واژه " فزع" به طورى که راغب گفته به معناى آن گرفتگى و نفرتى است که از منظره اى نفرت آور به انسان دست مى دهد ."فزع" ترس و وحشتى است که تمام قلب انسان را فرا مى گیرد، و واقعا هم چهار پدیده "ترس ، غم واندوه ، فریب خوردن و دنیاخواهی" تمام قلب ما انسانهای عادی را درگیر می کند .... فزِع إلیه یعنی: لجأ واستغاث واحتمى؛ و ما با پناه بردن و فریادخواهی و حمایت جویی از چهار ذکر قرآنی بهترین پناه دهنده و فریادرس و حامی یعنی ذات اقدس اله را فرا می خوانیم و تردیدی در پیروزی بر ترس ، اندوه ، فریبکاران مکار و کسب مال حلال و دنیایی که به خیر وصلاح ما باشد، نداریم .... جالبست که دنیاخواهی در ردیف سه امر دیگر قرار گرفته است یعنی که دنیاطلبی و رسیدن به خواسته های دنیایی ترسی فراگیر و دل گرفتگی - ناشی از خوف نرسیدن!!- درپی دارد که دارد...و بنظرم چیزی بدتر از "رودست و رکب خوردن و مورد مکر وفریب واقع شدن"نیست

عَنِ الصَّادِقِ علیه السلام قَالَ‏ : عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ کَیْفَ لَا یَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ :

عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ کَیْفَ لَا یَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ‏ فَإِنِّی سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ بِعَقِبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ یَمْسَسْهُمْ سُوءٌ

وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ کَیْفَ لَا یَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ تَعَالَى لا إِلهَ‏ إِلَّا أَنْتَ‏ سُبْحانَکَ‏ إِنِّی‏ کُنْتُ‏ مِنَ‏ الظَّالِمِینَ‏ فَإِنِّی سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ بِعَقِبِهَا فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ نَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ کَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ‏

وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُکِرَ بِهِ کَیْفَ لَا یَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ تَعَالَى أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّی سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ بِعَقِبِهَا فَوَقاهُ اللَّهُ سَیِّئاتِ ما مَکَرُوا

وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْیَا وَ زِینَتَهَا کَیْفَ لَا یَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ تَعَالَى ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ‏ فَإِنِّی سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ بِعَقِبِهَا إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْکَ مالًا وَ وَلَداً فَعَسى‏ رَبِّی أَنْ یُؤْتِیَنِ خَیْراً مِنْ جَنَّتِکَ‏  وَ عَسَى مُوجِبَةٌ .

________________________________________
من لا یحضره الفقیه، ج4 ص 392-393،روایت شماره: 5835؛ خصال صدوق ، ج1 ص218-219؛ بحارالانوار، ج90 ص 184-185


حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام ) فرموده اند: در شگفتم برای کسی که از چهار چیز دل گرفتگی و بیم دارد، چگونه به چهار (ذکر) پناه نمی برد!

۱- در شگفتم برای کسی که ترس بر او غلبه کرده، چگونه به ذکر «حسبنا الله و نعم الوکیل» (آل عمران ایه ۱۷۱) پناه نمی برد. در صورتی که خداوند به دنبال ذکر یاد شده فرموده است: فانقلبوا بنعمة من الله و فضل لم یمسسهم سوء (پس (آن کسانی که به عزم جهاد خارج گشتند، و تخویف شیاطین در آنها اثر نکرد و به ذکر فوق تمسک جستند) همراه با نعمتی از جانب خداوند (عافیت) و چیزی زاید بر آن (سود در تجارت) بازگشتند، و هیچگونه بدی به آنان نرسید.)

۲- در شگفتم برای کسی که اندوهگین است چگونه به ذکر «لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین» (سوره انبیاء آیه ۸۷) پناه نمی برد. زیرا خداوند به دنبال این ذکر فرموده است: فاستجبنا له ونجیناه من الغم وکذلک ننجی المؤمنین «پس ما (دعای یونس را در اثر تمسک به ذکر یاد شده) استجابت کرده و از اندوه نجاتش دادیم و همین گونه مؤمنان را نجات می بخشیم.» (سوره انبیاء آیه ۸۸)

۳- در شگفتم برای کسی که مورد مکر و حیله واقع شده ( و بخصوص از خودی و آشنا اعم از دوست یا حویشاوند و همسر، رودست و به اصطلاح رکب خورده )، چگونه به ذکر «افوض امری الی الله، ان الله بصیر بالعباد» (سوره غافر آیه ۴۴) ... پناه نمی برد. زیرا خداوند به دنبال ذکر فوق فرموده است: فوقاه الله سیئات ما مکروا «پس خداوند (موسی را در اثر ذکر یاد شده) از شر و مکر (فرعونیان) مصون داشت.» (سوره غافر آیه ۴۵) 

۴- در شگفتم برای کسی که طالب دنیا و زیباییهای دنیاست چگونه به ذکر «ماشاءالله و لاقوة الا بالله» (سوره کهف آیه 39) پناه نمی برد، زیرا خداوند بعد از ذکر یاد شده فرموده است: «مردی که فاقد نعمتهای دنیوی بود، خطاب به مردی که از نعمتها برخوردار بود) فرمود:انْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْکَ مالًا وَ وَلَداً فَعَسى‏ رَبِّی أَنْ یُؤْتِیَنِ خَیْراً مِنْ جَنَّتِکَ( عسی در آیه حتم و یقین است ) اگر تو مرا به مال و فرزند، کمتر از خود می دانی پس (بدان  که) حتما خداوند مرا بهتر از باغ تو بدهد.»

از بعضی از بزرگان دیدم که فرموده بود هر کدام از ذکر ها 100 مرتبه گفته شود.

کد خبر 337653

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    104 2
    خدایا عاشقتم.............
  • وحيد IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    84 3
    السلام عليكم يا اهل بيت النبوة. در گردابهاي زندگي كلام شما آرامش دهنده روح و جان ماست.
  • زهرا EU ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    61 5
    ان شاءالله همه حاجتمندان ، حاجت روا شوند التماس دعا
  • A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    36 4
    امیدوارم پیروان واقعی قرآن مجید (ثقل اکبر) و پیامبر بزرگوار (ص) و جانشینان برحقش ائمه هدی علیهم السلام (ثقل اصغر) بوده و زینت و مایه افتخار آن بزرگواران باشیم.
  • بی نام IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    45 3
    خدا پدر و مادرتان را بیامرزد . سر صبح روحم نوازش شد
  • حنيف IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    24 10
    ذكر سوم را از پدرم آموخته بودم و همواره استفاده مي كنم. بسيار آرامش بخش است. پست خيلي خوبي بود . دستتون درد نكنه. ولي خواهشا به كاربران يادآوري كنيد كه بيان اين اذكار در زبان تاثيري بر واقعيات اين جهان نمي گذارد بلكه حقايق اصلي و مهم اين جهان را به ما يادآوري مي كند كه همانا عظمت خداوند و بصير و آگاه بودن وي است و حقارت ما انسان ها و مسائلمان در مقابل خلقت خداوند است و از اين طريق است كه آرامش و قدرت روحي فوق العاده اي با يادآوري اين اذكار پيدا مي كنيم.
    • ابو حنیف IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
      17 1
      شما فرمودید که بیان این اذکار تاثیری در واقعیات این جهان نداره.بستگی داره که این ذکر توسط چه کسی گفته شود. همین ذکر "لااله الاانت سبحانک انی کنت من الظالمین" که در متن خبر آمده و به ذکر یونسیه در میان عرفا مشهور است حضرت یونس را از شکم ماهی نجات داد. دلیلش "فاستجبنا له ونجیناه من الغم وکذلک ننجی المومنین" هست که به دنبال آیه مذکور در قرآن میخوانیم. پس این ذکر اگر با خلوص قلب گفته شود حتما منشا تاثیر در عالم هست.
  • اثنی عشر IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    28 3
    خدایا :منکران قرآن رابه معارف آن رهنمون سازوفهم مارانسبت به آن افزایش بده!
  • سجاد IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    6 10
    سلام. منبع این احادیث به نظر اشتباه میاد. بنده چک کردم اما یافت نشد. لطفا اصلاح فرمایید
    • بی نام IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      6 7
      بررسی شد و نشانی ها درست است ، دقیقتر : من لا یحضره الفقیه، ج4 ص 392-393،روایت شماره: 5835؛ خصال صدوق ، ج1 ص218-219؛ بحارالانوار، ج90 ص 184-185
  • محمد A1 ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    12 1
    با عرض سلام خدمت دوستان باید از تجربه خودم خدمت اون دوست عزیرمون که میگیه این اذکار فقط جهت یاداوی هستن و تاثیری ندارن عرض کنم که من به جهت علاقه ای به کسب دارمد حلال و زیاد دارم از حدود یک سال پیش که از شخصی این ذکرها رو یاد گرفتم از ذکر چهارم در مورد میزان درامدم نسبت به هم صنف های خودم استفاده کردم و به صورت کاملا ملموس و فیزیکی چندین بار به وضوح تاثیرش رو دیدم و خدارو شکر پیشرفت خوبی داشتم