سید جمال الدین اسدآبادی برای ارتقای سطح فکری توده ها تلاش می کرد

خبرگزاری حوزه نوشت:

حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رییس دانشگاه مذاهب اسلامی شب گذشته در نشست "سید جمال الدین اسدآبادی، پیشگام بیداری اسلامی" در مدرسه علمیه معصومیه قم سخنرانی کرد. 

وی "ایجاد شعار و خلق ادبیات تاثیرگذار"، " کادر سازی"، "تمرکز اصلی بر مردم همراه با استفاده از سیاستمداران"، " انتخاب فرصت های مناسب جهان اسلام به عنوان کانون فعالیت خود" و " تکیه بر هویت اسلامی" و عدم ورود به اختلافات مذهبی را از مهمترین شاخصه ها و ویژگی های سید جمال الدین اسدآبادی ذکر کرد.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی به دلیل وضعیت و عظمت انقلاب به طور طبیعی برخی شخصیت های الگو مانند سید جمال اسد آبادی کمتر در کانون توجه قرار گرفته اند، ولی امروز روند به گونه ای پیش می رود که سید جمال ها را به صحنه الگو در بحث وحدت جهان اسلام بازگرداند.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: در شرایطی که افراد تکفیری بی منطق در ساحت جهان اسلام، در مقابل نیروهای امت خواه، قرار گرفته اند، امروز انقلاب اسلامی بیشتر درگیر ایجاد وحدت میان جهان اسلام و رفع مشکلات آنها می باشد، بر همین اساس در چنین شرایطی فهم عمیقی در حال شروع شدن نسبت به سید جمال است.

وی با اشاره به این که سید در زمان خود با تمرکز بر وحدت ، شعار " استعمار ستیزی" داشت، گفت: اندیشه های سید جمال برای کسانی که قصد دارند کلان بیاندیشند و به امت فکر کنند و در مسیر بازسازی مناسبات درست شیعه و سنی گام بردارند، بهترین نسخه است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی یادآورشد: شعار اتحاد و وحدت اسلامی از ابتکارات سید جمال بود و حول محور ایشان گروه های مختلفی شکل گرفته اند و این نگاه تاثیرگذار و پرنفوذ ایشان در نسل های بعد از خود نیز ادامه پیدا کرد.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تصریح کرد: امروز در "حرکت جهان اسلامی" شاهد نوعی فقر ادبیات از نوع منظومه ای هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی، شعارها و ادبیات متراکم خلق شده توسط سید جمال الدین اسدآبادی در فضای جهان اسلام را نشانه جاذبه اندیشه، درستی استراتژی و عمق هوشمندی و آگاهی سید دانسته و گفت: در رفتار و کلام سید جمال، نبوغ وی در درک مناسبات اجتماعی موج می زند.

وی خاطرنشان کرد: سید جمال، مردمی می اندیشید و به فکر ارتقای سطح فکری توده ها بود و سعی می کرد از قدرت حاکمان برای دستیابی به اهداف بیدارگرانه خود سود جوید و شرائطی را در مردم ایجاد کند تا حاکمان در این شرایط به ارزش های جهان اسلامی تن دهند.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: اگر سید جمال الدین اسدآبادی نبود خواب های ناخوشی که قبل از ایشان اسلام تکفیری های کنونی برای جهان اسلام دیده بودند، تعبیر می شد و جامعه به ورطه ای از وضعیتی شبیه اوضاع امروز فرو می غلطید؛ امروزه متاسفانه تکفیری ها، جهان اسلام را به سمت اسفناک ترین شرایط پیش می برند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از شاهکارها و ابعاد عظیم حرکت سید جمال این بود که ایشان با وجودی که یک عالم بزرگ شیعی ایرانی بود با پا گذاشتن به ساحت جهان اسلام، سعه وجودی پیدا کرد و با وجود شیعه بودن، در مسائل اجتماعی هیچگاه با مارک مذهبی ظهور و بروز پیدا نکرد.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: ما الگوهایی مانند حضرت علی (ع)، امام حسین و سایر ائمه اطهار(ع) داریم که در فضای امت اسلام حضور داشته اند؛ امام حسین(ع) با وجودی که نماد و مظهر شیعه است، ولی قیام ایشان درون امت، برای امت و به سوی امت بود و حرکت های سید جمال نیز تداعی کننده آن وحدت صدر اسلامی بود.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی همچنین تسلط به زبان عربی را از دیگر رموز موفقیت سید جمال دانست و از این که امروز تلاش جدی در سطح حوزه برای تسلط محققان به این زبان صورت نمی گیرد، ابراز تاسف کرد و گفت: زبان عربی امروز بسیار بیشتر از زمان سید جمال مورد نیاز است.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 343692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =