رئیس سازمان دانشجویان وزارت علوم در نشستی خبری در مورد وضعیت بورس دانشجویان خارجی،دانشجویان غیر ایرانی و مشکلات خوابگاه و ارسال ارز برای دانشجویان توضیحاتی داد.

زهرا تالانی: مجتبی صدیقی گفت: طبق توافقنامه ژنو، قرار است که 400 میلیون دلار مستقیم در وجه دانشگاه های خارجی برای دانشجویان بورس ارسال شود که ساز و کار آن را با بانک مرکزی انجام دادیم و دانشجویان غیربورسی یک ماه فرصت دارند تا گواهینامه شهریه را از دانشگاه محل تحصیلشان بگیرند و اسکن آن را برای ما ارسال کنند تا این مبلغ واریز شود.

او تاکید کرد: موضوع "افزایش 10 تا 25 درصدی مقرری دانشجویان بورسیه خارج از کشور" پیش‌بینی شده و این طرح در معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری تصویب شده و امیدواریم در جلسات آینده هیأت وزیران به تصویب برسد؛ قرار است این افزایش از محل صرفه‌جویی صورت بگیرد.

صدیقی ادامه داد: با وجودیکه با بسیاری از روشهای گذشته در سازمان مخالف بودم اما به تعهدات ایجاد شده با وجود شایعات پایبند بودم که یکی از آنها پذیرش دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور تحصیل می کردند در دانشگاه های داخلی بود.

او گفت: در همین زمینه 460 مورد پرونده دانشجوی ایرانی در دانشگاه های خارج از کشور که متقاضی ورود به دانشگاه های داخلی بودند در سازمان امور دانشجویان وزارت علوم بررسی شد و 200 دانشجو توانستند پذیرش بگیرند اما دیگر سازمان تعهدی در مورد این موضوع ندارد و از سال 93 این کار انجام نخواهد شد.

صدیقی در مورد وضعیت دانشجویان بورس داخل باید بگویم که مقرری 6 ماهه اول سال 93 آنها در دو سه روز اخیر به دانشگاه ها ابلاغ شده و از ابتدای سال بعد مشکلی ندارند.

او با بیان اینکه متاسفانه در سال 89 در بخشنامه معاونت آموزشی، سازمان مسئول دکتری پژوهش محور شد که اصلا ارتباطی به ما نداشت ادامه داد: در سال 92، سازمان به دانشگاهها اعلام کرد که با دستگاههای اجرایی می توانند قرارداد ببندند تا دانشجو در زمینه تحقیقات و پژوهش معرفی شود و برای همین 19 هزار نفر در سایت ثبت نام کردند.

رئیس سازمان دانشجویان وزارت علوم گفت: 2 هزار نفر بررسی شدند و نهایتا 655 نفر پذیرش شدند تا با آنها قرارداد منعقد شود و تا بهمن ماه با 200 نفر از این دانشجویان قرارداد امضا شد که کارگروهی از معاونت دانشجویی، آموزشی و پژوهشی این قراردادها را بررسی می کند تا با اعلام نتایج در سال بعد،این دانشجویان بتوانند در مهر ماه کار خود را آغاز کنند.

او گفت: اما چون دخالت سازمان در این زمینه غیرضرروی است در 3 اسفند این بخشنامه را لغو کردیم اما شیوه دکتری پژوهش محور حذف نشده و توسط مراکز دیگر وزارت علوم انجام می شود.

مهمترین اظهارات او در جدول زیر آمده است:

موضوع شرح موضوع
دفترچه آزمون دکتری در اردیبهشت ماه دفترچه آزمون دکتری توسط سازمان سنجش ارائه می شود، در این دفترچه ظرفیت‌ها و رشته‌های مورد اعزام آمده است و شرایط داوطلبان نیز برای استفاده از بورس خارج مشخص شده است. تعداد بورسیه‌های خارج از کشور زیاد نیست و کسانی که در بورس خارج از کشور پذیرفته می‌شوند موظفند که فقط اعزام به خارج از کشور خود را پیگیری کنند.
پرداخت ارز به دانشجویان بورس
با توجه به روال سال گذشته که مشکل انتقال ارز داشتیم، دانشجویانی که تمایل دارند خانواده آنها ارز گرفته و برای آنها ارسال کنند اردیبهشت ماه کار آنها انجام می شود و دانشجویانی که تمایل نداشته باشند از همان روال سابق و با همان مسیر سخت ارسال ارز دنبال خواهد شد، فقط کمی تاخیر دارد.
نقل و انتقال دانشجویان
در سال تحصیلی جاری 32 هزار و 147 درخواست میهمانی و انتقال از سوی دانشجویان ثبت شده است، از این تعداد با 44 درصد درخواست‌ها موافقت شده است. مهلت ثبت‌نام برای نقل و انتقال دانشجویان، از ابتدای اردیبهشت‌ماه 93 آغاز می‌شود و تا پایان اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.
تایید مدارک  تحصیلی
31 هزار و 337 تایید مدرک در سسال 92 انجام شده که 15 هزار و 132 تایید از طریق سامانه سازمان صورت گرفته است. از این تعداد یک هزار و 465 مدرک مربوط به فارغ التحصیلان دانشگاه تهران، 952 مدرک مربوط به دانشجویان دانشگاه امیرکبیر و 650 مدرک مربوط به فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف بوده و البته این سه دانشگاه سه دانشگاهی بودند که بیشترین خروج را داشته و مدارک آنها تایید شده است.
دانشجویان غیر ایرانی در حال حاضر 28 هزار و 300 دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل هستند و از این تعداد 16 هزار دانشجو از 92 کشور در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم و بهداشت تحصیل می‌کنند؛ مابقی این افراد در جامعه المصطفی (ص) مشغول به تحصیل هستند. از این 16 هزار نفر 2270 نفر دانشجوی بورسیه در دانشگاه‌های وزارت علوم، 550 نفر دانشجوی بورسیه در دانشگاه‌های وزارت بهداشت، 11 هزار نفر از طریق کنکور سراسری پذیرش شده ‌اند و دو هزار نفر نیز به صورت آزاد تحصیل می‌کنند.

 

46232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 344674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    9 0
    من تو دوره کارشناسی با دکتر صدیقی درس داشتم. واقعا آدم خوش اخلاق و محترمی هستند. البته میدونم کامنتم ربطی به اصل خبر نداشت!!!