حسین قاسمی

نظام اقتصادی کشورها با رویکرد برنامه و توجه به رُشد شاخص­های اقتصادی و­اجتماعی منظر قابل توجهی برای بسیاری از کارشناسان و مسئولین اقتصادی و سیاسی کشورهای جهان است، تا با نگرش قابل توجهی شالوده ارتباطات اقتصادی و سیاسی خود را با دیگر کشورها بنا نهند. به هر میزان که سرعت تهیه برنامه مبتنی بر توانائی­های مالی و ایجاد ثروت و منابع مالی جدید بوجود آید و به هر نسبت که برنامه بودجه یک کشور با برنامه­های بالادستی از جمله برنامه­های میان­مدت و درازمدت از جهت مطلوبیت اجرا همخوانی داشته­باشد، عامل قوّتی­است در توسعه ارتباطات اقتصادی و همچنین ایجاد امنیت اقتصادی در داخل و خارج از کشور برای سرمایه گذاری های خارجی. به عبارتی یکی از ارکان توجه دولت­ها به سایر دولت­های همگرا میزان قوّت و قدرت برنامه­های مالی، عملیاتی و استراتژیک آن کشور است و  بالعکس ضعف آن نیز می­تواند موجب شک و تردید در قبال رُخدادهای اقتصادی بسیاری باشد. توجه به برنامه بودجه کشوربرای سال1389 مدتی­است به تعویق افتاده که نمی­بایست به­سادگی از آن عبور کرد، زیرا در چندسال اخیر رویکرد برنامه­ریزی­های اقتصادی یا با درجة اهمیّت کمتری مورد عمل قرار می­گیرد و یا انجام آن به نوعی به تکلیف اداری شباهت پیدا کرده که قابلیت تجزیه و تحلیل اقتصادی را از شرایط پولی، مالی و سایر امور مربوط به برنامه­های توسعه بالاخص در بخش صنعت و کشاورزی تضعیف می­کند. در ابتدای دولت نهم و بحث انحلال سازمان برنامه و بودجه مهمترین استدلال برای عدم نیاز به این سازمان تسریع در ارائه برنامه،  ارائه برنامه علمیاتی و قابل اجراء، حذف زوائد و تبصره­های متعدد غیرکاربردی و طولان­کردن فرآیند قابل قبولی برای بهترشدن برنامه بودجه از یک ­سو و ارائه آمارهای بهینه و قابل قبول بعنوان رکــن برنامه­ریزی کشور از سوی دیگر مورد توجه همگان قرار گرفت، و به­نظر می­رسید که در دولت دهم یکی از ضعف­های دولت نهم که نادیده گرفتن نظام برنامه ریزی به حساب می آید متوجه همین امر بودتا مورد توجه بیشتر قرار گرفته و  بهبود لازم در آن بوجود آید،امّا علیرغم تمام انتظارات نه تنها در دولت دهم رویکرد دولت به برنامه و قوت آمارها تقویت نشده است، بلکه برنامه بودجه هم­اکنون  با تأخیری به مجلس ارائه خواهدشد که تصویب آن قطعاً یا به تعجیل خواهدکشید و یا به تأخیر، زیرا توافقات ارکان اجرایی کشور با قوه­ مقننه در فضائی نا متعارف قرار گرفته که این­گونه قضاوت را اجتناب­ناپذیر می­سازد.

در ایجاد این شرایط عده­­ای پرداختن دولت را به حواشی  عامل تعویق برنامه می­دانند و عده­ای نیز هنوز به عدم ثبات در سازمان برنامه­ریزی کشور را عامل مهمی در عدم ارائه بودجه قلمداد می­کنند که هر یک دلایلی برای خود دارند، امّا آنچه مهم است سیاست دولت براین عزم داشته­باشد تا نظام برنامه در تمامی شقوق دستگاه­های اجرائی با اهمیت گردد، تا در بسیاری از موارد مسئولین دستگاه­های اجرایی حداقل در تبیین برنامه­های خود با رویکرد گرایش به آمارهای متقن سخن بگویند. تأخیر در برنامه بودجه قطعاً محدودیت مطالعه درتهدیدات و فرصت­ها بوجود آورده ودولت را در بحران­ها و چالش­های اقتصادی و اجتماعی به انفعال وا خواهد داشت و نتیجة آن عدم ثبات لازم و ضروری در نظام پولی و مالی کشور خواهدشد، تموج تورم از هرسو احتمال افزایش مشکلات را رقم خواهدزد و نهایتاً ناپایداری توسعه حداقل آفت غیرقابل جبران خواهدبود.

با توجه به تبیین ضرورت ارائه برنامه بودجه کشور این توصیه دور از انتظار نیست که نگرانی خود را در عدم ارائه یک برنامه جامع اعلام داشته و بدور از هرگونه سیاسی نمودن این کوتاهی، مانع از فرصت طلبی کسانی شویم که صرفا به این ضعف از دریچه خاص مینگرند و قوه مجریه را از همین دریچه مورد نقد قرار داده و کمترین پاسخ آن نیز از جانب مسئولین، منفعل شدن در برابر این حواشی خواهد بود. 

*کارشناس اقتصادی                  

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 34465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک خواننده اقتصاد IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۵
    0 0
    کدوم برنامه دولت سر وقت بوده که این دومیش باشه