پایگاه اینرنتی ایران رو که مختص به تحلیل مسائل ایران است در مقاله ای مناسبات ایران و ترکیه در چند دهه گذشته را ارزیابی کرده و مدعی شده است که این دو کشور صرفا می کوشند از تقابل با یکدیگر در حوزه های مشترک مورد علاقه خود اجتناب کنند.

این پایگاه اینترنتی در بخشی از نتیجه گیری تحلیل خود آورده است که سال های 2012-2007 به ترکیه فرصتی داده بود تا برای سال های متمادی آینده به مهمترین طرف همکاری ایرانیان تبدیل شود. ولی ترکیه در مدار تنگ و خشن نفوذ اروپایی آتلانتیک باقی ماند.

فقط با استفاده از گسترش روابط در بخش انرژی، بسیار دشوار و تقریباً غیر ممکن است که روابط ایرانی - ترکی در جهت پیشرفت های کیفی سوق داده شود. آنچه که در حال حاضر برای ترکیه و ایران اهمیت اساسی دارد، منتفی کردن رویارویی متقابل در سوریه، لبنان و عراق است.

تشکیل شورای همکاری بین ایران و ترکیه بیشتر یک حرکت سمبولیک است که توان بالقوه ارتقای کیفی روابط بین دو قدرت و رسیدن آنها به سطح جدید را دربر ندارد. با وجود اینکه ایران و ترکیه مهمترین رقیبان سیاسی و رقیبان اقتصادی در منطقه باقی مانده اند، هر دو کشور اهمیت تعامل تنگاتنگ با هم دیگر در بسیاری از زمینه های اساسی منطقه ای و جهانی را درک می نمایند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 342868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =