«خبرآنلاین» جزو اولین رسانههایی بود که با توجه مباحث و اتفاقاتی که پیش از این خودروسازان با نهادهای مختلفی همچون پلیس، سازمان بهینهسازی مصرف سوخت، سازمان محیط زیست، آتشنشانی، کمیته معیار مصرف سوخت و... در موضوعات مختلفی همچون کمربند ایمنی پراید، کنیستر، برچسب سوخت، ماجرای آتشسوزیها و... داشتهاند، پیشبینی کرده بود در پایان باز هم پیروزی ازآن خودروسازان خواهد شد. آنچه باعث جذابیت بیشتر بحث ABS میشد ابزار و ادبیات پلیس در این زمینه بود چنانچه شمارهگذاری پژو 405، روآ و تندر90 متوقف و خودروسازان متهم به فریبکاری شدند. البته پیشبینی میشد که پلیس به زودی عقبنشینی نخواهد کرد اما حمله همه جانبه و متحد کلیه کسانی که به نحوی در صنعت خودرو حضور دارند، پلیس را در محاصره قرار داد. منتقدان این صنعت حتی پلیس را به غیرقانونی بودن عملکرد متهم کردند و دبیر انجمن قطعهسازان به جای بررسی توان فنی در داخلیسازی ترمز ABS از خروج ارز از کشور با اجباری شدن آن سخن گفت و سرانجام چهارشنبه گذشته، نهم دی ماه در پی اصرار پلیس به توقف شمارهگذاری در راستای آنچه که اجرای قانون میخواند، نامه سرگشادهای از سوی دبیران دو انجمن خودورسازان ایران و سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو به رئیس جمهور ارسال شد. در این نامه تند از اینکه «صنعت خودرو مورد هجمه غیر اخلاقی کارگزاران دولت قرار گرفته است» انتقاد شده بود. در بخشی از نامه که خبرگزاری موج در ابتدا منتشر کرد نوشته شده بود «برخی از مسوولین با سخنان غلط خود اذهان عمومی را دچار تشویش میکنند» راهحل باز هم همانطور که خبرآنلاین پیشبینی کرده بود به نحوی شد که نه سیخ بسوزد نه کباب و در واقع پلیس با احترام و البته گرفتن امتیازی به عنوان برنامه زمانبندی عقب نشست.
علیرغم موفقیت خودروسازان در این چالش، پیروز این سوژه 12 روزه اما از چند منظر قابل بحث است. باید اذعان کرد یکبار دیگر خودروسازان توانستند در قضیهای که یک سوی آن یا ایمنی و یا کیفیت است، بار دیگر زمان بخرند. این پیروزی البته قابل پیشبینی بود اما هزینهای که خودروسازان تقبل کردند افکار عمومی بود که حتی اگر از جزئیات این ماجرا خبر هم نداشتند میدانستند یا حداقل اینطور فکر می کردند که پلیس حق دارد. با این حساب پیروزی خودروسازان با توجه به اینکه مدتهاست حمایت افکار عمومی را از دست دادهاند و در چنین قضایایی بیشتر نیز میشود برای آنها بزرگترین شکست است. این را حتی دانشجویان رشتههای بازاریابی، مدیریت و برند هم میدانند. با این حساب ایرانخودرو و سایپا بیشتر از آنکه به «برند» خود توجه کنند منافع کوتاهمدت خود در بازار انحصاری که سود آنها را تضمین کرده است مورد توجه قرار دادهاند و بدین ترتیب برند آنها هر روز در میان افکار عمومی کم ارزشتر میشود. حداقل از این منظر جدای از تمام مباحث این ترمز و اینکه کدام طرف ماجرا بیشتر حق دارد، بایستی تلنگر پلیس را به فال نیک گرفت اگر خودروسازان با درس از این ماجرا به بازسازی خود در میان مشتریانشان اقدام کنند.
نظر شما