نورمن سالومون: آمازون با سازمان سیا همکار است

نویسنده آمریکایی کتاب جنگ عراق، آنچه رسانه ها به شما نگفتند، درباره روابط جاسوسی سازمان سیا با شرکت خرده فروشی اینترنتی آمازون، در طراحی برنامه‌های ترور و حملات با هواپیماهای بدون سرنشین افشاگری کرده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر نورمن سالومون در مقاله ای مدعی برنامه ریزی برای سوء قصد به جان یک مظنون آمریکایی به عملیات تروریستی است که به طور مشترک از سوی آمازون، واشنگتن پست و سیا بررسی می شود.

نورمن سالومون مقاله خود را با این جمله آغاز می‌کند که رئیس جمهور باراک اوباما، هم اکنون در حال بررسی این امر است که آیا دستور قتل شهروند آمریکایی در پاکستان را به سازمان مرکزی اطلاعات، سیا، صادر کند. وی می افزاید: این خبر بزرگ هفته است، اما نکته‌ای که در نگاه عادی اولیه موردغلفت قرار می‌گیرد، این واقعیت است که آمازون یکی از هم‌دستان این ترور خواهد بود. یکی از ابعاد افشاگری این روزنامه‌نگار آمریکایی اشاره به این موضوع است که شرکت آمازون قرار دادی 600 میلیون دلاری با سیا دارد که طبق آن برای این سازمان انبوهی از خدمات یارانه‌ای ارائه دهد. پس از تایید نهایی معامله مذکور در چند ماه پیش، آمازون اعلام کرد: «ما منتظر تعامل موفق با سازمان سیا هستیم.»نورمن سالومون جمله مذکور را تفسیر کرده و می‌نویسد: در اینجا تعامل یعنی شرکت آمازون - که علامت تجاری آن پیکانی به نماد چهره‌ای خندان از حرف A تا Z است و هر هفته محصولاتی را به میلیون‌ها تن از مردم می‌فروشد- مسئول حفظ اسرار سازمان سیا و جمع آوری اطلاعات برای کمک به این سازمان برای انجام کارهای آن جمله حملات هواپیماهای بدون سرنشین است.
این نویسنده آمریکایی در مقام تأیید مدعای خود به انعکاس این خبر می‌پردازد که گزارشگر نیویورک تایمز مارک مازتی (Mark Mazzetti) سه شنبه شب گذشته در مصاحبه‌ با شبکه خبری شبکه پی بی اس آمریکا گفته است: حملات هواپیماهای بدون سرنشین در پاکستان به طور کامل عملیات سازمان سیا است.

وی همچنین افزوده است: دولت پاکستان به ارتش آمریکا اجازه نخواهد داد بیش از ماموریتش هیچ‌ گونه تسلطی داشته باشد، زیرا آنها هنوز هم می‌خواهند مخفی‌کاری و نوعی فعالیت محرمانه داشته باشند که سازمان سیا تدارک می‌بیند.

نورمن سالومون در ادامه مقاله خود به تبیین بیشتر عمق ماجرا می‌پردازد و می‌نویسد: پیامدهای شوم نقش‌آفرینی جدید آمازون با سازمان سیا تاکنون توجه عمومی اندکی به خود معطوف کرده است،آمازون به عنوان بزرگترین وب سایت خرده فروش در جهان، الگوی کسب و کار خود را بر مبنای انباشت امنیتی و تجزیه و تحلیل انبوه اطلاعات شخصی استوار ساخته است.

وی می افزاید: تقسیم بندی خدمات وب سایت شرکت آمازون موجب به دست آوردن قرارداد با سازمان سیا شده است و این امر ب‌رغم امیدواری‌های شدیدی است که این همکاری، چشم انداز وسیع و جدیدی از ترکیب بیشتر نظارت بر شهروندان و جنگ فراروی ما خواهد گشود.

نکته قابل توجه در بررسی های نورمن سالومون این است که شرکت آمازون به هیچ وجه برای این قرارداد 600 میلیون دلاری، در مزایده‌ مربوط شرکت نکرده است، بلکه فقط از طریق متقاعد کردن سازمان سیا نسبت به ظرفیت فنی فوق‌العاده خود در عرصه‌های دیجیتال برنده شده است.

