آیا با یک دستگاه سدان کوچک حال می‌کنید یا شاسی‌بلندها را ترجیح می‌دهید؟ خودروتان صفر یا دست دوم است؟ هریک از این عوامل می‌تواند هزینه‌های سالانه خودروتان را تغییر دهد.

محبوبه عمیدی: تا به حال فکر کرده‌اید چه بخشی از درآمد ماهانه‌تان صرف داشتن خودروی شخصی می‌شود؟ یا بهتر بگوییم چطور خودروی مورد علاقه‌تان می‌تواند بودجه ماهانه شما را ببلعد؟

فرض کنیم چیزی حدود 24هزار کیلومتر در سال (به طور متوسط 80 کیلومتر در روز، با این فرض که روزهای تعطیل در منزل استراحت می‌کنید) باید برای رسیدن به محل کارتان و برگشت از آن رانندگی کنید. اگر این مسیر را با یک سدان متوسط مانند تویوتا کمری یا فورد فیوژن طی کنید، سالانه باید رقم قابل‌توجهی را صرف تهیه سوخت، هزینه‌های تعمیرات و نگهداری، تعویض تایر، بیمه خودرو، استهلاک آن و مواردی مشابه بکنید.

کلوپ شناخته‌شده AAA محاسبه این هزینه‌ها و اعداد و ارقام را به عهده گرفته است. بررسی‌های کارشناسان AAA در سال 2013 / 1392  نشان می‌دهد راندن یک دستگاه سدان متوسط در ایالات متحده، ماهانه 760 دلار خرج روی دست صاحبانش گذاشته است. این کلوپ مبنا را بر خرید خودروی نو گذاشته است.

این رقم هنوز هم می‌تواند بیشتر و بیشتر شود. تبدیل سدان متوسط به یک شاسی‌بلند برای حرکت در ترافیک شهری و رسیدن به محل کار می‌تواند هزینه‌ها را به طور متوسط 30 درصد افزایش دهد. البته این هم پایان ماجرا نیست. مطمئنا راننده‌ها به سراغ کارواش می‌روند و گاهی باید قبض پارکینگ پرداخت کنند. محاسبات AAA نشان می‌دهد این هزینه‌ها در مجموع می‌توانند معادل هزینه‌های جاری یک خودرو در 15 روز از سال باشد.

بخش دیگری از هزینه‌های داشتن خودروی شخصی که اغلب به چشم نمی‌آید، به ارزش هر متر از پارکینگ خانه برمی‌گردد. اگر خودروی شخصی نداشته باشید می‌توانید این مبلغ را به مجموع رهن سالانه خانه خود اضافه کنید.

هزینه‌ها دارد سر به فلک می‌کشد؛ اما هنوز برای افرادی که هر روز صبح تا رسیدن به محل کار خود رانندگی می‌کنند، صورت‌حساب‌های دیگری باقی‌مانده است. یکی از آنها که در محاسبات AAA منظور نشده، ارزش ریالی زمانی است که روزانه در ترافیک صبحگاهی (و گاهی عصرگاهی) تلف می‌شود. برای به دست آوردن آن کافی است ارزش ریالی هر دقیقه از زمانی را که در اختیار دارید در دقیقه‌هایی که هر روز در ترافیک تلف می‌شوند، ضرب کنید. عدد به دست آمده اگر در روزهای کاری سال ضرب شود، می‌تواند تخمینی از ضرر مالی گرفتار شدن در ترافیک روزانه را به شما نشان بدهد.

راهکارهایی برای کاهش هزینه‌های جاری خودرو

1- بزرگ‌تر و گران‌تر از نیازتان نخرید
پیش از خرید خودرو، یک چشم‌انداز مالی چند ساله تعریف کنید. یادتان باشد هزینه سالانه نگهداری از سدان‌های کوچک به مراتب کمتر از سدان‌های متوسط و بزرگ است. این موضوع در مقایسه سدان‌ها با خودروهای شاسی‌بلند نیز صادق است و می‌تواند در یک بازه 5 ساله بیشتر از تفاوت قیمتی باشد که میان این خودروها وجود دارد.

2- خودروی صفر نخرید
استهلاک خودرو و کاهش ارزش آن مخصوصا در سال‌های نخست می‌تواند دلیل قانع‌کننده‌ای برای خرید خودروهای دست دوم باشد. در میان این خودروها هوندا آکورد و تویوتا کمری که کمتر از سایر نمونه‌ها ارزش خود را از دست می‌دهند، انتخاب‌های بهتری خواهند بود.

3- دستورالعمل‌ها را به دقت بخوانید
خودروهای امروزی اغلب پس از چندین سال حرکت نیز نیازی به تعمیرات اساسی ندارند؛ اما باید حواستان به تعمیرات و نگهداری پیش‌بینی شده باشد. خودرویتان نیازی به زیاده‌روی در تعویض روغن و بازدید از موتور ندارد؛ اما نمی‌توانید سرویس‌های زمان‌بندی شده مورد نیاز آن را فراموش کنید.

