پیش بینی بازار خودرو در سال 93: 3 تا 4 دهک، دیگر قادر به خرید خودرو نیستند

بررسی ها نشان می دهد افزایش قیمت خودرو موجب شده تا بخش مهمی از جمعیت ایران قدرت خرید خودرو را از دست بدهند.

 

مینا یوسفی: سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی با تحلیل وضعیت صنعت خودرو در سال 92 به خبرآنلاین گفت: صنعت خودرو در شش ماهه اول سال 92 کاملا با شش ماهه دوم متفاوت بود که ناشی از اقتصاد سیاسی کشور روند متفاوتی را در پیش گرفت. سقوط آزاد صنعت خودرو تا شهریورماه 92 ادامه دشت و به پایین‏ترین حد خود در دهه‏های 80 و 90 رسید. در واقع تولید صنعت خودرو به اوایل دهه 1380 بازگشته بود.

وی در ادامه افزود: تغییر مدیریت در سمت و سوی کلان اقتصادی کشور، امید صنعت خودرو را به ساختار اقتصادی و اجتماعی برگردانده بود و این امید به وجود آمد که فضای عمومی کشور بهبود پیدا خواهد کرد و این امر موجب شد تا تحول در صنعت خودرو آغاز شود. به عنوان مثال ایران‏خودرو در تولید 6ماهه دوم خود، حدود بیش از دو برابر 6ماهه اول تولید داشت و به تولید 2 هزار دستگاه در روز  که عالی‏ترین سطوح برای تولید خودرو در کشور بود، نزدیک شد.

لیلاز با پیش‏بینی تولید خودرو در سال آتی اظهار کرد: به نظر می ‏رسد این آهنگ تولید در سال آینده بیش از 1300 دستگاه در روز باشد که عدد قابل توجهی است. پیش‏بینی می‏کنم مجموع تولید در سال 93 از 1200 تا 1500 دستگاه باشد که 50 تا 60 درصد افزایش را نسبت به سال 92 نشان می‏دهد.

وی با بیان اینکه بهبود اوضاع مثل سال 90 که بیشترین سال برای تولید خودرو کشور بود به زودی میسر نیست، افزود: بهبود صنعت خودرو مانند سال 90، زمان می‏برد و ممکن است تا سال 95 طول بکشد تا آسیب‏هایی که این صنعت در سال‏های اخیر دیده است، جبران شود.

لیلاز در رابطه با رکود در بازار خودرو گفت: اگر خودروسازی‏ ها تولید بیشتری داشته باشند که در نیمه دوم سال 92 داشتند، به این معناست که این خودروها را فروخته‏اند. دپو کردن برای تولیدات بالا معنا ندارد. وقتی تولید افزایش داشته می‏توان نتیجه گرفت که فروش هم داشته و این سخن‏ها در مورد رکود در بازار خودرو تنها شایعه است.

وی در ادامه افزود: اما با فرض پذیرش رکود در بازار خودرو می‏توان گفت بخشی از این رکود به این بازمی‏ گردد که مردم منتظر بودند که قیمت‏ خودرو متناسب با کاهش ارزش دلار و طلا پایین بیاید و پس از آن نیز انتظار خودروی تولید 93 را می‏کشیدند.

این تحلیلگر اقتصادی با بررسی چگونگی رکود در بازار خودرو افزود: اصولا رکود ناشی از فقدان تقاضای موثر است. قدرت خرید خودرو در سه سال اخیر در بین بیشتر مصرف‏کنندگان مضمحل شده است. در واقع 3 تا 4 دهک به طور کامل دیگر قادر به خرید خودرو نیستند. هر نوع تغییری منوط به بهبود فضای اقتصادی در سال 93 است. به طوری که به عنوان مثال برای سال 93، 25 درصد به قدرت خرید مردم اضافه کنیم اما در عین حال به قیمت خودرو نیفزاییم تا این قدرت خرید برای خودرو بازگردد و احیای قدرت خرید مردم زمان‏بر بوده و از سال 94 به بعد این بهبود را شاهد خواهیم بود.

