میرتهماسب: حالا نوبت نمایش حسن نیت مدیران دولتی است / خانه سینما از زمین‌مین‌گذاری خارج می‌شود

مجتبی میرتهماسب معتقد است با اتکا به حسن نیت معاونت سینمایی باید کارهای قانونی صنوف به زودی پیش برود تا امکان خروج از زمین مین‌گذاری شده مدیران پیش سازمان سینمایی فراهم شود.

سمیه علیپور: مستندساز شناخته شده سینمای ایران که از اعضای فعال انجمن مستندسازان و عضو حاضر در مجمع عمومی روز بیستم اسفندماه بود، اظهار نظر رئیس سازمان سینمایی در مورد دستور جلسه مجمع عمومی را توصیه می‌داند و معتقد است نباید به آن به چشم دستوری که از سوی مدیری دولتی صادر شده نگاه کرد.

او در گفت‌و‌گویی در مورد نسبت معاونت سینمایی و خانه سینما و همچنین اظهارنظر ایوبی در مورد خانه سینما نکاتی را مطرح کرد.

آقای میرتهماسب بعد از اتفاقی که در مجمع عمومی خانه سینما به وجود آمد سئوالی که چند باره در ذهن‌ها شکل می‌گیرد نسبت خانه سینما با سازمان سینمایی است؛ از این کلیت به این سئوال جزئی برسیم که به اعتقاد شما وقتی دستوری از سوی سازمان سینمایی به مجمع عمومی خانه سینما می‌رسد، واکنش باید چه باشد؟ پذیرش آن یا خودداری از پیروی و ادامه دستور جلسه قبلی؟

آنچه که ما در آن جلسه شنیدیم، دستور نبود و توصیه بود. معاونت سینمایی توصیه‌هایی را برای پیشگیری از بروز مسائلی احتمالی مطرح کرده بود.

خب این جایگاه برای معاونت سینمایی وجود دارد که به مجمع عمومی خانه سینما توصیه کند؟

طبق اساسنامه خانه سینما صدور اجازه فعالیت این نهاد در حیطه وزارت ارشاد است و اگر توصیه‌ای می‌کند باید شنیده شود. نکته در این است که دولت نهم و دهم و سینماگرانی که در آن زمان به تصدی‌گری رسیدند عناد با خانه سینما و عمده سینماگران را پیش گرفتند و تا جایی که در حیطه مسئولیتشان بود کارشکنی کردند و مواردی را به عنوان موانع قانونی ایجاد کردند. برای رفع کردن این موانع باید زمان گذاشت. دولت جدید برای ترمیم امور خانه سینما قصد کرده است. تاکید می‌کنم آنچه در جلسه مطرح شد،‌ دستور نبود و توصیه بود و همچنین خرد جمعی بعد از شنیدن توصیه‌ها و بررسی زوایای مختلف به این نتیجه رسید که در چارچوب قانونی که به شدت به آن پایبند هستیم عمل کنیم.

راه‌اندازه خانه سینما به اراده سینماگرانی بود که پست دولتی داشتند و هدف پایبندی سینماگران به حوزه صنفی بود. هر صنفی هم در جایی باید ثبت شود، اگر قرار است صنف باشد باید در چارچوب وزارت کار ثبت شود و از آنجا که سینما سوی فرهنگی دارد و در مجموعه ارشاد نیز قرار می‌گیرد. دولت قبل همه سینما را مال خود می‌خواست تا از منافع دولتی تا صنفی، همه را زیر پرچم ارشاد بکشند.