وی می افزاید: آمازون در حال حاضر مکمل سیاست خارجی دولت ایالات متحده در عرصه تهدید و قتل است.

این نویسنده آمریکایی در ادامه با صراحت می‌نویسد: هر گونه تصمیم گیری رئیس جمهور آمریکا درباره قتل یک شهروند آمریکایی زیر مجموعه‌ای از یک مشکل بسیار بزرگتر است، ملیت کسانی که صدای وزوز شوم هواپیماهای بدون سرنشین را در بالای سر خود می شنوند، هرچه باشد، ربودن فضای آسمان برای تهدید و قتل کسانی که آن پایین هستند برخلاف وجدان انسانی و برخلاف قانون اساسی به عنوان قانونی که در حال حاضر اجرا می شود است.

مستند سخن نورمن سالومون در نکته اخیر، خبر نشریه تایمز در تاریخ 11 فوریه - بیست و دوم بهمن است که نوشت دولت اوباما "در حال بحث در این باره است که آیا اجازه حمله مرگبار برضد یک شهروند آمریکایی را که در پاکستان زندگی می‌کند، صادر کند؟ چون برخی معتقدند او به طور فعال در طرح ریزی حملات تروریستی است.

وی می افزاید: در واقع، صورت مسئله این است که آیا رئیس جمهور باید دستور اعدام سریع - و به تعبیر او یک ترور- را صادر کند؟.

نویسنده مقاله در گام بعدی و با مبنا قرار دادن مدعیات دولت آمریکا می‌نویسد: قرار نیست روش آمریکایی چنین روشی باشد، پیگیری مراحل قانونی" که متمم پنجم قانون اساسی ایالات متحده آن را الزام کرده، قرار نیست به این معنی باشد که هرچه رئیس جمهور تصمیم گرفت، انجام دهد.

وی می افزاید: گرچه اوباما، حمله هوایی با هواپیماهای بدون سرنشین برضد یک تروریست را به عنوان تهدید "قریب الوقوع" و با عملیات یک گروه عملیات ویژه برای قتل یک تک تیرانداز در حال تیراندازی به یک جمعیت مقایسه کرده است.

نورمن سالومون در بخش دیگر از این مقاله خود به حریف بعدی و مهم خود یعنی رئیس مشترک شرکت آمازون و روزنامه واشنگتن پست می‌پردازند و می‌نویسد: وجود مطبوعاتی آزاد و مستقل برای مقابله با چنین فرایند خطرناکی بسیار مهم است، اما عوامل ساختاری و از جمله قدرت شرکت‌های بزرگ همچنان به تضعیف توان بالقوه مطبوعات می‌پردازند.

وی می افزاید: واشنگتن پست در این مورد، نمونه‌ای خطرناکی است، شش ماه پیش، جف بزوس - مدیر عامل شرکت و سهامدار اصلی آمازون، روزنامه واشنگتن پست را خرید، اما پوشش خبری مرتبط با سازمان سیا از طرف این روزنامه، به خوانندگان اطلاع نمی‌دهد که سود ناشی از قرارداد بزرگ سازمان سیا با آمازون به ثروت شخصی تنها مالک روزنامه واشنگتن پست اضافه می‌شود.

نویسنده مقاله ادامه می‌دهد: این امتناع واشنگتن پست نسبت به آشکار شدن چنین تعارض منافعی، خیلی فراتر از طفره رفتن ساده مطبوعاتی به خاطر ظواهر امور است، بلکه شاخصی است برای ترکیب بیشتر قدرت‌ رسانه‌ای شرکت‌های بزرگ با قدرت دولت است.

نورمن سالومون می افزاید: این قدرت نفوذ ناشی از همگرایی مذکور بتدریج هرچه کمتر مورد اعتراف قرار می‌گیرد یا آشکار می‌شود، در حالی‌که خود این پدیده بتدریج به امری عادی وغالب تبدیل می‌شود.

