علی سامره: خداحافظی غریبانه دیگر برای بازیکنان عادی شده/ هنوز هم به من می‌گویند «علی 30 ثانیه»

مهاجم سابق استقلال می گوید از اینکه غریبانه و بی سر و صدا از فوتبال خداحافظی کرده، گلایه ای ندارد.

سروش امینی توماجی: علی سامره چند روزی است که از دنیای فوتبال خداحافظی کرده. آن هم غریبانه و بی سر و صدا. او که روزی هزاران هوادار در ورزشگاه آزادی با لقب «علی 30 ثانیه» صدایش می کردند، حالا مثل خیلی های دیگر در سکوت چهار گوشه زمین فوتبال رو بوسید و رفت. البته خود او از این مسئله گلایه ای ندارد: «من از هیچکدام از مدیران توقع نداشتم که برای من بازی خداحافظی بگیرند. در این مدت هم به آنها زحمت دادیم!» مهاجم محبوب سالهای نه چندان دور استقلال در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین در مورد روزهای ابتدایی فوتبالش در کرمان، درخشش در استقلال، بازی در ایتالیا، دور ماندن از تیم ملی و ... صحبت کرد.

*چند روزی از خداحافظی‌ات می گذرد، تو هم مثل بسیاری از بازیکن‌های دیگر غریبانه و بی سروصدا رفتی.

غریبانه رفتن فوتبالیست ها دیگر یک چیز عادی است. من از هیچکدام از مدیران توقع نداشتم که برای من بازی خداحافظی بگیرند. در این مدت هم به آنها زحمت دادیم! این سیستم خداحافظی بازیکنان ما کلا مشکل دارد. به نظر من باید سیستمی را در باشگاه ها بگنجانند که برنامه ای برای خداحافظی بازیکنان در آن باشد.

*علی سامره فوتبالش را از رفسنجان شروع کرد و در همان شهر هم خداحافظی کرد. این خواسته خودت بود؟

خودم دوست داشتم چنین حالتی پیش بیاید که خدا را شکر این اتفاق افتاد. بعد از 20 سال حضور در فوتبال جا دارد از تک تک عزیزان تشکر کنم، از همه مدیران، بازیکنان، هواداران و خبرنگارانی که در کنار من بودند. امیدوارم من را حلال کنند.

*در سال 75 در فوتبال کرمان نامی برای خودت دست و پا کردی اما ناصر ابراهیمی با انتقال تو به تیم های تهرانی مخالفت کرد و در نهایت سر از فجر سپاسی درآوردی. درباره آن سال‌ها صحبت می کنی؟

در آن زمان با ناصر خان تماس گرفتم و از ایشان خواستم که به تهران بیایم اما ایشان فجر را به من پیشنهاد داد که تیم لیگ برتری بود. جا دارد از ناصر خان تشکر کنم، این پیشنهاد او تاثیر زیادی در فوتبال من داشت. در آن زمان بازیکنان بزرگی در فجر بازی می کردند و برای یک جوان 20 ساله شرایط خیلی سخت بود اما خدا را شکر که خودم را ثابت کردم.

*منصور پورحیدری هم نقش پررنگی در فوتبال تو داشت؟

صد در صد. من بهترین سالهای فوتبالی ام را در کنار ایشان بودم. ما در فجر به عنوان بهترین تیم شهرستانی شناخته شدیم و در استقلال هم به قهرمانی رسیدیم.

*بعد از فجر هم استقلالی شدی. هت تریک در بازی اول با پیراهن آبی چه احساسی داشت؟

در بازی اول برای استقلال سه گل زدم و یک پاس گل دادم. به نوعی در آن بازی خودم را به هواداران ثابت کردم. صمیمیت من با هواداران استقلال هم از همان بازی استارت خورد. من از بازی در استقلال خاطرات خوبی دارم. ما بهترین تیم آن روزهای ایران بودیم.

*اکثر هواداران استقلال تو را با آن گل معروف در دربی سال 81 می شناسند. گلی که به تو لقب «علی 30 ثانیه» را داد.

من برای استقلال گل های زیادی به ثمر رساندم اما آن گل مزه دیگری داشت. در آن لحظه از باز کردن دروازه پرسپولیس خوشحال شدم و بعدها فهمیدم که در چه زمانی گل زدم. بعد از آن نصف استادیوم نشسته بود و نصف دیگر ایستاده مرا تشویق می کردند. آن گل خاطره خوبی را در ذهن من و هواداران ایجاد کرد. جالب اینجاست که هواداران استقلال هنوز هم مرا به خاطر آن گل شرمنده می کنند و با همین لقب صدایم می‌زنند.

*بعد از درخشش در استقلال به تیم پروجا ایتالیا پیوستی و به اولین بازیکن ایرانی شاغل در سری آ تبدیل شدی. آن روزها برای تو چگونه بود؟

روزهای سختی بود. جوان و بی تجربه بودم که وارد بهترین لیگ دنیا شدم. در مجموع تجربه خوبی برای من بود و دید من را نسبت به فوتبال باز کرد.

