محیط‌زیست در سالی‌که گذشت؛ انتخاب ابتکار، اعتراض هنرمندان به آلودگی‌هوا، آزادی محیط‌‌بان و شکار پلنگ و...

سال 92 برای محیط زیست ایران چگونه گذشت؟

فهیمه حسن‌میری: سال 92 برای محیط زیست، هم اتفاق‌های خوشایند داشت و هم ناخوشایند. آلودگی هوا سر جای خودش بود، آتش‌سوزی جنگل‌ها وجود داشت، تالاب‌ها و دریاچه‌ها وضعیت خوبی نداشتند و حیوانات هم که در معرض انواع آزارها قرار گرفتند. اما در عین حال، کارهایی هم برای سر و سامان دادن به این وضعیت انجام شد.

مهمترین تغییری که محیط زیست در سال 92 به خودش دید، تغییر مدیریت این سازمان بود. بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم، معصومه ابتکار به عنوان رییس سازمان حفاظت محیط زیست انتخاب شد تا شاید بتواند با کارهای کارشناسی و تخصصی، مرهمی روی زخم‌هایی که بعضی از آنها بسیار عمیق هم هستند بگذارد.

اگرچه با چند ماه فعالیت نمی‌توان وضعیت وخیم محیط زیست کشورمان را بهبود بخشید، اما دوستداران محیط زیست منتظرند ببینند در طول مدیریت جدید، این بیمار از شرایط بحرانی خارج می‌شود؟

 

تاریخ

شرح اتفاق

فروردین

میزان آلودگی هوای اراک به بیش از سه برابر حد مجاز رسید. دلیل آلودگی هوای اراک نفوذ ذرات معلق و گرد و خاک از ناحیه غرب کشور به استان مرکزی اعلام شد.

اردیبهشت

علی افشار رئیس پارک ملی دنا توسط شکارچیان غیر مجاز در منطقه حفاظت شده میمند یاسوج به گلوله بسته شد و راهی بیمارستان شد.

محمود احمدی‌نژاد، در ادامه دور آخر سفرهای استانی‌اش، به آذربایجان غربی رفت. احمدی‌نژاد در این سفر با مخاطب قرار دادن وزارت نیرو اعلام کرد: «باید با بسیج همه امکانات و منابع در زمینه احیای دریاچه ارومیه، ورود پیدا کرد تا شاهد تغییر و بهبود شرایط موجود این منطقه مهم اقلیمی در آذربایجان غربی باشیم.» او ضرورت تسریع اقدامات در دست انجام دولت برای احیای این دریاچه را مورد تاکید قرار داد و افزود: «دولت نگاه ویژه‌ای به احیا و بهبود وضعیت این دریاچه دارد و در این زمینه اجرای پروژه‌هایی را آغاز کرده و لازم است در تکمیل این پروژه‌ها شتاب مضاعفی ایجاد شود.»

گرد و غبار و ریزگردها مجددا وارد استان بوشهر شده و باعث پایین آمدن میزان دید افقی و بالا رفتن میزان آلودگی هوا در نقاط مختلف استان شد.

خرداد

با پیشنهاد احمدی‌نژاد، به منظور تصمیم گیری در خصوص انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه ارومیه، کارگروهی با مسئولیت معاون اول رییس جمهور و با عضویت وزیران نیرو، جهاد کشاورزی، اقتصاد، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، معاون برنامه ریزی رییس جمهور، معاون اجرای قانون اساسی رئیس جمهور، استاندار آذربایجان شرقی و نمایندگان استان در مجلس تشکیل شد.

تیر

در روستای «دیو شل» که در دامنه لیلاکوه واقع است، مافیای چوب اقدام به قطع گسترده درختان کردند به‌گونه‌ای که به گفته برخی منابع محلی دست‌کم پنج‌کامیون چوب حاصل از درختان قطع‌شده در لیلاکوه به‌فروش رفت. لیلاکوه، کوهی بر فراز شهر لنگرود در استان گیلان است.

با گرم شدن هوا، هجوم ریز گردهای نمکی دریاچه ارومیه آغاز شد.

قطع شدن درختان خیابان ولیعصر توسط شهرداری، نگرانی‌هایی برای دوستداران محیط زیست و تهرانی‌ها ایجاد کرد.