نورمن سالومون سپس به روابط خصمانه و آشکاری که با برخی مدیران واشنگتن پست داشته است اشاره می‌کند و می‌نویسد: پس از مکاتبات ایمیلی با من در مورد عدم افشای این موضوع در اوایل ژانویه، مارتین بارون، سردبیر اجرایی روزنامه واشنگتن پست از پاسخگویی به سئوالاتی در این زمینه امتناع ورزید.

وی می افزاید: روز 15 ژانویه یعنی زمانی که من عرض‌حال و دادخواستی با سی هزار امضاء تحت عنوان : واشنگتن پست، خوانندگان سزاوار این هستند که تحت پوشش کامل اطلاعاتی سازمان سیا قرار گیرند، برای دفتر مرکزی روزنامه ارسال کردم، بارون به ملاقات با من یا با تعیین کارمندی برای دریافت دادخواست یادشده مخالفت کرد.

وی می افزاید: این بسیار واضح است که مدیریت واشنگتن پست می خواهد این موضوع کنار گذاشته و فراموش شود.

نورمن ادامه می‌دهد: اما همان‌طور که ماه گذشته خطاب به بارون نوشتم، برای واشنگتن پست بسیار راحت و البته از نظر من غیر قابل قبول است که ادعا کند میان قرارداد خدمات انبوه آمازون و سازمان سیا و مسائلی مانند دخالت سیا در تحویل زندانیان به برخی رژیم‌ها برای شکنجه، دخالت سیا در هدف قرار دادن برای حملات هواپیماهای بدون سرنشین و یا در جمع آوری اطلاعات برای سرکوب شورش، هیچ ارتباط مستقیمی وجود ندارد.

این نویسنده منتقد آمریکایی مقاله خود را با این جملات پایان می‌دهد که نظارت‌های دولتی و دولت جنگ، همچنان به هم نزدیک می‌شوند و واشنگتن پست نمی‌خواهد ما بر افشاگری مطبوعاتی اصرار ورزیم، آمازون نمی‌خواهد ما بر پاسخگویی اخلاقی مصر باشیم و رئیس جمهور اوباما نمی‌خواهد ما بر مبنای قانون اساسی تأکید کنیم، تعهد به هر یک از آنها شرم‌آور است.

نورمن سالومون ، منتقد رسانه‌ای، فعال ضد جنگ، روزنامه‌نگار و مدیر موسسه روتس اکشن و از بنیانگذاران پایگاه اینترنتی دقت عمومی و مدعی است که به دور از منازعات سیاسی دو حزب جمهوری خواه و دموکرات، در تلاش است سخن آن دسته از مردم آمریکا را منعکس کند که به عدالت اقتصادی، حقوق برابر، آزادی‌های مدنی، حفاظت از محیط زیست متعهد هستند و با پشتیبانی مالی جنگ‌های بی پایان مخالفت می‌ورزند.

یکی از آثار نورمن سالومون ، کتابی‌ است با نام: جنگ آسان شده: چگونه رئیس جمهور و صاحب نظران بتدریج ما را به سوی مرگ سوق می‌دهند؟ بر اساس این کتاب، فیلم مستندی نیز ساخته شده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 338456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • من EU ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    2 1
    همه شرکت های دل ایسوس اچ پی سامسونگ سونی ال جی گوگل مایکروسافت ... با سیا و متحدین امریکا همکاری دارند ایا این اظهر الشمس رسوا را نمی دانید !!! ایا باید غیر از این باشد ؟ هی چرا هر دم هر لحظه مقاله می دید بیرون که امریکا جاسوسی می کند اصلا کامپیوتر یعنی جاسوس سیا در خانه ولی مسئله این است که این اطلاعات خام بدرد نمی خورند مگر با یک پردازش هوشمندانه در چند خط قابل استفاده باشند باز کار جهان پیچیده تر از این حرف ها است و نگران نباشید و حالتان را با تکنولوژی ببرید امریکا هم هیچ غلطی نمی تواند بکند فعلا سیل توفان ها را دریابند توی خواب اب نبرندشون استراق سمع عباد الله پیش کش