چندی پیش مطلبی منتشر کردم که هرس غیر منطقی و غیر اصولی در شهرها، باعث خشک شدن بسیاری از درختان شده است. گزارشات زیادی هم رسید که در بعضی شهرها بخصوص در شیراز و سایر شهرهای استان فارس با هرس و قطع درختان بسیاری از آنها را از بین می برند.

مدتها در این فکر بودم که چگونه می توان رفتار غیر منطقی مسئولین شهری در پدیده شوم قطع و هرس درختان را توجیه کرد. ولی هفته گذشته که مصادف بود با روز درخت کاری، حجم خبرهایی که در رسانه ها منتشر شده است، نشان از عزم و تلاش بیش از حد مسئولین شهرداری ها و نهادهای دوستدار محیط زیست برای کاشت درخت در کشور می دهد. این خبرها آنقدر خواندنی و جذاب و دلگرم کننده است که آدم از این همه عشق به درخت کاری در کشور به مسئولین و شهروندان افتخار می کند.

مثلا یکی از مسئولین شهرداری اراک از کاشت 400 هزار درخت تا پایان هفته گذشته سخن گفته است!

معاون شهردار تهران هم از کاشت 12 میلیون نهال در نیمه دوم سال جاری و 7 میلیون نهال در سال گذشته خبر می دهد. شهرداری اصفهان تلفنی با پیک رایگان بین مردم نهال توزیع می کند.

اگر فرض کنیم مانند درختان جنگلی هر درخت سالم و بالغ 50 متر مربع پوشش ایجاد کند، 400 هزار درخت می تواند 20000000 متر مربع را پوشش دهد، که معادل نیمی از مساحت شهر اراک است.

19 میلیون نهال هم می تواند جنگل انبوهی به وسعت 950000000 متر مربع ایجاد کند که بیش از مساحت شهر تهران است. با توجه به درختانی که در سالهای مختلف کاشته شده، اگر این درختان باقی مانده بودند انتظار می رفت شهر تهران پوشش جنگلهای حاره ای داشته باشد. 

شما خودتان را جای مسئولین شهری بگذارید، آیا برای کم کردن تاج این درختان راه دیگری جز هرس شدید وجود دارد؟ آیا نباید تا آنجا که می شود درختان را قطع کرد تا در سالهای بعد آنها را با نمونه های خوشگل تر و تازه تر جایگزین کرد؟ درختان هم مانند کابینت، آسفالت، خودرو، آپارتمان، فرش و ظرف کهنه می شوند و از مد می افتند. مردم شهر تنوع می خواهند و از یکنواختی خسته می شوند.

آیا برای آنکه سالهای بعد بتوان تعداد نهال های تولید شده را در "شوی درختکاری" بالا برد، نباید هر درختی در شهر وجود دارد قطع کرد و یا با هرس تُنک کرد تا جایی برای کاشت درختان جدید ایجاد شود؟ درخت که خودرو نیست بتوان برایش اتوبان و زیر گذر و رو گذر و پارکینگ درست کرد. اگر بزرگ شد جا می خواهد و باید قطع شود. 

اگر این درختان بشدت هرس نشوند و نهال های کاشته شده هم بزرگ شده و به درخت تبدیل شوند، آیا سایه آنها اجازه می دهد حتی یک لوکس نور به زمین برسد؟ آیا صدها هزار نفر در این شهرها در زیر سایه شدید درختان دچار کمبود ویتامین "د" نمی شوند؟ آیا بدلیل تاریکی در روز مصرف برق در کشور چند برابر نمی شود؟  آیا این جنگل عظیم باعث نمی شود میلیونها پرنده لانه سازی کنند و تجمع فضولات آنها در سطح شهرها معضل بزرگی نمی شود؟ حتی بعید نیست انبوه درختان شرایطی مشابه جنگلهای آمازون ایجاد کند و جانوران وحشی و خطرناک در این جنگل ساکن شوند و به شهروندان آسیب برسانند.  

