امسال آمار مرگ و میر حیوانات در اثر تصادفات جاده ای بیش از سالهای قبل بود.

زهرا تالانی: تخریب زیستگاهها، برنامه های توسعه در قالب جاده سازی،گسترش سکونت گاهها مهمترین عامل مرگ این حیوانات عنوان می شود.به طوریکه کیخا معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری روز حیات وحش اعلام کرد که تا کنون در حوزه گوشتخواران یک هزار و 218 مرگ و میر داشتیم که 498 مورد آن ناشی از تصادفات جاده ای بوده است. همچنین عنوان می شود که مسکن مهر هم باعث تکه شدن مسیر حرکتی این حیوانات شده است.در همین زمینه با سید مجید خرازیان مقدم معاون دفتر حیات وحش و آبزیان گفت وگویی انجام داده ایم که می خوانید:


اخیرا عنوان شده که ساخت مسکن مهر در اطراف شهرها سبب قطع شدن کریدورها و مسیرهای حرکتی حیوانات شده است.آیا این موضوع صحت دارد؟

نمی توان گفت که تنها مسکن مهر موجب این شده بلکه یکی از مواردی که در حیات وحش مهم است تکه تکه و جزیره ای شدن زیستگاهها است و همین سبب جزیره ای شدن گونه های حیات وحش هم می شود. دلایل متعددی هم برای این موضوع وجود دارد که مهمترین آن تعارضات انسانی از جمله افزایش سکونت گاهها است. بنابراین راه سازی و ساخت خانه های مسکن مهر در اطراف شهرها می تواند منجر به این شود که زیستگاه حیوانات تکه تکه شوند و جمعیت این گونه ها پراکنده شوند.


این تکه تکه شدن زیست گاهها و پراکندگی گونه ها چه اثراتی می تواند داشته باشد؟

پس از مدتی درون آمیزی در این حیوانات زیاد می شود و از نظر ژنتیکی نسبت به عوامل استرس زا و بیماریها مقاومتشان کم می شود و طبعا خطرانقراض یک گونه بیشتر می شود.پس تعارضات انسانی از جمله توسعه سکونت گاهها می تواند در جزیره ای شدن زیستگاهها که در انقراض حیات وحش نقش دارد مهم باشد.


شما تحقیقی کردید که چقدر از حیات وحش ما در اثر ساخت و سازها نابود شدند؟

ما نه اما باید بررسی شود که ساخت و سازها در کدام منطقه انجام می شود. اگرساخت و سازها مسیر مهاجرت و کریدور را قطع کند، قطعا این تاثیر را دارد. الان برخی از گونه های ما مانند گربه های بزرگ که نیاز به جثه قلمرو وسیعی دارد ناگزیرند اگر ما مسیر کریدور آنها را قطع کرده باشیم برای کسب زیستگاهها ، خودشان را به خطر بیندازد.


برای همین اعلام شده است که 41 درصد مرگ و میر حیات وحش به خاطر تصادفات جاده ای است؟
بله. حیوانات و پستانداران ناچارند برای عبور از مسیری که سالها کریدور حرکتی آنها بوده است عبور کنند اما وقتی جاده ای در آن وسط باشد احتمال تلفات هم وجود دارد.


آیا برای این ساخت و سازها نباید سازمان محیط زیست یک ارزیابی داشته باشد؟

تا آنجا که من خبر دارم باید این ارزیابی زیست محیطی انجام شود به ویژه برای سکونت گاههای حیات وحش. اما کمتر به این موضوع توجه می شود به ویژه در شهرستانها.


به نظر شما نباید در این زمینه قانونی داشت؟

قبل از قانون باید سازمان اجازه ساخت و ساز در مسیر رفت و آمد حیوانات را ندهد.همچنین می توانیم با نصب قوانین راهنمایی و رانندگی به رانندگان یادآوری کنیم که در برخی مسیرها آهسته تر حرکت کنند و مراقب عبور حیوانات باشند.البته با وزارت راه هم جلساتی داشتیم تا مانند تمام کشورهای دنیا نقاط حادثه خیز حیوانات مشخص شود.
46232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 341726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    1 2
    این افزایش بی رویه خودرو بدون در نظر گرفتن زیر ساختهاست و همچنین کنترل نشدن برخی کاربری هادر شهرها وتغییر آنهاست که محیط زیست رو دچار خطر جدی میکند نه مسکن مهر و افزایش اجباری زیر ساخت های حمل و نقل
  • بی نام EU ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    8 1
    اتفاقن چند وقت پیش صحبت از ممنوعیت شکار بود برای حفظ حیات وحش. اون چیزی که باعث نابودی حیات وحشه شکار بدون مجوز و تخریب زیستگاههاست مثه جاده سازی و سد سازی و غیره که کمتر ازونها نام برده میشه
    • بی نام A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
      1 0
      این دولت هم مجوز بهرهبرداری از معادن رو در مناطق حفاظت شده با شرط حفظ محیط زیست تایید کرده با بهانه ایجاد کار. همه میدونن تو ایران جایی که از معدن برداشت میشه چیزی به نام محیط زیست باقی نمیمونه. ایرانه دیگه!