اینکه معاونت سینمایی و یا سازمان سینمایی در مورد دستور جلسه خانه سینما توصیه‌ای کند، از نگاه شما اشکالی ندارد؟ و یا در تقابل با آن صحبت‌هایی که مدت‌ها در زمینه لزوم استقلال خانه سینما مطرح می‌شد قرار نمی‌گیرد؟

وزارت ارشاد و معاونت سینمایی بدون سینماگران معنا ندارد، بیش از آنکه ما به آن‌ها وابسته باشیم آنان به ما وابسته‌اند. جامعه صنفی سینما به گونه‌ای تعریف شده که ارتباط مستقیم با ارشاد دارد. معاونت سینمایی کنونی ویرانه‌ای را تحویل گرفته که هدف مدیران قبلی نابودی آن بوده و موانع قانونی را ایجاد کردند و مین‌گذاری کردند تا بتوانند بر خانه سینما فشار وارد کنند. آنان امروز هم ابزار مالی دارند و هم قدرت رسانه‌ای و علاوه بر این‌ها بیکارند و فرصت دارند که باز هم مانع‌تراشی برای خانه سینما را ادامه دهند. دولت می‌تواند قاطعانه در مقابل این هجمه بایستد و حالا باید در تعامل با دولت مشکلاتی که در دوره قبلی به وجود آمده بود، حل شود. اراده دولت و جامعه اصناف بر حل مشکلات است و هدف رسیدن به راهکار مشترک است. معاونت سینمایی برای جلوگیری از وارد شدن هجمه‌ها به آرامش نیاز دارد. در دوران درگیری‌ها روشن شد که قانون به نفع خانه سینما حکم می‌دهد با همه این مسائل مبنا بر این است که خانه سینما جای کار سیاسی نیست و هر تلاشی که در این بخش صورت گرفته برای حل مشکلات صنفی و حرفه‌ای بوده است. برای رفع مشکلاتی که اکنون وجود دارد نیاز به همکاری با بدنه دولت است.

آقای میرتهماسب برداشت من از صحبت‌های شما این است که وارد شدن مسئولان دولتی در امور صنفی صرفا امر ناپسندی نیست، ناپسند آن است که مثلا جواد شمقدری که به نظر می‌رسد قصد نابودی خانه سینما را دارد در این زمینه ورود کند و حجت‌الله ایوبی که به نظر دوست سینما می‌رسد می‌تواند به مجمع عمومی خانه سینما توصیه کند. به این ترتیب مبنا بر حسن نیت ایوبی قرار گرفته است. یعنی به جای مقابله، میانه‌روی پیش گرفته شود.

این مسیر منطقی رفتار حرفه‌ای است. نباید از این رفتار منطقی تعبیر به میانه‌روی شود. اصلا پرسش این است که چی شد که این توصیه مطرح شد؟ شاید ما نشانه‌های اصلی را ندانیم و خود مسئولان دولتی بدانند دوستان چه توپ خانه‌ای را آماده شلیک کرده بودند. مبنای ما تعقل و استراژی آرامش است، زیرا دلمان می‌خواهد خانه سینما فعالیت خودش را ادامه دهد. فراموش نکنیم خانه سینما با همین حسن نیت از سوی مدیران دولتی سال‌ها قبل تاسیس شده، اما مسیر تعاریف و ثبت آن درست نبوده است. این فضایی که خانه سینما ایجاد کرد بیش از آن که به نفع خانه سینما باشد به نفع دولت است؛ دولتی که دنبال آرامش و ثبات است. حسن نیت اهالی خانه سینما در جریان مجمع عمومی روز بیستم اسفندماه دیده شد و حالا باید حسن نیت معاونت سینمایی به عینه دیده شود و از سوی آنان زمینه لازم برای تسهیل ثبت صنوف در وزارت کشور به وجود آید.

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 343941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امید A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    8 0
    آقای میر طهماسب عزیز . مستند ( این فیلم نیست ) که به همراه جعفر پناهی عزیز و دوست داشتنی ساخته بودید رو بسیار دوست داشتم ... امیدوارم همیشه موفق باشید ... فکر میکنم بقیه هم دوست داشته باشن . واقعا حرفه ای و البته تلخ بود ... واقعا وضعیتی که برای پناهی عزیز پیش اومده تاسف باره ...