در سالن چه بود؟ گفت نشنیده. ده دقیقه ای رفته بوده بیرون تا سیگار بکشد و لابد همان موقع بوده که تماشاگران سوت زده اند.

روز پنجم است. این چند روز فیلم های تلخ زیاد دیدیم. به غیر از «خط ویژه» که صدای قهقهه آدم ها را در آورد. این همه تلخی اما بالاخره یک جایی تمام می شود. مثل همین فرش قرمز که رو به درهای خروجی تمام می شوند.

57۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 336968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    43 70
    گس و مهمانی کامی هر دو فیلم اولند ... نه دوم و سوم حتی فیلم لرزاننده ی چربی حذف است متاسفانه رفتار جناب حاتمی کیا فرقی با تبعیض های اعمالی با دیگران ندارد. خوب است شیار پذیرفته شده حالا
    • علی A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
      58 29
      شما برای خودت متاسف باش ، نه برای حاتمی کیای همیشه بزرگ
  • بی‌نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    3 7
    به این نوشته شما می‌گویند فرصت طلبی بدان که می‌دانیم ...
  • بی نام IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    20 1
    خوب هیچکدام از فیلمسازانی که شما نام بردید هم صدایشان برای این فیلم در نیامده!
  • مهراد A1 ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    58 17
    نویسنده این متن کیه ؟هرکی هست دمش گرم
  • مهران IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    3 4
    خدایییش یه نقدی هم از این فیلم بیگانه بزارید....چقدر مزخف بود این فیلم
  • بی نام IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    5 4
    فیلم های ایرانی همه سروته یه کرباسن.....
  • مجید IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    20 7
    به نظرم آشغالهای دوست داشتنی تا حالا معروفترین فیلم جشنواره است که بدون حضور در جشنواره تبلیغاتش را انجام داد!!
  • موسوی IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۸
    11 5
    راه ندادن این بخاطر چی بوده؟ چرا به حاتمی کیا گیر میدی؟
    • بی نام A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      3 6
      مودب باش
  • علیرضا سوری A1 ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۸
    4 1
    این نسخه ای که سینماگران اجتماعی ساز در پیش گرفتند در آینده ی نه چندان دور سینمای ایران به قهقرا میکشونه.
  • بی نام FI ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    4 4
    همه مى داندد حاتمى كيا بزرگترين كارگردان سينماي ايران هست سعي نكنيد كمبودهاي خودتون مثل قصه ها كه اساسا فيلم گل درشت و بيانيه اي بود را با متلك اندازي به حاتمى كيا و بت سازي از "آشغالهاي…"جبران كنيد حالا كه فعلا فيلم ساز غولي مثل حاتمي كيا عليه شماست، توصيه مى كنم از حركتهاي احمدي نژادي دست برداريد!