لیلاز با پیش‏بینی قیمت خودرو در سال 93 گفت: پیش‏ بینی من برای قیمت خودرو در سال 93 این است که تغییری بنیادین نسبت به امسال نداشته باشیم. از آنجا که تولیدات افزایش می ‏یابد خودروسازان افزایش هزینه ریالی خودرو را از طریق بهبود بهره‏وری تامین می‏کنند که منجر به ثبات قیمت خودرو یا نوسان قیمتی کمتر از 10 درصد خواهد بود.

این کارشناس مسائل اقتصادی در رابطه با انحصار در بازار خودرو بیان کرد: انحصار در بازار خودرو معنایی ندارد. زمانی ال سی واردات خودرو 130 درصد بود و در حال حاضر به 30 درصد رسیده اما باز هم ما حرف از انحصار می‏زنیم! این انحصار نیست. در صنعت خودرو مدت‏هاست انحصار حذف شده است. هیچ‏کس حتی با وارد کردن خودروهای ارزان‏قیمت از طریق واردات خودرو قادر به رقابت با خودروسازان داخلی نیست به همین دلیل ناراحتی‏های خود را از این طریق منعکس می‏کنند ولی حقیقت چیز دیگری است.

وی در خصوص تحریم‏ها در صنعت خودرو گفت: تحریم‏ ها به حالت سابق بازنمی‏ گردد. ما از این پس شاهد تنوع خوب و جهش کیفی در تولیدات داخلی خواهیم بود. اما در حالت کلی این تحریم‏ها نبود که وضعیت صنعت خودرو را به این روز کشاند. مسئله اصلی صنعت خودرو مسئله مدیریت در بازار داخلی بود که تغییرات خوبی صورت گرفته و من کاملا خوشبین هستم که در صنعت خودروسازی کشور روند خوبی داشته باشیم.

3535

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 345491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    157 6
    مردم در دیگر کشورها جرات سوار شدن به خودروهای ایرانی ندارند۰۰۰۰۰
  • بی نام A1 ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    192 3
    طفلک دهک های محروم. همیشه در رنج هستن. همیشه
    • بی نام IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
      37 7
      آخه همين دهك هاي محروم هستند كه.......! مقصر خودشونن
  • سعید1 IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    246 4
    اگه قراره صنعت خودرو با این قیمت و این کیفیت باشه امیدواریم که هیچوقت سروسامان نگیره
  • بی نام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    10 14
    قيمت خودرو سال اينده افزايش بالاي ده درصد خواهد داشت
    • آم بروز A1 ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
      8 1
      وقتی انتظار چیزی رو بکشی حتما سرت میاد دیدتو عوض کن عمویی
  • بی نام A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    27 3
    همین که از گرسنگی نمیریم خوبه/////////ماشین دیگه چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • داود IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    37 0
    پیش تر ها چند دهک قدرت خرید مسکن را از دست داد ه . حالا هم قدرت خرید خودرو ! کی قدرت خرید نان را از دست بدهیم خدا می داند .
    • محسن US ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
      27 1
      اندکی صبر بدبختی نزدیک است!
  • بی نام IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
    48 0
    تولید خودرو بی کبفیت خیانت به مردم است
  • بی نام A1 ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
    35 0
    لجبازی با خودروسازهای ایرانی تا جلوگیری از تولید..با ما همراه باشید.
  • بی نام A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
    16 0
    افزايش قيمت ماشين ظلم مضاعه به مردم
  • بی نام A1 ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
    18 0
    امیدوارم صنعتی به نام خودرو سازی هیچوقت نداشته باشیم تا سلامت زندگی کنیم
  • بی نام IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    2 1
    روحانی متشکریم!
  • بی نام IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    2 0
    ما میدوییم ماشیم بخریم ، ماشین پرواز میکنه .......