کوزه یک میلیون دلاری هنرمند جنجالی چینی شکسته شد

یک کوزه اثر آی وی‌وی هنرمند معترض چینی توسط یک هنرمند مخالف شکسته شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ماکسیمو کامینه‌رو، هنرمند 51 ساله اهل فلوریدا روز یکشینه پس از شکست کوزه یک میلیون دلاری اثر آی وی‌وی، هنرمند معترض چینی در میامی دستگیر شد.

به گفته پلیس، کامینه‌رو اعتراف کرده در جریان اعتراضی در موزه هنر پرز در میامی این کوزه را شکسته است. دلیل اعتراض او و دیگر هنرمندان امتناع موزه از به نمایش گذاشتن آثار هنرمندان محلی بوده است.

آی وی‌وی، نیز پس از انتشار این خبر گفت از اینکه هنرمندی اثر هنرمند دیگری را نابود کند، حمایت نمی‌کند. این هنرمند که سال 2011 توسط دولت چین به زندان انداخته شد و اکنون تحت نظر دولت زندگی می‌کند و مدت‌هاست رابطه‌ای خصمانه با دولت چین دارد همچنین اشاره کرد تا کنون هیچ کدام از آثار او در چین به نمایش درنیامده اما این دلیل نمی‌شود او آثار سایر هنرمندان را نابود کند.

موزه هنر پرز در حال حاضر نمایشگاهی از آثار این هنرمند چینی برگزار کرده که تا میانه ماه مارس ادامه دارد. نکته جالب اینجاست که یکی از این آثار هنری «انداختن کوزه سلسله هان» نام دارد و عکسی است که وی‌وی را در حال شکست یک کوزه نشان می‌دهد.

به گفته یکی از نگهبان‌های موزه کامینه‌رو یکی از کوزه‌های رنگی چیدمانی را برداشته و وقتی از او درخواست شده آن را سر جای خودش بگذارد، آن را رها کرده تا کوزه به زمین بخورد و بشکند.

این هنرمند گفته سه‌شنبه در جریان نشستی مطبوعاتی دلیل انجام این کار را توضیح می دهد. او گفته در جریان اعتراض این کوزه را شکسته: «من این کار را به خاطر تمام هنرمندان محلی میامی انجام دادم که تا کنون آثارشان در این موزه نمایش داده نشده است. این در حالی است که موزه میلیون‌ها دلار هزینه هنرمندان خارجی می‌کند.»

کامینه‌رو گفته او بدون قصد قبلی و تحت تاثیر عکس آی وی‌وی دست به این کار زده است.

کوزه‌ای که این هنرمند شکسته یکی از 12 کوزه رنگی چیدمان وی‌وی بوده. به گفته وی‌وی این کوزه‌ها در دوران سلسله هان در چین ساخته شده‌اند. روی دیوار پشتی این چیدمان چند عکس سیاه و سفید از وی‌وی نصب شد که در یکی از آنها این هنرمند در حال شکستن یک کوزه است.

کامینه‌رو در مصاحبه با نشریه‌ای در میامی گفت: «کار من درواقع تحت تاثیر وی‌وی بود و با این کار به او در هنر «چیدمان اعتراض» پیوستم.»

این درحالی است که وی‌وی کوزه شکستن خود را «کمی متفاوت» توصیف کرده و گفته: «کوزه‌ای که من شکستم نه متعلق به موزه‌ای بود و نه متعلق به شخصی. من تا حالا هیچ اثر موزه‌ای را نابود نکرده‌ام، آن کوزه‌ها که شکستم متعلق به خودم بودند. این مرد می‌تواند هر چه می‌خواهد بشکند، اما نه چیزی که متعلق به دیگران است.»

وی‌وی در ادامه گفت نمی‌تواند و در جایگاهی نیست که درباره انتخاب هنرمندان از سوی مسئولان موزه نظر بدهد و حتی انتخاب آن‌ها توجیهی برای نابود کردن آثار هنری دیگر هنرمندان نمی‌شود.

او در خاتمه گفت: «من هنوز نتوانسته‌ام آثارم را در پکن یا دیگر شهرهای چین به نمایش بگذارم. اما هرگز هم به این فکر نیفتاده‌ام که در موزه‌های پکن دست به اعتراض بزنم، اگر این کار را انجام دهم، حتما مجازات می‌شوم.»

هنوز اعلام نشده کامینه‌رو باید چه غرامتی پرداخت کند.

آی وی‌وی 56 ساله هنرمند معاصر، مجسمه‌ساز، معمار، عکاس، فیلم‌بردار، و منتقد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی اهل چین است. او به عنوان یک فعال سیاسی، به شدت و آشکارا به انتقاد و مخالفت از موضع دولت چین در حیطه دموکراسی و حقوق بشر پرداخته است.

بی‌بی‌سی / 18 فوریه / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

58241

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 339235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    4 26
    این مسخره بازی ها چیه ؟!! ننگ بر امریکای تروریست که باعث همه ی بدبختی های بشر همین دزدهای تروریست هستند و بس