فارس نوشت:

 اخیرا مقاماتی از ایران به ترکیه سفر کرده‌اند تا تمام دارایی‌های رضا ضراب تاجر ایرانی که به اتهام مشارکت در پرونده فساد اقتصادی در بازداشت قرار دارد، را باز پس گیرند.

بر اساس این گزارش، مقامات ایرانی برای انتقال دارایی‌های ضراب و شرکایش به ایران از مقامات ترکیه درخواست کمک کرده‌اند.

این گزارش مدعی است که بانک زنجانی دیگر تاجر ایرانی که گفته می‌شود، شریک رضا ضراب بوده است، 14 میلیارد دلار از دارایی‌های خود را به اشکال مختلف در داخل ترکیه مدیریت می‌کرده است. زنجانی در ماه دسامبر 2013 در ایران توسط مقامات ایران دستگیر شده است.

همچنین این گزارش می‌افزاید، مقامات ایرانی در ترکیه اطلاعات مفصلی در مورد فعالیت‌های زنجانی و کاملیا جمشیدی جمع‌آوری کرده‌اند.

جمشیدی به عنوان ناظر نقل و انتقالات مالی ضراب در ترکیه برای زنجانی فعالیت می‌کرده است.پلیس استانبول و آنکارا در 17 دسامبر سال گذشته 50 نفر را برای انجام تحقیق و بازجویی در مورد یک پرونده فساد بازداشت کرد. فرزندان دو تن از  وزرای سابق دولت اردوغان به همراه ضراب و بیش از 20 مظنون دیگر از ان زمان تاکنون، در بازداشت به سر می‌برند.

مظنونان به تقلب در مناقصه‌های دولتی، دریافت رشوه در پروژه‌های بزرگ شهری، تهیه مجوزهای ساخت و ساز در مناطق حفاظت شده در عوض پرداخت پول، کمک به خارجی‌ها برای دریافت مدارک شهروندی ترکیه از طریق مدارک جعلی و مشارکت در کلاهبرداری‌های صادراتی، جعل و قاچاق طلا متهم هستند.

این روزنامه ترک مدعی است که پس از اینکه رجب طیب اردوغان به ایران قول داده است تا دارایی‌های ضراب در ترکیه آزاد شود، ایران موافقت کرده است، تا یک توافقنامه گازی با ترکیه به امضا برساند.

اردوغان در ایران خاطرنشان کرده بود که واردات نفت و گاز ترکیه از این کشور ادامه می یابد و حجم این واردات در آینده افزایش خواهد یافت.اردوغان در 29 ژانویه امسال، همان روزی که دستور بلوکه شدن دارایی‌های رضا ضراب توسط دادگاه لغو شد، به تهران سفر کرد.

اردوغان از وزیر دادگستری این کشور درخواست کرده تا دستور بلوکه شدن دارایی‌های این تاجر ایرانی را لغو کند، چرا که رئیس‌جمهور ایران بدون دریافت دارایی‌های ضراب تمایلی به امضای توافق گازی ندارد.اردوغان در جریان دیدار با رهبر انقلاب نیز گفته است، ما می دانیم که تمام دارایی‌های ضراب متعلق به شما است. ترکیه حمایت لازم را برای غلبه ایران بر تحریم ها فراهم کرده است. من آماده همکاری هستم.به دنبال تعهداردوغان، ایران و ترکیه یک توافق گازی امضا کردند که شامل بندهایی در مورد دارایی‌های ایران در ترکیه است.سخنگوی سفارت ایران در آنکارا در پاسخ به پرسشی در این زمینه گفت: سفارت هنوز اطلاعی در این مورد ندارد.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 339446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهاد DE ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 2
    این یعنی دیپلماسی