میزان دارایی‌های خارجی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی ایران به بیشترین میزان در سال‌های اخیر رسیده است.

ابراهیم علیزاده: میزان دارایی‌های خارجی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی ایران به بیش از 118 هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم بالاترین میزان در سال‌های اخیر است. در سال‌های گذشته به دلیل برخی محدودیت‌های بین‌المللی برای اقتصاد و بانک‌های ایرانی نقل‌و‌انتقال پول از سوی نهادهای مالی ایران به سختی انجام شده است. شاید به همین دلیل هم بوده که دارایی‌های بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی ایرانی در کشورهای دیگر به بیشترین میزان خود در سال‌های اخیر رسیده است. البته این موضوع تنها شاید بخشی از علت این رشد باشد و این نهادهای مالی با انگیزه‌های دیگری نیز دست به این اقدام زده باشند.

از سوی دیگر به دلیل سهم بیش از 78 درصدی بانک مرکزی از این دارایی‌ها می‌توان گفت که بیشترین سهم این دارایی‌های خارجی پشتوانه‌های ارزی بانک مرکزی است.

در پایان سال گذشته از مجموع 98.7 هزار میلیارد تومان دارایی‌های خارجی سیستم بانکی و موسسات اعتباری غیربانکی بیش از 76.9 هزار میلیارد تومان متعلق به بانک مرکزی، 13 هزار میلیارد تومان متعلق به بانک‌ها و 8.8 هزار میلیارد تومان نیز متعلق به موسسات اعتباری غیربانکی است.

در واقع از کل دارایی‌های خارجی کشور 78 درصد برای بانک مرکزی، 13 درصد برای سایر بانک‌های کشور و 9 درصد نیز برای موسسات اعتباری غیربانکی است.

این در حالی است که در سال 90 سهم بانک مرکزی و سایر بانک‌ها کمتر از این میزان و سهم موسسات اعتباری بیشتر بود. در سال 90 از کل دارایی‌های خارجی کشور 77 درصد متعلق به بانک مرکزی، 9 درصد متعلق به سایر بانک‌ها و 14 درصد نیز متعلق به موسسات اعتباری غیربانکی بود.

در آن سال از 96.9 هزار میلیارد تومان دارایی خارجی کشور 74.8 هزار میلیارد تومان برای بانک مرکزی، 8.8 هزار میلیارد تومان برای سایر بانک‌ها و 13.3 هزار میلیارد تومان دیگر هم برای موسسات اعتباری غیربانکی بود.

بر اساس این آمارها به نظر می‌رسد معمولا سه چهارم از کل دارایی‌های خارجی کشور مربوط به پشتوانه ارزی کشور یعنی دارایی‌های خارجی بانک مرکزی است و یک چهارم دیگر مربوط به دارایی‌های خارجی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی است.

ـ شکل سهم درصدی بخش‌های مختلف از دارایی‌های خارجی

 

  

افزایش 20 هزار میلیاردی داراییها در سه ماه

در آمار جدید بانک مرکزی نیز هرچند به رقم کل دارایی‌های خارجی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی اشاره شده اما هنوز سهم هرکدام از بخش‌ها در بهار امسال اعلام نشده است. بر این اساس میزان کل دارایی‌های خارجی سیستم بانکی و موسسات اعتباری غیربانکی در بهار امسال 118 هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

این رقم افزایش 20 هزار میلیارد تومانی میزان دارایی‌های خارجی سیستم بانکی و موسسات اعتباری غیربانکی ایران در سه ماهه نخست امسال را نشان می‌دهد. چرا که در اسفند ماه سال گذشته این رقم 98 هزار میلیارد تومان اعلام شده بود.

علاوه بر این افزایش در سه ماهه نخست امسال، مقایسه این میزان در بهار امسال با بهار سال گذشته نیز نشان می‌دهد که میزان دارایی‌های بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 25 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

آن طور که بانک مرکزی اعلام کرده است میزان دارایی‌های خارجی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی در خرداد ماه سال گذشته 93 هزار میلیارد تومان بود که در اسفند ماه سال گذشته به 98 هزار میلیارد تومان و در بهار امسال هم به 118 هزار میلیارد تومان رسید.

این در حالی است که پیش از این، روند این شاخص این طور نبود. در خرداد ماه سال گذشته میزان دارایی‌های خارجی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی در مقایسه با بهار و اسفند ماه سال قبل از آن روندی کاهشی داشت. بر این اساس میزان دارایی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی در خرداد ماه سال 1390 بیش از 97 هزار میلیارد تومان بود که در پایان سال 1390 به 96 هزار میلیارد تومان کاهش یافت و در بهار سال 1391 نیز افتی دیگر داشت و به 93 هزار میلیارد تومان رسید.

 

ـ جدول دارایی‌های خارجی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی

 

زمان

خرداد ماه 1390

اسفندماه 1390

خردادماه1391

اسفندماه1391

خردادماه1392

میزان دارایی خارجی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی(هزارمیلیارد تومان)

97

96.9

93

98.7

118.5

39325

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 340423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    5 0
    این دلارها مال ملت است یا آقازاده ها؟؟؟؟؟؟
  • مهدی A1 ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    1 0
    باز خوبه به صدقه سر تحریم ها کمی پول برای آینده کشور ذخیره شده