هشدار به امریکا در مورد تولید نفت: سیاست خارجی جهان برهم می ریزد

افزایش تولید نفت آمریکا باعث تغییر رویکرد این کشور نسبت به خاورمیانه خواهد شد؟

 

آرش پورابراهیمی: افزایش تولید نفت آمریکا به بیمه شدن جهان در مقابل شوک های نفتی منجر خواهد شد و البته می تواند بر سیاست خارجی آمریکا نیز تاثیرگذار باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هفته نامه اکونومیست در شماره این هفته اش به بهانه افزایش تولید نفت در آمریکا از این کشور به عنوان "آمریکای سعودی" و همچنین "دولت نفتی آمریکا" یاد کرده است. این هفته نامه نوشته که رشد تولید نفت سخت (tight oil) که از شیوه هایی متفاوت از شیوه های مرسوم تولید نفت به دست می آید و تولید نفت و گاز از پالمه سنگ گازدار (Shale gas) را نیز در بر می گیرد به میزان قابل توجهی بر تولید نفت آمریکا تاثیرگذار بوده است. تولید نفت سخت در آمریکا از 600 هزار بشکه در روز در سال 2008 به 3.5 میلیون بشکه در حال حاضر رسیده است و انتظار می رود که روند رو به رشد آن نیز ادامه یابد. همچنین انتظار می رود که رشد صنعت تولید نفت از شیوه های غیرمتداول در آمریکا باعث ایجاد 1.7 میلیون شغل در اقتصاد این کشور را سال 2020 بشود. تولید نفت آمریکا از شیوه های سابق نیز اگرچه تا سال 2024 رشد چندانی نمی کند در حدود 4 میلیون بشکه در روز باقی خواهد ماند اما با احتساب تولید نفت از شیوه های غیرمتداول، میزان تولید نفت آمریکا تا سال 2024 احتمالا به بیش از 9 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. آمریکا همین حالا نیز از روسیه به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت و گاز پیشی گرفته و انتظار می رود تا سال 2020 نیز به جای عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان شناخته شود.

سیاست آمریکا در مورد خاورمیانه تغییر می کند؟

افزایش تولید نفت آمریکا نه تنها بر اقتصاد این کشور بلکه بر اقتصاد جهان و همچنین صحنه سیاست جهانی نیز تاثیرگذار خواهد بود. نخستین تاثیر افزایش تولید نفت آمریکا این است که بهای نفت در بازارهای جهانی نسبت به سابق در مقابل شوک های نفتی مقاوم تر خواهد شد و انتظار می رود که در آینده نوسانات شدید به خاطر خروج یک کشور از بازار نفت کمتر مشاهده شود چرا که تولیدکنندگان آمریکایی می توانند با افزایش و کاهش عرضه، شوک های نفتی را مهار کنند. اما پرسش مهم تر در مورد افزایش تولید نفت آمریکا به سیاست این کشور در مورد منطقه خاورمیانه مربوط می شود. اگر آمریکا به نفت خاورمیانه بی نیاز شود، آیا از حضورش در منطقه کاسته خواهد شد؟ پاسخ هفته نامه اکونومیست به این پرسش منفی است چرا که در میان مدت همچنان خاورمیانه یکی از تولیدکنندگان نفت جهان باقی خواهد ماند و همچنین آمریکا می داند که کاهش حضور این کشور در منطقه خاورمیانه به افزایش حضور چین در منطقه خواهد انجامید، اتفاقی که آمریکا ترجیح می دهد از آن اجتناب کند.

همچنین هفته نامه اکونومیست به باراک اوباما توصیه می کند که با تجدید نظر در سیاست های حوزه انرژی آمریکا، از صنایع انرژی این کشور حمایت کند، موانع قانونی و نهادی مربوط به صادرات انرژی را کاهش دهد و اجازه بدهد که بخش خصوصی با آزادی عمل بیشتری در حوزه انرژی فعالیت کند.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 338950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =