تسنیم نوشت:

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اعلام این‌که وزیر راه و شهرسازی هفته آینده برای توضیح درباره آخرین وضعیت آزادراه تهران-شمال به مجلس فراخوانده شده است، از احتمال ورود فنلاندی ها به پروژه ساخت این آزادراه خبر داد.
قاسم احمدی‌لاشکی گفت: وزیر راه و شهرسازی دو روز بعد از شروع به‌کار رسمی و اخذ رای اعتماد از مجلس اولویت اول کاری خود را به‌طور زبانی (شفاهی) پروژه آزادراه تهران-شمال اعلام کرد. بر کسی هم پوشیده نیست که مهم‌ترین پروژه امروز کشور همین آزادراه است.
او گفت: چراکه این همه مسافر در مسیر تهران-شمال تردد می‌کنند ، همین الان برای مسافران نوروزی دغدغه داریم که با مشقت وارد منطقه شمال می‌شوند و هم این‌که مردم بومی منطقه دچار یک سری مشکل می‌شوند.
او با تاکید بر این‌که باید برای این آزادراه فکری اساسی کرد، گفت:‌در غیر اینصورت متاسفانه ممکن است راهنمایی و رانندگی کشور حرف‌های غیرکارشناسی بزند مانند این‌که طرح زوج و فرد در جاده به اجرا گذاشته شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این‌که اجازه این کار را به پلیس نمی‌دهیم، گفت: طرح این موضوع هم اصلا قشنگ نیست.
احمدی با بیان این‌که به جای این‌گونه حرف‌های غیرکارشناسی باید قصه آزادراه تهران-شمال تمام شود،گفت: قطعه 4 آزادراه به ثمر نشست، قطعه یک (از کن تا شهرستانک) نیز اگر اتفاق خاصی روی ندهد تا پایان سال آینده به اتمام می‌رسد. اما قطعات 2 و 3 هیچ تکلیف مشخص ندارد و ما هم نگران این دو قطعه هستیم.
او گفت: با توجه به این‌که در بودجه سال 93 بالغ بر 138 میلیون یورو بودجه ارزی و 1000 میلیارد ریال هم بودجه ریالی منظور کرده‌ایم اولین بحث این است که پیمانکار پروژه مشخص شود. در پایان دولت دهم مصوبه‌ای گذارنده شد که بر اساس آن پروژه مذکور به قرارگاه خاتم‌الانبیاء تحویل شود اما به دلیل این‌که به‌صورت ترک تشریفات لحاظ نشده بود، این مصوبه توسط ریاست مجلس مغایر با قانون تشخیص داده شد.
او گفت: به همین دلیل هیات دولت این واگذاری را لغو کرد، اما رئیس مجلس پیگیر این موضوع شد که با این کار اصل پروژه دچار آسیب نشود. از این رو نامه‌ای مجددا به وزیر راه و شهرسازی ارسال و از وی خواشته شد که برنامه عملیاتی سال 93 آزاد راه تهران-شمال را تنظیم کند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: اتمام آزادراه تهران-شمال نیازمند همکاری همه دست‌اندرکاران است به‌خصوص وزارت راه و شهرسازی این دولت که باید آستین همت را بالا بزند علی رغم شعارهایی که هم داده شده است.
احمدی خطاب به رسانه‌ها نیز گفت:‌ رسانه‌ها نیز به‌عنوان همراهان و یاران مسئولان می‌توانند با پیگیری و نوشتن مطالبی به ما کمک کند و مردم منطقه و کشور را برای اتمام این پروژه یاری برسانند.
او همچنین با اشاره به این‌که گفته شده قرار است یک پیمانکار فنلاندی آزادراه تهران-شمال را بسازد، گفت: بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته هفته آینده جلسه‌ای با حضور وزیر راه و شهرسازی در مجلس برگزار می‌شود که در آن آخرین وضعیت پروژه آزادراه تهران-شمال بررسی خواهد شد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در رابطه با کمک بودجه‌ای دولت با نوبخت، سخنگوی دولت صحبت کرده‌ام که خوشبختانه وی نیز نظر مثبتی روی این قضیه دارد. امیدواریم با برگزاری جلسه هفته آینده جزئیات مربوط به این‌که آیا فنلاندی‌ها قرار است قطعات 2 و 3 آزادراه را بسازند یا چینی‌ها، مشخص شود.
به گفته احمدی، با توجه به دعوت رئیس مجلس شورای اسلامی از وزیر راه و شهرسازی، جلسه مذکور در دفتر لاریجانی و با حضور نمایندگان برگزار خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته در حاشیه ششمین کنفرانس توسعه نظام تأمین مالی گفته بود: بحث آزادراه تهران-شمال را مورد بررسی جامعی قرار داده‌ایم و در این‌باره با رئیس بنیاد مستضعفان نیز مذاکراتی داشته‌ایم.
آخوندی گفته بود: در این مذاکرات از بنیاد مستضعفان خواسته‌ایم تا یک برنامه را برای تسریع روند اجرایی پروژه ارائه کنند و بگویند در قالب این برنامه آزادراه چگونه ساخته می‌شود، در غیر این‌صورت دولت برنامه‌ دیگری را برای ساخت این پروژه اتخاذ خواهد کرد.
او با تاکید بر این‌که مذاکرات با بنیاد در حال انجام است، توضیح داده بود: واقعیت این است که این پروژه خیلی پیچیده است، چراکه هم مشکلات فنی دارد و هم مشکلات حقوقی. به لحاظ فنی پیشرفت قطعات 2 و 3 این آزادراه 2 تا 3 درصد است. از سوی دیگر در این بحث همچنین انتخاب مسیر آزاد راه را داریم. این آزادراه مسئله مالی نیز دارد و پروژه بسیار گران‌قیمتی است، به همین دلیل هنوز گفت‌وگو با بنیاد به نتیجه نهایی نرسیده است.
45231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 342740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    14 5
    دمش گرم.