*به نظر می رسد خودت هم قبول داری که انتقال موفقی نبود. به هر حال برای یک مهاجم 22 ساله بازی در لیگ دفاعی ایتالیا کار راحتی نیست.

شاید اگر یکی دو سال دیرتر می رفتم، ماندگاری ام در فوتبال ایتالیا بیشتر می شد. همین که توانستم به لیگ ایتالیا راه پیدا کنم خودش یک موفقیت بود. به نوعی راه را برای دیگر بازیکنان ایرانی باز کردم. به نظر من بحث عدم ماندگاری را نمی توان یک شکست حساب کرد. شاید اگر باتجربه تر بودم سالهای بیشتری در آنجا دوام می آوردن و از نام ایران به خوبی دفاع می کردم.

*به نظرت چرا بازیکنان ایرانی دیگر در سری آ مشتری ندارند؟

ببینید فوتبال ما در 5، 6 سال اخیر با افت مواجه بوده و نتوانسته ستاره های زیادی را معرفی کند. شاید در چند سال گذشته تنها بازیکنانی چون محمدرضا خلعتبری، کریم انصاری فرد و چند نفر دیگر توانایی حضور در فوتبال اروپا را داشته اند. وقتی خروجی ستاره های ما کم است، چطور انتظار داریم که لژیونر داشته باشیم؟ در آن سالهایی که من، علی کریمی، مهدی مهدوی کیا و چند بازیکن دیگر راهی اروپا شدیم فوتبال ما پتانسیل بیشتری داشت.

*تو سابقه بازی در لیگ امارات و تیم الشعب را هم در کارنامه داری. خودت هم پیش از این گفته بودی که موفق ترین بازیکن تاریخ ایران در فوتبال امارات هستی.

فوتبال امارات برای من خیلی خوب بود. من در 84 بازی 64 گل به ثمر رساندم و در نهایت هم آقای گل شدم. من اولین بازیکن ایرانی هستم که در خارج ار کشور آقای گل شدم اما هیچ زمان به این مسئله نپرداختند.

*اما خیلی ها اعتقاد دارند که علی کریمی موفق ترین بازیکن تاریخ ایران در فوتبال امارات است. او هنوز هم چهره بسیار محبوبی میان هواداران الاهلی دارد.

علی کریمی یکی از بهترین های ایران بوده و هست. در این مسئله هیچ شکی نیست. اما حرفی که من می زنم بحث آمار و ارقام است و با محبوبیت میان هواداران تفاوت دارد.

*در حال حاضر فوتبال کرمان شرایط خوبی ندارد. مس کرمان در آستانه سقوط به دسته پایین تر است و ...

سالی که گذشت برای مس کرمان اصلا سال خوبی نبود. با توجه به مربیان و بازیکنان خوبی که به این تیم آمدند، مس نتوانست نتایج مطلوبی کسب کند. پول خوبی هم به این تیم تزریق شد اما متاسفانه ثمری نداشت. به نظر من تنها حلقه گم شده این استان اتحاد و همدلی است. حالا که تیم در شرایط سختی قرار گرفته این همدلی ایجاد شده. امیدوارم این اتحاد ادامه داشته باشد تا تیم در لیگ برتر بماند.

*برسیم به تیم ملی. به نظر می رسد تو هم مثل فرهاد مجیدی به آن چیزی که لیاقتش را داشتی در تیم ملی نرسیدی.

شرایط آن زمان با الان تفاوت داشت. در مواردی خودم باید از موقعیت بیشتر استفاده می کردم که نکردم. در مواردی هم به من بها داده نشد. به نظرم آن طور که باید به من نپرداختند.

*یعنی بلاژویچ را مقصر دوری ات از تیم ملی می دانی؟

اصلا بحث شخص نیست. فقط می گویم می توانستند بیشتر به من بپردازند.

*شرایط تیم ملی را در جام جهانی چطور می بینی؟

هدف ما باید فقط و فقط این باشد که خودمان را به مرحله بالاتر برسانیم. تا پیش از این هدف بازیکنان ایرانی این بود که فقط تیم ملی به جام جهانی برسد و چیز دیگری اهمیت نداشت. ما باید دیدگاهمان را بزرگتر کنیم و به یک سطح بالاتر فکر کنیم. البته برای تحقق این مسئله باید تلاش کنیم.

*فکر می کنی به حق خودت در فوتبال ایران رسیدی؟

من نظرم برعکس آنهایی است که می گویند به حقمان در فوتبال نرسیدیم. من در این 20 سال از فوتبال لذت بردم. روزهای بد، تجربه های تلخ، باخت و ... زیاد داشتم اما در مجموع روزهای خوب فوتبال برای من بیشتر بود. امیدوارم این روزهای خوب را در زمان مربیگری تکرار کنم.

*حرف خاصی مانده؟

ممنون. فقط از کسانی که در این مدت به من کمک کردند تشکر می کنم.

252 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 338419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =