مینا یوسفی: سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی با تحلیل وضعیت صنعت خودرو در سال 92 به خبرآنلاین گفت: صنعت خودرو در شش ماهه اول سال 92 کاملا با شش ماهه دوم متفاوت بود که ناشی از اقتصاد سیاسی کشور روند متفاوتی را در پیش گرفت. سقوط آزاد صنعت خودرو تا شهریورماه 92 ادامه دشت و به پایینترین حد خود در دهههای 80 و 90 رسید. در واقع تولید صنعت خودرو به اوایل دهه 1380 بازگشته بود.
وی در ادامه افزود: تغییر مدیریت در سمت و سوی کلان اقتصادی کشور، امید صنعت خودرو را به ساختار اقتصادی و اجتماعی برگردانده بود و این امید به وجود آمد که فضای عمومی کشور بهبود پیدا خواهد کرد و این امر موجب شد تا تحول در صنعت خودرو آغاز شود. به عنوان مثال ایرانخودرو در تولید 6ماهه دوم خود، حدود بیش از دو برابر 6ماهه اول تولید داشت و به تولید 2 هزار دستگاه در روز که عالیترین سطوح برای تولید خودرو در کشور بود، نزدیک شد.
لیلاز با پیشبینی تولید خودرو در سال آتی اظهار کرد: به نظر می رسد این آهنگ تولید در سال آینده بیش از 1300 دستگاه در روز باشد که عدد قابل توجهی است. پیشبینی میکنم مجموع تولید در سال 93 از 1200 تا 1500 دستگاه باشد که 50 تا 60 درصد افزایش را نسبت به سال 92 نشان میدهد.
وی با بیان اینکه بهبود اوضاع مثل سال 90 که بیشترین سال برای تولید خودرو کشور بود به زودی میسر نیست، افزود: بهبود صنعت خودرو مانند سال 90، زمان میبرد و ممکن است تا سال 95 طول بکشد تا آسیبهایی که این صنعت در سالهای اخیر دیده است، جبران شود.
لیلاز در رابطه با رکود در بازار خودرو گفت: اگر خودروسازی ها تولید بیشتری داشته باشند که در نیمه دوم سال 92 داشتند، به این معناست که این خودروها را فروختهاند. دپو کردن برای تولیدات بالا معنا ندارد. وقتی تولید افزایش داشته میتوان نتیجه گرفت که فروش هم داشته و این سخنها در مورد رکود در بازار خودرو تنها شایعه است.
وی در ادامه افزود: اما با فرض پذیرش رکود در بازار خودرو میتوان گفت بخشی از این رکود به این بازمی گردد که مردم منتظر بودند که قیمت خودرو متناسب با کاهش ارزش دلار و طلا پایین بیاید و پس از آن نیز انتظار خودروی تولید 93 را میکشیدند.
این تحلیلگر اقتصادی با بررسی چگونگی رکود در بازار خودرو افزود: اصولا رکود ناشی از فقدان تقاضای موثر است. قدرت خرید خودرو در سه سال اخیر در بین بیشتر مصرفکنندگان مضمحل شده است. در واقع 3 تا 4 دهک به طور کامل دیگر قادر به خرید خودرو نیستند. هر نوع تغییری منوط به بهبود فضای اقتصادی در سال 93 است. به طوری که به عنوان مثال برای سال 93، 25 درصد به قدرت خرید مردم اضافه کنیم اما در عین حال به قیمت خودرو نیفزاییم تا این قدرت خرید برای خودرو بازگردد و احیای قدرت خرید مردم زمانبر بوده و از سال 94 به بعد این بهبود را شاهد خواهیم بود.
لیلاز با پیشبینی قیمت خودرو در سال 93 گفت: پیش بینی من برای قیمت خودرو در سال 93 این است که تغییری بنیادین نسبت به امسال نداشته باشیم. از آنجا که تولیدات افزایش می یابد خودروسازان افزایش هزینه ریالی خودرو را از طریق بهبود بهرهوری تامین میکنند که منجر به ثبات قیمت خودرو یا نوسان قیمتی کمتر از 10 درصد خواهد بود.
این کارشناس مسائل اقتصادی در رابطه با انحصار در بازار خودرو بیان کرد: انحصار در بازار خودرو معنایی ندارد. زمانی ال سی واردات خودرو 130 درصد بود و در حال حاضر به 30 درصد رسیده اما باز هم ما حرف از انحصار میزنیم! این انحصار نیست. در صنعت خودرو مدتهاست انحصار حذف شده است. هیچکس حتی با وارد کردن خودروهای ارزانقیمت از طریق واردات خودرو قادر به رقابت با خودروسازان داخلی نیست به همین دلیل ناراحتیهای خود را از این طریق منعکس میکنند ولی حقیقت چیز دیگری است.
وی در خصوص تحریمها در صنعت خودرو گفت: تحریم ها به حالت سابق بازنمی گردد. ما از این پس شاهد تنوع خوب و جهش کیفی در تولیدات داخلی خواهیم بود. اما در حالت کلی این تحریمها نبود که وضعیت صنعت خودرو را به این روز کشاند. مسئله اصلی صنعت خودرو مسئله مدیریت در بازار داخلی بود که تغییرات خوبی صورت گرفته و من کاملا خوشبین هستم که در صنعت خودروسازی کشور روند خوبی داشته باشیم.
3535
نظر شما