مسعود کرباسیان، رییس کل گمرک اعتقاد دارد یکی از دلایل افت رتبه جهانی گمرک ایران افزایش بوروکراسی تجارت ظرف سال های گذشته بوده است.

کرباسیان که در برنامه زنده رادیویی « اقتصاد روز » رادیو سراسری ایران حاضر شده بود در رابطه با چگونگی ارتقای رتبه گمرک ایران در سطح جهانی توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین بخشی از توضیحات کرباسیان، رییس کل گمرک ایران به آزادسازی محدودیت های ایجاد شده برای واردات برخی کالا ها که در دولت قبل اعمال شده بود اشاره کرد و گفت: « محدودیت‌های تجاری اعمال شده از سوی دولت قبل غیر قانونی بود. به عنوان مثال توقف ثبت سفارش کالاهای اولویت 10 خلاف قانون برنامه بود. دولت قبل خلاف قانون برنامه که طبق آن می‌توانست محدودیت‌ غیرتعرفه‌ای روی واردات کالا اعمال کند، کل واردات کالاهای اولویت 10 را متوقف کرد که این کار قانونی نبود. »

رییس کل گمرک ایران در رابطه با افت جایگاه جهانی گمرک ایران اینگونه توضیح داد: « گمرک ایران در گذشته یکی از پنج گمرک برتر جهان بود. این در حالی است که در چند سال گذشته رتبه‌ی جهانی گمرک ایران شدید افت کرد و از دلایل این افت نیز می‌توان به افزایش بوروکراسی در تجارت کشور اشاره کرد. اقداماتی مانند ایران کد و دیگر مجوز‌های بی‌مورد واردات باعث کندشدن روند تجارت کشور شد. به عنوان مثال انجام اقداماتی مانند نمونه‌برداری و جمع‌آوری اسناد برای واردات کالا حدود 40 روز طول می‌کشد و این درحالی است که هر یک روز معطلی کالا در گمرک معادل یک درصد ارزش کالا است. »

کرباسیان ادامه داد: «  دولت قبل می‌توانست به جای اولویت‌بندی کالاها و متوقف‌کردن ثبت شفارس کالاهای اولویت 10 راه‌های بهتری را انتخاب کند. به عنوان مثال می‌شد اعلام کرد که بانک‌ها تنها به نوع خاصی از کالاها ارز بدهند و به سایر کالاها ارز ندهند. این کار می‌توانست جلوی قاچاق گسترده کالا به کشور را بگیرد. از سوی دیگر برای ارز صادرات نیز مشکلات زیادی ایجاد شده بود و اجازه نمی‌دادند ارز حاصل از صادرات به صورت واردات رسمی به کشور منتقل شود و این ارز با واردات غیررسمی به داخل می‌آمد. »

او همچنین در رابطه با یکی از به روز ترین دغدغه تجار در رابطه با تعرفه های واردات به این شکل توضیح داد: « نحوه‌ی ارزش‌گذاری کالاها در گمرک ایران شفاف شده است. کل کتاب تعرفه واردات و صادرات اصلاح شده و نسخه اصلاح شده این کتاب در سال آینده اجرایی می‌شود. باید به سمت کاهش تعداد ردیف‌های تعرفه برویم. گمرک الکترونیک به صورت آزمایشی در تهران راه‌اندازی شده و در این گمرک متقاضیان دیگر نیازی به مراجعه حضوری به گمرک برای انجام کارهای خود ندارند و می‌توانند از راه دور اظهار‌نامه‌ی خود را پرکرده و پرداخت وجه داشته باشند. »

بر اساس گفته های کرباسیان  گمرک ایران در دوره مدیریت او به دنبال راه‌اندازی تیم فعالان مجاز اقتصادی هست تا اعضای این تیم مجبور به طی فرآیند‌های کمتری برای انجام امور گمرکی خود باشند: «  ما حتی قصد داریم اعضای این تیم را به کشورهای دیگر معرفی کنیم تا در آن کشورهای به صورت ویژه به این خدمات ارائه شود که البته این کار به صورت متقابل با متقاضیان کشور‌های دیگر انجام خواهد شد. »

کرباسیان در رابطه با وضعیت معیشتی و رفاهی کارکنان گمرک هم مطالبی بیان کرد و گفت: « بعضی همکاران من روزی 200 کیلومتر راه را طی می کنند، من شرمنده آنها هستم، خانواده آنها خانواده های من هم هستند، اگر بخواهم بگویم من توانستم پاسخگوی آنها باشم من نتوانسته ام، اما تلاش خودم را می کنم، همکاران بدانند که من دنبال این هستم و حتما دولت هم حمایت می کند. » 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 339009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =