۰ نفر
۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۷

افزایش مدت زمان انتظار در ترافیک را یکی از دلایل دیگر افزایش حجم مصرف این فرآورده دانست و تاکید کرد که برای کاهش مصرف سوخت باید به توسعه حمل‌ونقل کلانشهرها توجه ویژه شود.

بهاره چراغی: با وجود اختلاف نظر مسئولان دولت تدبیر و امید در تعیین ساز و کار عرضه بنزین در سال 93، اما 29 اسفند امسال سهمیه بنزین 400 تومانی خودروهای شخصی، عمومی و خدماتی بدون هیچگونه تغییری در سهمیه واریز خواهد شد. با افزایش گمانه زنی های مسئولان مختلف دولتی درباره سرنوشت قیمت و نحوه عرضه بنزین در سال 93، دولت تصمیم گرفته است که برای فروردین ماه سال آینده 60 لیتر سهمیه بنزین با قیمت نیمه یارانهای 400 تومانی را به کارتهای هوشمند سوخت واریز کند.

علیرضا ضیغمی ، معاون وزیر نفت دولت دهم در اوایل سال 92 نیز با اشاره به راه اندازی طرح‌های افزایش ظرفیت پالایشگاه لاوان، اصفهان و تبریز در خرداد ماه سال 1392 گفته بود با راه‌اندازی این طرح ها می توان گفت که دیگر نیازی به تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی نخواهد بود. براوردها نشان می دهد در حال حاضر قیمت یک لیتر بنزین با محاسبه دلار مبادلاتی 3 هزار و 500 تومان است و این بااین حال دولت همچنان بنزین را به قیمت 400 تومانی عرضه می کند.

در شهریور ماه 92 مصرف بنزین به مرز هشدار نزدیک شد و این در حالی بود که از سال 1391، حجم خودروهای ورودی به کشور کاهش چشمگیری را تجربه کرد. هنوز از یادها نرفته است که دولت دهمی ها همواره از خودکفا شدن تولید بنزین در کشور خبر می دادند و واردات بنزین را تکذیب می کردند هرچند که در همان زمان هم برخی آمار حاکی از ورود بنزین به کشور به تناسب میزان قاچاق بود.

مصرف بنزین در سال 91 به رقم 63 میلیون لیتر رسید که در ایام نوروز 92 بر اساس آمارهای که گرفته شد به 90 میلیون لیتر رسیده است. از سوی دیگر مساله قیمت بنزین همچنان محل بحث اقتصادی هاست. قیمت بنزین در سال جاری در حالی ثابت مانده است که در قالب لایحه بودجه سال 1392 پیش بینی‌هایی برای افزایش نرخ بنزین صورت گرفته بود اما دولت دهم به دلیل آنکه دیرتر از موعد نسبت به ارائه لایحه بودجه اقدام کرده بود، مفادی را که خود در آن لحاظ کرده بود نیز به اجرا نرساند و میراثی دیرهنگام برای دولت یازدهم باقی گذاشت.

به این ترتیب در مرداد ماه، دولت یازدهم در شرایطی روی کار آمد و کلید پاستور را تحویل گرفت که بسیاری از مفاد پیش بینی‌شده در بودجه اجرایی نبود و از سوی دیگر درآمدها و هزینه‌های پیش‌بینی شده در آن نیز غیرقابل تحقق می‌نمود. با این حال وزیر نفت دولت یازدهم که یکی از جنجالی ترین رای اعتماد ها را  از مجلس گرفت صراحتا اعلام کرده  که ممکن است برای تامین نیاز داخل، نیاز به ازسرگیری واردات بنزین باشد.

مدیر تامین و توزیع فرآورده‌های نفتی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از افزایش بیش از هفت درصدی این فرآورده در سال جاری خبر داد و گفت: سهمیه‌های مناسبتی بنزین یکی از علت های افزایش مصرف این فرآورده است.

حسین اقایان متوسط مصرف بنزین از ابتدای سال 1392 (47 روز گذشته) را 67.1 میلیون لیتر در روز اعلام کرد و گفته بود: این رقم نسبت به مدت مشابه سال پیش 7.6 درصد رشد داشته است.متوسط مصرف بنزین در فروردین‌ماه امسال 68.3 میلیون لیتر و متوسط مصرف این فرآورده در 17 روز ابتدایی اردیبهشت‌ماه 64.8 میلیون لیتر در روز بوده است.مدیر تامین و توزیع فرآورده‌های نفتی شرکت ملی پخش پیش‌بینی کرد که روند مصرف بنزین در روزهای آینده به دلیل آغاز زودهنگام سفرهای نوروزی روند صعودی خود را حفظ کند.احتمالا مصرف بنزین در شش ماهه‌ دوم سال روند کاهشی خواهد داشت اما این کاهش چشم‌گیر نخواهد بود.

وی با اشاره به این‌که مصرف بنزین از سال 86 تا 90 روند کاهش داشت و پیش‌بینی می‌شد در سال 91 مصرف بازهم کاهش یابد گفت: با وجود این که تعداد خودروهایی که در سال گذشته به خیابان وارد شده‌اند نسبت به سال 90 کاهش داشت اما بازهم مصرف بنزین افزایش یافت.انتظار می رفت مصرف روزانه بنزین به 58 تا 59 میلیون لیتر در سال 91 کاهش یابد اظهار کرد: شاید یکی از دلایل افزایش مصرف این فرآورده در سال جاری ناشی از پرداخت‌ اضافه سهمیه های بنزین 400 تومانی و افزایش مصرف بنزین 700 تومانی باشد.

به گفته مدیر تامین و توزیع فرآورده‌های نفتی شرکت ملی پخش احتمالا دو تا سه درصد افزایش مصرف بنزین به دلیل اضافه سهمیه‌ای است که هر چند وقت یکبار در کارت‌های سوخت شارژ می‌شود.

آقایان با اشاره به این‌که بیشترین مصرف بنزین در دهه‌ی 80 مربوط به سال 85 با متوسط مصرف 73.6 میلیون لیتر در روز است، گفت: با اجرای طرح عرضه‌ی سوخت با کارت این رقم در سال 86 به 64.5 رسید و در سال‌های بعد روند کاهشی مصرف ادامه یافت. متوسط مصرف بنزین در سال 87 67 میلیون لیتر، سال 88، 64.8 میلیون لیتر،سال 89، 61 میلیون لیتر و سال 90، 59.8 میلیون لیتر بود..

با این وجود پیش بینی می شود از بهار سال آینده برای نخستین بار پای بنزین 1000 تومانی به جایگاههای سوخت کشور باز شود.دولت تدبیر و امید تمام تلاشش را برای ثابت نگه داشتن نرخ بنزین انجام داد اما مسافرت های نوروزی داخلی و خارجی که باعث تغییر تحول در بازار ارز می شود موضوعی است تاثیر گذار و غیر قابل انکار بر قیمت بنزین.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 344683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    2 0
    میترسم تدبیر و امید این دولت هم مثل عدالت و مهرورزی دولت قبلی از آب دربیاد!