مرداد

خبری اعلام شد مبنی بر این که جزیره آشوراده به یک شرکت خصوصی واگذار می‌شود. درنهایت با مخالفت‌هایی که انجام شد و با تغییر مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست، واگذاری جزیره به این شرکت خصوصی منتفی اعلام شد اما تدوین برنامه مدیریت گردشگری این جزیره در دولت جدید به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سپرده شد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از خشکیدگی 80 درصد از مساحت دریاچه هامون خبر داد.

بخش هایی از پارک ملی بمو آتش گرفت. پارک ملی بمو ۴۸ هزار هکتار وسعت دارد و یکی از مناطق چهارگانه طبیعی در استان فارس است.

با شروع توفان های نمکی از بخش خشک شده دریاچه ارومیه، ۱۰ نماینده مجلس دوباره از احمدی نژاد و وزیر نیرو خواستند در احیای این دریاچه تسریع کنند.

در خبرها آمد که حدود 100 درخت با قدمت بیش از 40 سال در حوالی میدان درکه تهران قطع شده است؛ البته این خبر توسط شهردار منطقه تکذیب و گفته شد تنها دو درخت قطع شده است.

شهریور

معصومه ابتکار به عنوان ریاست سازمان حفاظت محیط زیست معرفی شد.

تشکیل اولین جلسه کارگروه احیای دریاچه ارومیه در 21 شهریور با ریاست وزارت نیرو

آتش‌سوزی وسیعی پارک ملی گلستان را فراگرفت

درختان پارک جنگلی پروفسور کردوانی شهرستان گرمسار بر اثر آتش‏ سوزی، آسیب جدی دید. در اثر این آتش‏ سوزی 100 اصله از بهترین درختان سوزنی برگ کاج با قدمت بیش از 25 سال تا 80 درصد آسیب دید.

مهر

تشکیل کمیته بررسی تاثیر پارازیت‌ها با حضور وزیر بهداشت، وزیر ارتباطات و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست. ابتکار در روز 28 مهر از تدوین دستورالعمل پخش امواج خبر داد و گفت: دکل‌های ارسال امواج جدید در تهران بدون مجوز شهرداری دیگر احداث نمی‌شود و دکل‌های قبلی که ضوابط را رعایت نکرده باشند قلع و قمع می‌شوند.

سرازیر شدن مواد شیمیایی «استایرن» و «جیوه» پتروشیمی بندر امام به «خورموسی» در سواحل شمال غرب خلیج فارس باعث تلف شدن بیش از 20 هزار ماهی شد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست از لغو مصوبه فروش پارک پردیسان خبر داد.

آبان

یک پلنگ ایرانی با حمله به یک گله دام اهلی در منطقه هشتاد پهلوی لرستان تعداد زیادی بز اهلی را در هم درید اما دامدار لرستانی که مسلح بود به جای شلیک به این گونه ارزشمند ماجرا را به اداره محیط زیست لرستان اطلاع داد.

مردم اهواز دچار پدیده جدید زیست محیطی شدند و با بارش باران دچار تنگی نفس و راهی بیمارستان شدند. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره علت نهایی آلودگی هوای شهر اهواز و مسمومیت مردم پس از بارش باران گفت با شرایطی که در این شهر پس از بارش باران برای مردم به وجود آمد، دو علت به عنوان علل نهایی این مشکل معرفی شدند که شامل دی‌اکسید گوگرد و دی‌اکسید ازت می‌شود.

احیای شورای عالی حفاظت محیط زیست با موضوع آلودگی هوا و ریزگردها. این شورا بر اساس قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست (مصوب سال 1354) به ریاست رئیس جمهوری و دبیری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در حوزه محیط زیست محسوب می‌شود؛ اما در شهریورماه 1386 به دستور محمود احمدی‌نژادهمانند سایر شوراهای عالی منحل اعلام شد و وظایف آن به کمیسیون امور زیربنایی دولت محول شد.

گروهی از شهروندان اهوازی برای دومین بار در اعتراض به طرح انتقال آب رود کارون به زاینده‌رود زنجیره انسانی تشکیل دادند.

کشتار پرندگان مهاجر آبزی، کنار آبزی و غیر آبزی که به منطقه فریدون‌کنار مهاجرت می‌کنند به صورتی که به گزارش فعالان محیط زیست، تنها در چهار روز (از تاریخ ١٤ تا ١٧ آبان ماه) دست کم دو هزار غاز خاکستری مهاجر خرید و فروش شدند.

آذر

بعد از اعتراض داریوش مهرجویی به وضعیت آلودگی هوا در مراسم یادبود خواهرش، بیانیه‌ای از سوی 200 نفر از فعالان فرهنگی و هنری کشور با منتشر شد و امضا کنندگان اعلام آمادگی کرده بودند تا یارانه نقدی خودشان را برای حفاظت محیط زیست صرف کنند.

هوای تهران به هشدار رسید، آلودگی هوا برخی مدارس تهران را تعطیل کرد و موجب اجرای طرح سراسری زوج و فرد شد.

رییس‌جمهور در جلسه هیات دولت با تأکید بر اهمیت فوق‌العاده سلامت مردم برای دولت و لزوم اهتمام جدی برای مقابله مؤثر با پدیده آلودگی هوا، سازمان حفاظت محیط زیست، معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را به حمایت از راهکارهای مبتنی بر فناوری‌های جدید و فراخوان نظرات از مبتکران و نهادهای غیردولتی برای کاهش میزان انواع آلودگی توصیه کرد.

مذاکرات معصومه ابتکار با نخست وزیر عراق برای حل مساله گرد و خاک

دی

با توجه به این که سازمان حفاظت محیط زیست، از مهمترین دلایل آلودگی هوا به استاندارد نبودن سوخت خودروها اشاره کرد، وزارت نفت اعلام کرد که سوخت یورو4 در نیمی از جایگاه‌های عرضه سوخت پایتخت و برخی جایگاه‌های شهرهای بزرگ مانند کرج، اراک، تبریز و مشهد توزیع شده است. در اسفندماه نیز این وزارتخانه اعلام کرد که تمامی جایگاه‌های تهران و کرج در نوروز 93 سوخت یورو 4 عرضه خواهند کرد.

گری لوییس هماهنگ کننده ارشد سازمان ملل در ایران به همراه احمدعلی کیخا معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست از تالاب هامون بازدید کرد.

رئیس اداره محیط زیست گچساران از مرگ دوازدهمین پلنگ در سال جاری این بار در گچساران خبرداد و گفت: علت مرگ این پلنگ مشخص نیست و لاشه توسط افراد ناشناس سوزانده شده است.

پلنگ زخمی تنکابن که به علت تیراندازی دچار ضایعه نخاعی شده بود به روش مرگ آسان و با تزریق داروی بیهوشی در دوز بالا مرد. این پلنگ 13 دی ماه در منطقه شکار ممنوع دوهزار در تنکابن مورد اصابت گلوله قرار گرفت و از ناحیه دو پا فلج شده بود.

در آستانه روز هوای پاک برخی تشکل های زیست محیطی کشور از نمایندگان مجلس خواستند قانون معاینه فنی را اصلاح کنند.

مرگ یازده پلنگ‌ در ایران باعث شد دوستداران حیات وحش تجمعی اعتراض‌آمیز انجام دهند. آنها در پردیسان دست به تجمع اعتراض آمیز زده و خواستار تشدید برخورد با شکارچیان متخلف و لغو پروانه‌های شکار شدند.

پس از تجمع اعتراض‌آمیز دوستداران حیات وحش، یک گوزن زرد ایرانی در پارک پردیسان هدف گلوله قرار گرفت. معصومه ابتکار، شلیک به این گوزن را نوعی پیغام دانست و گفت «حاضریم به جای حیات وحش جلوی گلوله بایستیم و در راه خود مصمم هستیم. لطفا برای ما پیغام نفرستید.»

سخنرانی معصومه ابتکار، رییس سازمان محیط زیست در تریبون نماز جمعه به عنوان سخنران پیش از خطبه لغو شد و به جای او، محمدهادی حیدرزاده، مدیرکل محیط زیست استان تهران سخنرانی کرد.

