ایسنا نوشت:

کارگردان سریال «شوق پرواز» در پاسخ به اینکه اعتراض اقوام به فیلم و سریال‌ها چقدر به کار‌ها آسیب وارد می‌کند؟ خاطرنشان کرد: «این ضایعات معمولا در زمان تحقیق و نگارش پدید می‌آید و درصد خطای کارگردان در این موارد قطعا کمتر از نویسنده است.»

 یدالله صمدی در این خصوص گفت: «پیرو اتفاق و اعتراضی که از سوی اقوام بختیاری نسبت به سریال در حال پخش «سرزمین کهن» کمال تبریزی شده است، باید بگویم شخصا همه قسمت‌های سریال «سرزمین کهن» را تماشا نکردم به همین خاطر نمی‌توانم خیلی واضح اظهار نظر کنم ولی اگر بخواهم راجع‌ به این قضیه صحبت کنم، باید بگویم سریال‌های تاریخی از جمله سریال آقای تبریزی که معمولا مبتنی بر تاریخ زندگی انسان، اقوام و یا ملت هستند، باید مثل همه جای دنیا تحقیق و پژوهش کافی روی آن‌ها انجام شود تا بعد‌ها مشکلی پیش نیاید.»

 او ادامه داد: «من نمی‌دانم سریال «سرزمین کهن» آقای تبریزی تا به حال چقدر خطا رفته است، ولی در هر صورت در کشورمان دیدیم زمانی که جوامعی در سریال یا فیلمی مطرح می‌شوند و حرفشان زده می‌شود، شکایت می‌کنند، مثل اعتراض جامعهٔ پرستاران و اصناف دیگر؛ به هر حال در عرصهٔ فیلم‌سازی و سریال‌سازی این موارد وجود دارند. جا دارد بگویم در مورد اقواممان همهٔ ما ایرانی‌ها حساس هستیم و برای این حساسیت‌ها باید از زمان نگارش فیلمنامه تا ساخت آن دقت کنیم.»

 کارگردان «شوق پرواز» همچنین در بخشی دیگر درخصوص اینکه در چنین شرایطی که از سوی اقوام نسبت به یک سریال اعتراض وارد می‌شود، چقدر به کار آسیب می‌رسد و باعث می‌شود تا نویسندگان و کارگردانان به سمت سریال‌های آپارتمانی بروند؟ بیان کرد: «نمی‌توانم عمق خطر را در چنین شرایطی پیش‌بینی کنم فقط می‌توانم بگویم زمانی که در مرحلهٔ نگارش و پژوهش یک کار سینمایی و یا سریال، پژوهش، تحقیق و دقت کافی شده باشد، کمتر مشکلاتی در زمینه اعتراض اقوام پیش می‌آید؛ چرا که کارگردان خواه ناخواه وقتی یک فیلمنامه‌ای را قبول می‌کند و آن‌را دستش می‌گیرد قطعا مشورت‌هایی هم با نویسنده انجام می‌دهد و با اعتماد کارش را آغاز می‌کند.»

صمدی سپس ضمن اعتراض نسبت به اینکه نام سریال «شوق پرواز» در بین سریال‌های حاشیه‌ای در خبر بانی‌فیلم بوده است؟ گفت: «شنبه (بیست‌ و‌ ششم بهمن ماه)، در روزنامه بانی‌فیلم خواندم که سریال «شوق پرواز» در لیست سریال‌های حاشیه‌ساز بوده! در حالی که اصلا این‌ طور نبوده و سریال «شوق پرواز» هیچ حاشیه‌ای نداشته است. من از این خبر تعجب کردم و نسبت به آن اعتراض دارم، نمی‌دانم چنین خبرهایی را از کجا می‌آورند؟!»

 او ادامه داد: «سریال «شوق پرواز» هیچ مشکلی نداشت و آن زمان حتی خانواده خود شهید بابایی، نیروی هوایی و بنیاد شهید از سریال راضی بودند. من به عنوان کارگردان این کار نسبت به خبری که نوشته شده بود اعتراض دارم.»

 کارگردان «شوق پرواز» ‌ در پایان با اشاره به کارهای جدیدش در سینما و تلویزیون یادآور شد: «در حال حاضر یک پروژه سینمایی برای ساخت دارم که پروانه ساخت آن را هم گرفتم اما هنوز قطعی نشده است و منتظرم در سالی که آغاز می‌شود بتوانم از تسهیلات ارشاد و دولتی استفاده کنم.»

58247

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 338796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امین A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    50 56
    آقای تبریزی ونویسنده مجموعه بایست در برنامه زنده تلویزیونی حاضر شده و عذرخواهی کنند وتوضیح بدهند به خاطر توهین شان به مردم بختیاری،نوشتن نامه دردی را دوانمیکند.
    • بی نام IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      33 21
      بعدش هم خیلی سریع و فوری از معلم ها عذرخواهی کنن که بهشون نسبت کمونیست بودن زدن و نشون دادن که سر کلاس تصویه حساب شخصی میکنن ...بعد نوبت مردم یزد و اردکانه که باید ازشون عذرخواهی بشه که توده ای و کمونیست و لامذهب جا زدنشون..بعد باید از قصاب ها عذرخواهی بشه که نسبت لات بودن بهشون زدن..بعد!؟!!! بابا آقای نماینده رای جمع کردن به هر طریقی؟!؟!!
  • محمد - لرستان بزرگ IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    48 28
    سریال میسازن و پخش میکنن بعد میرن تحقیق میکنن در موردش - اینم یکی از افتخارات صداوسیمای میلی هست .............. زنده باد وظنم ایران و مردم لر تبار
  • احمد GB ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    11 11
    از آقای صمدی بعید است که خود را به کوچه علی چپ می زند . در این سریال به عمد عکس و تابلوی ( سردار اسعد بختیاری ) در چند نما به عنوان پدر خانواده ی بختیاری در خانه بختیاری دیده می شود و ان معلم توده ایی خطاب به خانواده ی بختیاری می گوید که پدرشان دست نشانده و کاسه لیس انگلیسی هاست .
  • بی نام IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    17 2
    دست كم با يكي صحبت مي كرديد كه اين چهار قسمت ناقابل رو ديده باشه آخه ...
  • بی نام A1 ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    40 30
    طبق نشونه ها و عکس هایی که در خانه بختیاری ها نشون دادن(تصویر سردار اسعد بختیاری)خانواده مورد نظر حتما از قوم بختیاری هست. ضمنا سازندگان این خانواده بختیاری رو از مادربزرگ و پسر تا نوه و بچه شش ساله افرادی خبیث و پلید و خائن و غیرانسانی تصویر کردن. چه اصراری داشتن که اسم این خانواده خبیث حتما با اسم یک قوم بزرگ و شناحته شده کشور یکی باشه؟ در این سریال رسما در جایی گفته میشه "بختیاری ها کاسه لیس انگلیس ها هستن و سگ انگلیس ها رو سرپا میگرفتن و..."!! شما اگه بودید چه حسی پیدا میکردی؟همچین توهین بزرگ قومی ای در یک اثر کاملا جدی تاریخی-سیاسی(نه در طنز که بختیاری هابش عادت کردن!) سابقه نداره.خواهش میکنم شما دیگه بجای لاپوشونی افتضاح صداسیما ناراحتی و رنجش هموطنانتون رو درک کنید و ازشون حمایت کنید.
    • بی نام IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      31 10
      بابا انصاف هم چیز خوبیه..این جمله از دهن یه توده ای کمونیست توی دعوا گفته میشه...یعنی به نطر شما آدما موقع دعوا از هم تعریف میکنن؟! چرا اینقدر بزرگش میکنین؟!
    • نویان A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      17 9
      دوست عزیز من خودم با دیدن این سریال اصلا این حس بهم دست نداد که همه بختیاریها بدن چون به اندازه کافی شعور دارم که بدونم در هر شهری هر قومیتی هر شغلی هم آدم خوب وجود داره و هم بد.اینو میدونم که صددرصد آدمهمای خوب زیادی در قوم بختیاری وجود داره.من خودم شیرازیم مثلا در سریال مرد هزار چهره مسعود شصت چی شیرازی بود و البته کلاه بردار ولی اصلا بهم برنخورد.چون همه ما انسانیم برخی از ما کارهای نادرست انجام میدیم و برخیهامون کارهای نادرست فرقی نداره اهل کدوم شهریم یا چه شغلی داریم.
  • بی نام IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    17 12
    مقصر اصلی فیلمنامه نویس محترم جناب آقای طالب زاده هستن که بیشتر عمر شریفشون رو ینگه دنیا تشریف داشتن و حالا میخوان درباره تاریخ ما فیلم بسازن
  • بی نام A1 ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    12 10
    اگه اینطوره،مازندراتی ها باید الان خودکشی میکردن از این همه تمسخر...که البته سری جدیدش هم تو راهه!