معاون وزیر امورخارجه کشورمان به تشریح نشست های اولین روز مذاکرات وین2 پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین، عباس عراقچی در پایان نشست های روی اول مذاکرات وین درباره مذاکرت دو جانبه گفت: اجباری نیست که ملاقات های دو جانبه با همه انجام شود و اگر فردا فرصت شود دیدار با بقیه هم خواهیم داشت و اگر نه خیلی مهم نیست.
وی گفت:روز سه شنبه با امریکا و روسیه دیدار داشتیم.

دور بعدی مذاکرات 18 تا 22 فروردین

عراقچی درباره دور بعدی مذاکرات گفت: 18 تا 20 فروردین دوره بعدی مذاکرات پیگیری می شود. هنوز مکان مذاکرات قطعی نشده ولی فردا در مذاکرات آقای ظریف و خانم اشتون مشخص می شود که به احتمال قوی در وین برگزار خواهد شد. 

بیش از 13 ساعت مذاکره
معاون وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به اینکه از 8 و نیم صبح روز سه شنبه تا ساعت 21:30 جلسات فشرده برگزار شده است گفت: جلسات طولانی و فشرده بود و از 4 موضوع دستور کار سه موضوع بررسی شد و یک موضوع برای صبح چهارشنبه ماند.
وی با بیان اینکه جلسات این دوره و دوره آینده به صورت بحث و تبادل نظر است و نه شکل مذاکراتی فنی تصریح کرد: هنوز روی رسیدن به نتیجه مشترک توافق پیدا نکرده ا یم. وی افزود: در جلسات روز سه شنبه ایده های کلی و مفاهیم مورد نظر مطرح می شود تا به درک مشترک برسیم و بعد به متنی مشترک خواهیم رسید.

به اشتون گفته شد که چطور اعتماد مردم ایران سلب شده است
عراقچی با بیان اینکه شروع مذاکرات با دیدار ظریف و اشتون بود و در این جلسه روی شکل کار و برنامه دو روز بحث و تبادل نظر شد گفت: آقای ظریف در این دیدار درباره سفر اشتون و تبعاتش توضیحاتی داد که چطور اعتماد و نوع نگاه مردم ایران به شیوه رفتار اروپایی ها تغییر پیدا کرده است.

وی افزود: در این جلسه خانم اشتون هم توضیح داد که موضوع دیدار او با تشکل های مدنی همواره در سفرهای خارجی اش بوده است و چون این سفر همزمان با روز زن بوده از تعدادی از زنان دعوت شده است و چون دیدار با تشکل های مدنی بوده از دولت اجازه نگرفته است.
مذاکرات در فضای خوبی به صورت جدی برگزار شد
عراقچی گفت در این دیدار «مطرح شد که این مسائل باعث بی اعتمادی و باعث کندی پیشرفت کار می شود.»
وی با اشاره به اینکه بعد از نشست جلسه افتتاحیه مذاکرات اصلی در سطح معاونان وزیران خارجه برگزار شد افزود: از صبح سه شنبه سه جلسه دو ساعته برگزار شد و بحث درباره تحریم ها و نحوه برداشته شده تحریم ها در گام نهایی مورد بحث قرار گرفت.
معاون وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه جلسه دیگری نیز به موضوع غنی سازی و یک جلسه هم به همکاری های صلح آمیز هسته ای اختصاص داشت و روز چهارشنبه هم در خصوص موضوع رفع نگرانی های در خصوص رآکتور اراک بحث خواهد شد. در مورد اراک روز چهارشنبه دیدگاههای خودمان را مطرح می کنیم.
وی با اشاره به اینکه به غیر از فاصله ناهار و نماز که تنفس داده شد مذاکرات خوبی در فضایی جدی پیگیری شد تاکید کرد: بحث ها صریح و رک در فضایی سالم مطرح شد و دو طرف همه موضوعات را مطرح کردند.
عراقچی تصریح کرد: هنوز زود است بگوییم که مذاکرات سازنده بوده اما مذاکرات مفید بوده ولی هنوز زود است که بگوییم روی یک متن به توافق برسیم.

میخواهیم به درک مشترک برسیم
وی با بیان اینکه وضعیت موجود « مسیر مناسبی است» گفت: قرار نبوده و نیست در این دور از مذاکرات به جمع بندی برسیم بلکه میخواهیم به یک درک مشترک برسیم و یا نزدیک شویم.
عراقچی با اشاره به اینکه عناوین بسیار زیادی درباره مسائل هسته ای وجود دارد گفت: مسائل پزشکی هسته ای، سوخت های جدید، مباحث کشاورزی هسته ای از جمله این موارد است که در این جلسات بحث و پیشنهاداتی مطرح شد و در روزهای آینده به جمع بندی خواهیم رسید.
معاون وزیر امورخارجه کشورمان با یادآوری مجدد اینکه هدف این جلسات به جمع بندی رسیدن نیست افود: هدف این است که به درک مشترکی برسیم.

روز چهارشنبه مذاکرات تمام می شود
وی با بیان اینکه مذاکرات به احتمال قوی بعداز ظهر چهارشنبه تمام می شود گفت: بعد از ظهر دیداری بین ظریف و اشتون خواهیم داشت که جلسه ای برای جمع بندی است.
عراقچی با اشاره به اینکه همه هیات ها از نوروز ما خبر دارند افزود: بحث ها به سمتی می رود که فردا جمع بندی کنیم.
وی در پاسخ به سئوالی درباره مکانیزم رفع تحریم ها گفت: اینکه همه تحریم های هسته ای برداشته شود موضوع اصلی ماست ولی اینکه چگونه و با چه جدول زمانی رفع شود موضوع مباحث است. یا در مورد دیگر درباره غنی سازی قبلا توافق شده ولی ابعاد آن موضوع مذاکرات است.

رآکتور اراک فعال می ماند
وی درباره رآکتور اراک نیر تاکید کرد: اراک به کار خودش ادامه می یابد و رآکتور اراک ادامه کار می دهد.

احتمالا مذاکرات فشرده تر می شود
عراقچی درباره تمدید مدت شش ماهه توافق نیز اظهار داشت: اگر نتوانیم در شش ماه اول به نتیجه برسیم باید این زمان تمدید شود. به همین دلیل ممکن است مذاکرات فشرده تر شود.

وی با اشاره به جدی بودن مذاکرات گفت که هیچ کدام از دو طرف از مواضعش عقب نشینی نمی کند.
عراقچی در پاسخ به پرسشی درباره شایعاتی که بخی رسانه های داخلی و یا بین المللی مطرح می کنند گفت: درباره گمانه ها با شایعات توجه نکنید.
وی در عین حا تصریح کرد: کار سختی در پیش است و موضوعات سختی در دستور کار است و خوش بینی هم به نیات طرف مقابل نداریم ولی ناامید هم نیستیم. وظیفه ما دیپلمات ها این است که منافع ملی را دنبال کنیم ولی به نیات و اغداض آنها با بد بینی نگاه می کنیم.
عراقچی تاکید کرد: برنامه غنی سازی ایران بر اساس نیازهای ایران تعریف می شود. اینکه به درک مشترک برسیم که نیازهای ایران چیست بعد از آن مراحل بعدی را دنبال می کنیم.

وی درباره تاثیر احتمالی مساله اوکراین بر مذاکرات گفت: تا اینجا تاثیر واضحی نداشته و در مذاکرات بحث نشده ولی بحرانی با این قد و قواره سایه خودش را بر سایر موضوعات دارد. اما هیات های غربی و روسی تلاش داشتند وارد این موضوعات نشود.
مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان درباره تاثیر انسجام اعضای 5+1 بر مذاکرات گفت: تلاش اعضای 5+1 این است که انسجام خودشان را حفظ کنند؛ ما هم به دنبال این هستیم که آنها انسجام داشته باشند چون عدم انسجام مانعی در زمینه رسیدن به توافق است.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 345241

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امین A1 ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    12 0
    اتفاقا اعتماد مردم ایران بیشتر شد به خانم اشتون! معلوم نیست چرا همه چیز رو برعکس جلوه میدن
    • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
      0 0
      بردار عزیز ما 69 میلیون مردم محسوب نمیشیم مردم همان یک میلیون نفر تندرو هستند
  • بی نام IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    11 0
    "به اشتون گفته شد که چطور اعتماد مردم ایران سلب شده است" معمولا در عرف بين لملل از سوي مردم چيزي نقل قول نمي شود مگر اينكه نظر سنجي معتبري انجام شده باشد.