اگر شما مسئول بودید، آیا برای جلوگیری از اینهمه مشکل جدی، چاره ی دیگری جز هرس شدید درختان و قطع پیاپی آنها سراغ داشتید؟ 

قطع درخت

توضیح: در نسخه اولیه منتشر شده اشتباه محاسباتی آمده بود که جمع مساحت پوشش ایجاد شده توسط 400 هزار درخت و 19 میلیون درخت به ترتیب به جای 20 کیلومتر مربع، 20000 کیلومتر مربع و به جای 950 کیلومتر مربع، 950000 کیلومتر آورده شده بود، ضمن تشکر از آقای آرمین به خاطر تذکر و عذرخواهی از خوانندگان متن مقاله اصلاح شده است. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 343337

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دارکوب A1 ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    13 1
    آفرین,عالی بود.ولی 50 متر مربع برای هر درخت،از روی تحقیق به دست آمده؟لطفا در این مورد توضیح دهید.
  • بی نام A1 ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    4 0
    ای وااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااای !
  • بی نام IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    6 0
    میدونید که آب و هوای ایران هم مثل انگلیستان که دو سوم روزهای سالشان ابریه و احتیاج به آفتاب داریم بنابراین باید درختان پارکها ،خیابانها و دیگر جاهایمان نیز مثل آنها هرس شود و مثل انها تزئیین شود خالصه اینکه ما کشوری آفتابی و خشک هستیم احتیاج اول ما درختان تنومند سایه گستر هست نه درختانی شبیه اسب و زرافه و خرگوش و
  • بی نام IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    2 0
    یعنی درختهای تنومند شهری را قطع می کنیم تا جا برای نهال های تازه باز شود؟ مگه اینجا جنگل است؟
  • بی نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    3 1
    من تخصص شما را ندارم فقط می دونم تو حیاط منزل ما که کلا 50 متر هم هست و نیست 5 تا درخت است! بقیه خانه ها و ساختمان ها هم فکر نکنم خیلی وضع استاندارتری داشته باشند. در عین حال که همون عکسی هم گذاشتین و به درستی شاکی شدین که درختان قدیمی قطع شدن فاصله درخت ها خیلی کمتر از حد استاندارد به نظر می رسد. خلاصه اینکه حرف شما حتما درست است و این هرس کردن ایراد دارد اما خب ما همه چیزمان به هم می یاد!
  • رکسانا IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    1 0
    آیا تا به حال به تفاوت خیابان ها و مناطق قدیمی تر شهرها با جدیدترها دقت کرده اید؟ ظاهرا شهرداری های پیش از انقلاب خیلی به کاشت درخت و فضای سبز توجه داشته اند. در شیراز همه خیابانهای دهه 40 و 50 پر است از درختانی که به طور منظم و مرتب در فواصلی معین در کنار هم قرار دارند، همه سایه ای هستند برای رهگذران و هم زیبایی شهر محسوب می شوند. منتهی چند سالی ست شهرداری به عمد درختها را می خشکاند و بعد آنها را قطع می کند. هرچه در خیابانها و شهرکهای جدید چشم انداختم اثری از درختکاری ندیدم، یعنی اصلا درختی در پیاده روها نیست. مگر اینکه اهالی و کسبه بعضی هاشان اقدام به کاشت درخت کرده باشند،وگرنه شهرداری هیچ. این همه تفاوت در نگاه مدیران آن زمان و حال حاضر از کجا ناشی می شود؟آیا مدیرانمان طبیعت ستیز شده اند؟
  • ایرانی A1 ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    3 0
    من دیده ام که درخت میکارند, درخت ها کارشناسی کاشته نمیشوند بعضی ها حتی نیم متر فاصله دارند و در جائی کاشته میشوند که دوباره خشک خواهند شد...در حقیقت نوعی نمایش میباشد که آنها... درخت میکارند.... به نظر من اینجا هم دست اشخاص سود جو در کار است که در مقابل هر درخت پولی دریافت میکنند در این صورت سعی در کاشتم بی رویه درخت میکنند و نظارتی وجود ندارد..... فقط 30 درصد این درختها اگر آب و کود داده شود رشد خواهند کرد...
  • عباس محمدی A1 ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    4 0
    شهرداری می تواند با پیمانکار فضای سبز قرارداد ببندد که اگر نهال پس از یک سال زنده ماند، پولش را بدهد.
  • ابراهیم/تبریز IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    1 0
    میزان محیط لازم برای هر درخت 16 متر مربع می باشد. نه 50 متر مربع