۰ نفر
۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۹
یک ایده جالب در سازمان سینمایی ارشاد

ایلیا محمدی‌نیا

همیشه پیگیری اخبارعدم نمایش اثاری از فیلم سازان که به هر دلیل در وزارت ارشاد به محاق توقیف می رفتند برای خبرنگاران و دوستداران سینما از جذابیت بالایی برخوردار بود تا انجایی که خبری هر چند کوتاه و البته موثق درباره اینگونه از فیلم ها در صدر اخبار صفحات سینمایی و فرهنگی رسانه های مکتوب  و خبرگذاری ها راه می یافت. اطلاع رسانی  قطره چکانی روابط عمومی معاونت سینمایی ارشاد در تشدید این امر نقشی مهم را ایفا می کرد معاونت سینمایی های وقت و حتی وزرای فرهنگ و ارشاد در نشست های خبری هم به گونه ای رفتار می کردند که گویی نه شتری امده و نه شتری رفته به همین سادگی.
این روند درباره آثاری که بدون اخذ مجوزهای لازم همچون پروانه ساخت از ارشاد تولید می شدند از جانب خبرنگاران سینمایی چندان جای دفاع نمی گذاشت چه انکه مسئولان به صراحت از تولید بدون اخذ مجوز های ارشاد درباره این فیلم ها حرف می زدند و صد البته به نظر حق هم داشتند.مشکل اما جای دیگری بود فیلم هایی با مجوز ارشاد تولید می شد و پروانه ساخت داشتند اما هیچگاه موفق به اخذ پروانه نمایش نمی شدند. کم نبودند از این دست فیلم ها که تولید شدند و بعد سراز انبار های بی نشان ارشاد در اوردند.پیگیری فیلم های اینچنینی عادت مرسوم خبرنگاران شد و از انجاییکه بیشتر این اثار کمتر آمکان نمایش خصوصی می یافتند دیده نشده ،مورد قضاوت قرار می گرفتند این روندی بود که تا دی ماه امسال ادامه داشت. اواسط دی ماه به ابتکار مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی در قالب برنامه سینما تک  فیلم های مشکل دار( هر واژه ای خواستید می توانید به جای ان جایگزین کنید) برای اصحاب رسانه و اعضای انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی به صورت هفتگی به نمایش گذاشته می شود تا بسیاری از سوتفاهم ها بر طرف گردد. این ایده به ظاهر کوچک و درخشان پیامد های مثبت زیادی را به همراه داشه و دارد.که در زیر به بخشی از ان اشاره خواهم کرد.

ا-جلوی بسیاری از سو تفاهم ها چه از جانب موافقین و چه از جانب مخالفین این گونه فیلم ها گرفته می شود و اهالی رسانه و اعضای انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی  در فضایی فارغ از جنجال های چسبیده به این گونه اثار درباره فیلم ها  به قضاوت خواهند نشت.
2- با نمایش این اثار هرچند به صورت محدود فیلم سازان بیشتر در معرض قضاوت اهل فن قرار می گیرند و سوتفاهم اینکه این دست از فیلم ها بنابر سلیقه شخص و یا اشخاصی محدود  در وزارت ارشاد توقیف شده اند برداشته خواهد شد اگر غیر خوشبینانه بخواهیم قضاوت کنیم دست کم کمتر می شود .
3- اهالی رسانه و منتقدان و نویسندگان سینمایی محرم شناخته شده که این امر رویدادی کم نظیر در عرصه فرهنگ تلقی می شود
4- اهالی ارشاد و سازمان سینمایی با نمایش محدود این فیلم ها ارزیابی بهتری نسبت به تبعات نمایش عمومی یا عدم نمایش عمومی ان خواهند داشت و باعث می شود با دقت نظر بهتری نسبت به ان تصمیم نظر کنند
5- این سیاهه همچنان می تواند ادامه داشته باشد.....

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 341028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IN ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    0 0
    نه خانی اومده نه خانی رفته
  • بی نام IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    2 0
    پس ما چی؟ یعنی مخاطب عام و آدم معمولی ها ارزش ندارن و این جور آدم ها فیلم نمی فهمن و نمی تونن از دیدن یه فیلم لذت ببرن و یا از دیدن فیلمی منزجر بشن؟