ایسنا نوشت:

معاون وزیر خارجه گفت: در ارتباط با اروپا سیاست اعتدال را دنبال می‌کنیم و می‌خواهیم در عین حفظ اصول با اروپا، ارتباط سازنده داشته باشیم.
مجید روانچی که در همایش سیاست خارجی اعتدال‌گرا سخن می‌گفت با بیان اینکه اعتدال تعاریف مختلفی دارد، گفت: اعتدال حد وسط بین افراط و تفریط است. اصول ما برایمان محترم است. سیاست اعتدال‌ گرا به معنای کنار کشیدن از اصول نیست و از بعد دینی آیاتی که در قرآن آمده است نیز بر این امر توجه دارد.

او با بیان اینکه اعتدال به معنی این است که درعین اینکه تاکید بر مقدسات و اصول داریم اما با دنیا هم ارتباط خود را حفظ می‌کنیم گفت: می‌توان این سیاست را دنبال کرد و با جهان ارتباط داشت. ممکن است با مشکلایتی روبه‌رو شویم که نیاز به صبوری دارد.
او گفت: رفت و آمدهای بین ایران و اروپا برقرار است. ما سیاست اعتدال را در ارتباط با اروپا دنبال می‌کنیم و می‌خواهیم در عین حفظ اصول با اروپا ارتباط سازنده داشته باشیم و معتقدم ایران و اروپا در سایر مسائل می‌توانند مکمل یکدیگر باشند.
روانچی گفت: نمی‌خواهیم از این مواضع ذوق شده شویم و در حالت قهر و خصومت باشیم در عین اینکه مسوولان اروپا به ایران سفر می‌کنند به آنان تاکید داریم که روابط باید به صورت برابر باشد.

روانچی گفت: در شش ماه گذشته نشان دادیم که سیاست خارجی اعتدال‌گر عملی است و می‌تواند نتایج مثبتی داشته باشد.
او با بیان اینکه سیاست اعتدال در عین حفظ اصول با دنیا تعامل سازنده دارد گفت: سیاست اعتدال به معنای دوری از افراط و تفریط است.
روانچی گفت: آنها هم متوجه شده‌اند که از روابط سالم و اقتصادی بهره‌مند خواهند شد.
او گفت: در مذاکرات هسته‌ای سیاست اعتدال‌گرایی را دنبال کرده‌ایم. مرحله اول که در شش ماه اول گام نخست بود را به نتیجه رسانده‌ایم. دور دوم مذاکرات نیز که گام نهایی است هم آغاز شده است و خطوط قرمزمان را مشخص کرده‌ایم.
او گفت: در مذاکرات به صورت مستقیم و باز با آنها گفت‌وگو کرده‌ایم در این که بخواهیم خطوط قرمز را بیان کنیم هیچ شک و شبهه‌ای نداشته‌ایم برای طرف مقابل هم جا انداخته‌ایم. در گام نخست به نتیجه رسیدیم در عین اینکه خطوط قرمز حفظ شده و هدف رسیدن به بازی برد برد است. سیاست خارجی اعتدال‌گرا اگر به خوبی اجرا شود به برد برد خواهد رسید. یعنی حاصل جمع صفر نخواهد داشت.

او گفت: فرهنگ اعتدال را باید در عرصه عمل ترویج داد چون خشونت راه به جایی نخواهد برد تا کسانی که حرکت افراطی می‌کنند و منافعشان از طریق ترویج جنگ‌طلبی تامین می‌شود نتوانند منافع ایران را تحت تاثیر قرار دهند. در این زمینه حرکت‌هایی آغاز شده. در مجمع سازمان ملل به پیشنهاد روحانی موضوعی مطرح شد و با اجماع تصویب شد. باید در نظر داشت تصویب قطعنامه با اجماع ساده نیست.

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه و عضو تیم مذاکره ‌کننده هسته‌ای در عین حال گفت: دستاورد مهمی برای ایران به وجود آمده است که ایران مبتکر این کار بود. این کار فضایی را ایجاد کرده است که گفتمان اعتدال را در عرصه بین‌الملل ترویج دهیم.
او در پایان بر نقش دفتر مطالعات وزارت امور خارجه برای بررسی این موضوع تاکید کرد و گفت: خوشبختانه تصمیم گرفته شد هر سال بتوانیم در این باره سمینار بزرگی داشته باشیم که دفتر مطالعات مجری این سمینار خواهد بود.


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 343926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    2 2
    می خواهیم با کل دنیا رابطه سازنده داشته باشیم