طراحی قوی‌ترین روبات‌های جهان با الهام از گردن مورچه

مورچه‌ها می‌توانند 5000 برابر وزن خود را حمل کنند و گردن آنها بخش اعظم بار را تحمل می‌کند. این موضوع پتانسیل لازم برای طراحی روبات‌های بسیار قوی‌تر را در اختیار می‌گذارد.

ایسنا نوشت:

دانشمندان دانشگاه اوهایو به دنبال طراحی ربات‌های مستحکم با الهام از گردن مورچه هستند.

بر اساس تحقیقات جدید، مورچه‌ها می‌توانند وزنی به اندازه پنج هزار برابر وزن بدن خود را حمل کنند و در این میان، گردن آنها بخش اعظم بار را تحمل می‌کند. این موضوع پتانسیل لازم برای طراحی ربات‌های بسیار قوی‌تر را در اختیار می‌گذارد.

محققان ترکیب و قدرت مورچه تپه‌ای Allegheny را که در شرق آمریکا یافت می‌شود، مطالعه کردند و با استفاده از سانتریفیوژ، آزمایش‌هایی را با هدف اندازه‌گیری میزان فشاری که گردن مورچه می‌تواند تحمل کند، انجام دادند. آنها دریافتند فقط با نیروی 3400 تا پنج هزار برابر وزن مورچه بود که بدن آن از سرش جدا شد.

دانشمندان همچنین از دستگاههای «میکرو سی‌تی» برای تولید اسکن‌هایی از این مورچه‌ استفاده کردند که ساختار بافت ‌نرم گردن و اسکلت خارجی سخت سر و بدن آن را برجسته می‌کند. این مطالعات امکان توسعه ربات‌هایی به اندازه میکرو را فراهم می‌کند که مانند بدن مورچه از اجزای سخت و نرم تشکیل شده‌اند و از قدرت و دوام‌پذیری افزایش‌یافته برخوردار هستند.

تیم علمی همچنین از تصاویر میکروسکوپی الکترونی برای مشاهده مفصل و سطوح اتصالی سر، گردن و قفسه سینه مورچه مورد مطالعه استفاده کردند.

آنها به دنبال یافتن شیوه‌هایی برای سازگارکردن ویژگی‌های مورچه با هدف طراحی ربات‌هایی در مقیاس بزرگ‌تر هستند. این هدف با پیچیدگی‌هایی همراه است، زیرا قدرت مورچه عمدتا با وزن بدن کوچکش مرتبط است.

گرچه کاربردهای رباتیک مبتنی بر این طرح به خشکی محدود می‌شود، دانشمندان مدعی‌اند یافته‌های جدید مدلی کارآمد را برای طراحی‌ ربات‌های فضایی در اختیار می‌گذارند که جهت حمل محموله در ریزگرانش به کار می‌روند.

جزئیات این مطالعه در Journal of Biomechanics منتشر شد.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 338716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    2 0
    با دستکاه سانتریفیوژ سر مورچه را چرا از تنش جدا کردید؟؟؟؟ یعنی مورچه را از ناحیه سر به یک گیره بستید و با انچنان سرعتی چرخاندید که نیروی جانب مرکز به بیش از 3000 ، g برسه اونوقت دیدن مورچه سرش جدا میشه یا نه!!!!!!!