بهمن

پرندگان باغ پرندگان شیراز بر اثر برف و سرمای شدید از بین رفتند

میثاق جامعه مدنی با مسوولان برای آسمان آبی به امضای ابتکار رسید.

فیفا موافقت کرد که بازیکنان تیم فوتبال ایران با پیراهنی منقش به نماد یوزپلنگ در جام‌جهانی 2014 برزیل حاضر شوند. این ایده را در شهریور ماه آرش نورآقایی از فعالان محیط زیست داده بود و با حضور سپ بلاتر در ایران و درخواست از او برای چنین کاری، این ایده محقق شد. این نخستین بار در تاریخ فوتبال جهان است که یک تیم فوتبال با هدف حفاظت از یک گونه جانوری، از نماد آن گونه روی پیراهنش استفاده می‌کند.

کاظم ندافی رییس دفتر سلامت محیط وزارت بهداشت، ورود غبارهای آلوده به اورانیوم به ایران را تکذیب کرد و گفت: حرف‌های رییس دانشگاه محیط‌زیست کشور مبنی بر چنین چیزی، هیچ مستندات علمی ندارد و ما این اظهارات را تکذیب می‌کنیم. از سوی دیگر، رییس نظام ایمنی هسته‌ای کشور وجود هرگونه غبار آلوده به مواد رادیواکتیو به کشور را تکذیب کرد.

معصومه ابتکار از سوی بنیاد جهانی انرژی برنده تندیس بانوی محیط زیست جهان شد.

در اصفهان، افرادی ناشناس با شلیک گلوله هفت روباه را کشته و پس از مثله کردن آنها را در معرض دید عموم قرار دادند.

هوای تهران مرز هشدار را رد کرد، آلودگی هوا مدارس اراک و شازند را تعطیل کرد.

در مراسمی با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور دبستان پسرانه آینده سازان نوین با عنوان مدرسه سبز در استان قزوین افتتاح شد. در حال حاضر 40 هزار مدرسه سبز در دنیا وجود دارد که از این تعداد 27 مدرسه در کشور فعالیت می کنند و چهار مدرسه نیز در قزوین پایلوت مدرسه سبز هستند.

احمد عزیزی شکارچی اهل روستای «درکی» واقع در منطقه «هورامان» کردستان، پس از 12سال شکار در اقدامی نمادین در میدان مرکزی روستا، تفنگش را شکست و شکار را کنار گذاشت.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نامه های جداگانه به وزرای امورخارجه، نیرو و کشور با اشاره به شرایط نامطلوب تالاب های بین المللی هامون، خواستار همراهی آن ها در احیای آن تالاب شد. در این نامه نگاری ها بر لزوم تامین حق آبه مورد نیاز تالاب در قالب اقدامات ملی و بین المللی تاکید شد.

اسفند

مصطفی آقازاده، محیط‌بان منطقه حفاظت‌شده مراکان، که به جرم قتل شبه عمد محکوم به تحمل پنج سال حبس بود با رضایت خانواده مقتول از این محکومیت رهایی یافت. مدیرکل اداره محیط زیست آذربایجان غربی در این باره گفت: پس از سه سال مذاکره با خانواده مرحوم، رضایت اولیای دم حاصل شد.

رودخانه دالکی بر اثر ورود 25 هزار لیتر اسید به آب اسیدی شد.

شکارچیان دو محیط‌بان استان خراسان شمالی را در منطقه حفاظت شده قورخود زخمی کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با تایید کشته شدن یک پلنگ ایرانی در شهرستان شیروان این استان گفت: بررسی‌ها برای تشخیص علت مرگ این پلنگ و عاملان آن در جریان است. این سیزدهمین پلنگی بود که در سال 92 کشته شد.

یگان حفاظت محیط‌زیست و پلیس‌آگاهی گلستان موفق شدند یک شکارچی غیرمجاز که گونه های مختلف حیات وحش را شکار کرده بود، کشف و دستگیر کنند.

امضای طرح احیای تالاب انزلی با موسسه جای‌کای ژاپن

با گذشت اولیاء دم، در واپسین روزهای سال 1392، محیط بان کرامت برهانی که به قصاص نفس محکوم شده بود، از زندان آزاد شد.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 345893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =