فارس نوشت:

رئیس کارگروه اصلاح قراردادهای نفتی با اشاره به اینکه 4 ماه زمان برد، تا به مدل جدید قراردادی دست پیدا کنیم، گفت: هنوز برای این قرارداد اسمی را انتخاب نکردیم، اما به نظر می‌رسد اردیبهشت یا خرداد سال آینده از آن رونمایی کنیم.

سید مهدی حسینی رئیس کارگروه اصلاح قراردادهای نفتی در یک نشست خبری که صبح امروز در وزارت نفت برگزار شد، گفت: برای دست‌یابی به یک مدل جدید قراردادی بیش از 3000 هزار نفر ساعت وقت گذاشتیم، تا توانستیم به یک مدل جدید دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه مدل قراردادی ما هنوز اسمی به خود نگرفته است، گفت: براساس مدلهای موجود بین‌المللی که هرکدام اسمی دارد، این مدل یک مدل قرارداد ایرانی است و هنوز اسمی برای آن در نظر نگرفته‌ایم.

حسینی تصریح کرد: یک ارزیابی دقیقی را انجام دادیم تا تمام مدل های موجود را بررسی کنیم.

وی با اشاره به قرار داد بیع متقابل گفت: این قرار داد تنها یک عملکرد یک طرفه و به سود ایران داشت و شرکت های نفتی بین المللی نسبت به آن حس خوبی نداشتند، بنابراین باید مدلی را طراحی می‌کردیم که به اصطلاح مدل برد برد باشد.

رئیس کارگروه اصلاح قراردادهای نفتی ادامه داد: از طرف دیگر باید ظرفیت‌های داخلی را نیز در نظر بگیریم که خوشبختانه این مورد در قرارداهای جدید به خوبی دیده شد.

حسینی با اشاره به برگزاری دو سمینار داخلی و بین المللی در لندن خاطرنشان کرد: سمینار داخلی تنها مصرف داخلی دارد، اما به دلیل آن که زمان برگزاری سمینار لندن به تعویق افتاده است، شرکت‌های بزرگ خارجی نیز می توانند در سمینار ایران شرکت کنند که البته برخی از شرکتهای آسیایی در این سمینار حضور پیدا خواهند کرد.

وی گفت: همه مدلهای نفتی تا انجا که امکان داشت مورد بررسی قرار گرفت و حتی مدل عراق را نیز بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که در مدل قراردادی عراق رابطه خوبی بین درآمد و تولید ایجاد شده است، اما نواقصی دارد بنابراین سعی کردیم مدلی را طراحی کنیم که نواقصی درآن نداشته باشد و عدد معقولی را بدست بیاوریم که برای داخل و خارج برد برد باشد.

حسینی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی شرکتهای بزرگی در عراق حضور دارند بنابراین کار باشرکت های بزرگ در یک حالت رقابتی است و قطعا از مدلی که در عراق اجرا می شود، بسیار بهتر خواهد بود.

رئیس کارگروه اصلاح قراردادهای نفتی با ادامه به اینکه نمایندگان مجلس اجازه عقد قرار دادهای مشارکت در تولید را نیز به ما داده‌اند، گفت: به عنوان مثال می توان برای میادین مشترک و آب های عمیق از این مدل استفاده کنیم اما ما سعی کردیم که قرار دادی را طراحی کنیم که در 7 منطقه مورد اجرا باشد.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از پیمانکاران توانمند داخلی نیز که به عنوان ظرفیت محسوب می شوند مورد توجه قرار گرفته اند، به طوری که ما باید به سمت تشکیل شرکت های بزرگ نفتی حرکت کنیم و این یک اصل محسوب می شود.

حسینی با اشاره به اینکه تنها به مدت 4 ماه است که کار را شروع کردیم و توانستیم به یک مدل جدید دست پیدا کنیم و از طرفی نیز در این مدت از 11 مشاور و تعداد زیادی کارشناس بهره بردیم بنابراین در این شرایط نیز باید به دنبال جمع آوری نظرات مختلف باشیم به طوری که باید به یک اجماع حد اکثری برسیم.

وی گفت: در شرایط فعلی و اگر کارها به خوبی پیش رود می توانیم در اردیبهشت و یا خرداد سال آنیده این قراردادها را اجرایی کنیم.

رئیس کارگروه اصلاح قراردادهای نفتی خاطرنشان کرد: ما هم اکنون در شرایط تحریم هستیم اما این موضوع را نیز می دانیم که بستن قرار دادهای جدید زمان‌بر است، اما به محض برطرف کردن مشکلات تحریم دیگر نگرانی در این زمینه نداریم.

وی با اشاره به اینکه از این مدل قرار دادای نیز پیمانکاران داخلی نیز می توانند استفاده کنند، گفت: اما ما با اصلاح ای قرار دادها فقط به دنبال جذب سرمایه گذار خارجی هستیم که بتوانند مدتها در ایران مشغول به کار شوند و ما نیز در کنار آنها بیاموزیم.

حسینی گفت: علاوه بر جذب سرمایه به دنبال جذب تکنولوژی هستیم که این مورد نیز در قرار دادهای ما دیده شده است.

رئیس کارگروه اصلاح قراردادهای نفتی با اشاره به اینکه ایران بهشت شرکتهای بزرگ نفتی است و جهان دیگر ایران را تحریم نخواهد کرد، گفت: یک مورد که باید اصلاح می شد همین قرار دادهای نفتی است از این رو با این اصلاح سعی کردیم تا شرکتهای خارجی را روانه ایران کنیم و به محض برطرف کردن تحریم ها حرکت روبه جلویی در صنعت نفت ایران را می بینید.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 337532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =