مهر نوشت:

وزیر نیرو با اشاره به وضعیت اجرایی کردن سیاست‌های راهبردی، دانش و دانش آموختگان و فناوری در حوزه انرژی گفت: ما به لحاظ دانش و فناوری در وضعیت مناسبی قرار داریم به گونه‌ای که در کشور توربین‌های گازی تولید می‌شود که تنها ۸ کشور دنیا به این دانش دسترسی دارند.

حمید چیت چیان در مراسم افتتاح سمپوزیوم بین‌المللی انرژی ایران با تاکید بر اینکه سیاست‌های کلی نظام در بخش‌های انرژی، اصلاح الگوی مصرف و اقتصاد مقاومتی به تفصیل به ابعاد سیاست‌های راهبردی کشور در حوزه انرژی پرداخته است افزود: در این راستا در دستگاه‌های مختلف اقدامات اساسی در زمینه سیاست‌های راهبردی انرژی شده است که در این زمینه سند راهبردی انرژی با حضور ۴۰۰ نخبه در حوزه صنایع آب، برق و نفت و گاز تدوین شده است.

وزیر نیرو با تاکید بر ضرورت توجه به دستاوردهای اسناد راهبردی در حوزه انرژی اظهار داشت: در این زمینه تنها به دو شاخص اشاره می‌کنم: شاخص اول شدت مصرف سرانه انرژی است. در سال ۱۳۹۰ به ازای هر نفر ایرانی ۱.۹۳ تن معادل نفت خام انرژی مصرف شده است که این میزان ۵ برابر کشورهای هند و پاکستان، دو برابر چین و ترکیه و ۶۸ درصد بیشتر از متوسط مصرف سرانه انرژی در جهان است.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به سطح رفاه و برخورداری جامعه این میزان مصرف بسیار بالا است، یادآور شد: در کشورهایی مانند ژاپن و کره که دارای سرانه چندین برابر ایران هستند مصرف انرژی آن‌ها ۲۶ درصد بیشتر از ایران است.

چیت چیان شاخص دوم را شدت انرژی دانست و ادامه داد: در سال ۱۳۹۰ شدت مصرف در کشور ۶۱۹.۵ تن معادل نفت خام در میلیون دلار بوده که این میزان ۹ برابر کشور ژاپن و نروژ است. علاوه بر این ۵ برابر کشور ترکیه، ۳ برابر عربستان و ۴ برابر متوسط دنیا است.

وی با تاکید بر اینکه براساس آمارهای موجود هیچ کشوری را پیدا نکردم که شدت مصرف انرژی آن‌ها بالاتر از ایران باشد خاطرنشان کرد: وضعیت این دو شاخص نشان دهنده نابسامانی وضعیت مصرف انرژی در کشور است.

وزیر نیرو با اشاره به وضعیت اجرایی کردن سیاست‌های راهبردی، دانش و دانش آموختگان و فناوری در حوزه انرژی یادآور شد: ما به لحاظ دانش و فناوری در وضعیت مناسبی قرار داریم به گونه‌ای که در کشور توربین‌های گازی تولید می‌شود که تنها ۸ کشور دنیا به این دانش دسترسی دارند.

وی اجرا و ساخت نیروگاه‌های حرارتی و آبی را از دیگر توانمندی‌های کشور در این زمینه نام برد و ادامه داد: آن چه که موجب شده است که شدت مصرف انرژی در کشور افزایش یابد قیمت حامل‌های انرژی است به گونه‌ای که قیمت انرژی در کشور واقعی نیستند.

چیت چیان با انتقاد از نحوه یارانه‌ای کردن قیمت انرژی‌ها در کشور خاطرنشان کرد: یارانه‌ای بودن قیمت انرژی موجب شد که مصرف‌کنندگان خانگی، صنایع، کشاورزی و خدمات به هیچ‌وجه درصدد تحقق اهداف و راهبردهای تدوین شده در زمینه انرژی نباشند.

وی شفافیت و وضوح مالی میان بنگاه‌ها را از زمینه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی ذکر کرد و ادامه داد: در دهه ۷۰ علی‌رغم داشتن یارانه انرژی قیمت حامل‌های انرژی به ترتیب افزایش یافت که در این سال شرکت‌های برق به شکوفایی نسبی رسیدند ولی در سال ۸۳ با تثبیت قیمت انرژی موجب شد که شکوفایی در این سال ایجاد نشود.

وزیر نیرو افزایش قیمت حامل‌های انرژی را از جمله راهکارهای بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور ذکر کرد و گفت: قائل به ایجاد شوک در جامعه نیستیم ولی مادامی که قیمت انرژی با نرخ تورمی اصلاح نشود ما قادر به ساماندهی در کشور نخواهیم بود.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 341153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
    5 0
    حقوق و دستمزد هم بايد تورمي رشد کند....
  • محمد IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
    14 0
    من كارمند نيز موافق شوك نيستم ولي حقوق من هم بايد متناسب با تورم افزايش يابد
  • بی نام IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
    23 0
    سوال: چرا حقوق کارمندان و کارگران با نرخ تورم افزایش نمی یابد(در حالیکه قانونه که طبق تورم باید افزایش یابد) اما قیمت های انرژی می تواند افزایش یابد؟؟؟؟
  • سالار A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    4 2
    البته چرا که نه/ همه آقایان تحصیل کرده راجع به قیمت ها و فوب خلیج فارس بحث می کنند ولی وقتی به درآمد می رسد یادشان می رود که فوب خلیج فارس برای یک کارگر چند دلار پرداخت می کند فقط در کشور ما مسئولین افتخار می کنند که هزینه های مردم را با فوب خلیج فارس یکی کنند