4- هزینه سالانه بیمه خودرو را برآورد کنید
بهتر است قبل از خرید خودرو از هزینه سالانه بیمه آن آگاه شوید و با علم به مجموع هزینه‌ها خرید خود را انجام دهید. باورش سخت است؛ اما بررسی‌های AAA نشان می‌دهد هزینه بیمه سالانه محصولات مرسدس بنز (چون رانندگان با احتیاط بیشتری آنها را می‌رانند) از بسیاری از سدان‌های متوسط کمتر است.

53273

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    21 2
    تا زمانیکه حمل و نقل عمومی و فنآوری ارتباطات و اطلاعات گسترش لازم و کافی را نبیند گزینه دیگری جز استفاده از خودرو شخصی وجود ندارد. من برای زسیدن به محل کارم با خودرو شخصی 30 دقیقه و برای برگشت 1 ساعت صرف میکنم همین مسیر با حمل و نقل عمومی رفت یک ساعت و نیم و برگشت دوساعت و نیم است شما خودت قضاوت کن. در بسیاری از کشورها در هفته دو روز دور کاری انجام میشود این یعنی 2 تقسیم بر 5 روز کاری کاهش ترافیک یعنی 40 درصد کاهش ولی در ایران به سبب ضعف اینترنت و مخابرات شدنی نیست. نیاز نیست چرخ را از ابتدا اختراع کنید کافیست از فنآوریهای و دست آوردهای بشری درست استفاده کنیم
  • بی نام IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    79 2
    داداش اينجا امريكا نيست اين ماشين ها هم فورد و تويوتا نيستن!
  • بی نام A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    65 2
    دادا بیا زیر 20 میلیون ... ما درآمدمون به پراید و امثال هم هم نمی رسه
  • بی نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    18 4
    خیلی جالبه که نوشتین خودرو صفر نخرید... من 2 سال اول که ماشین صفر بود 1000 تومان هم خرجش نکردم ولی بعد از آن دارم سالی 3-4 میلیون خرج ماشین میکنم حالا این عدد رو به یک ماشین چندسال کارکرد بزنید! این چه حرفیه که ماشین دست دوم بگیرین؟!! اگه ماشین وارداتی باشه ببنین چقدر استهلاک داره دیگه ماشین به غیر از صفر ارزش نداره..
  • بی نام A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    24 1
    اتفاقن این چیزیه که تو ایران اگه بود کمتر از خودروی شخصی استفاده میشد//// اونجا قیمت ماشین بدون تعرفه و به صورت واقعیه ولی هزینه های نگهداریش میتونه زیاد باشه و برای همینه که ماشینای کره ای با ارائه خدمات پس از فروش بیشتر تونستن جای خودشونو باز کنن//// تو ایرانم میتونن برای رقابت همین کارو بکنن یعنی بازار آزاد باشه ولی خودروهای داخلی با ارئه خدمات پس از فروش بهتر با خارجیا رقابت کنن (البته باید کیفیتشونم بالاتر ببرن)
  • شهروند US ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    29 3
    این توصیه ها واسه ایران کاربردی نداره ، ای کاش واسه شرایط مشتریان و خودروسازان ایرانی توصیه می کردید
  • بی نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    48 1
    واقعاً خودروسازان در ایران با این خودروهای بی کیفیتی که می سازند وتحویل مردم بیچاره میدهند با این قیمتهای گزاف آیا درآمد حاصل از آن را حلال میدانند و جواب خدا را چی می خواهند بدهند
  • جیم جارموش IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    19 15
    بزرگترین هزینه داشتن خودرو شخصی بیمه شخص ثالث است که مبنای محاسبه اش کاملا بی اثاث و غلط تعریف شده وگرنه بقیه مخارج ( سوخت و لوازم یدکی و ...) معمول و منطقی هستند
    • بی نام A1 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
      14 0
      بی اساس
  • سعید IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    222 3
    فکر نمیکنید ترجمه متن این مجله به درد ایران نمیخوره و هزینه ها و خودرو ها در ایران فرق میکنه !
    • علی ق A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
      76 7
      دقیقا! بعضیا از هر مجله ای مطلب ترجمه می کنن ولی اصلا توجه نمی کنن که به درد مردم خودمون می خوره یا نه! اینجا اگه صفر نخری هر روز باید بری تعمیر گاه!
    • برنامه ریز شهری IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
      18 3
      در این مقاله چند اشکال عمده وجود دارد 1- نادیده گرفتن بحث زمان توضیح اگر بر فرض مثال برای رسیدن به محل کار و برگشت آن زمان صرف شده در وسایل حمل و نقل عمومی را در سال برآورد کرده زیان بیشتری شخص در استفاد از حمل نقل عمومی خواهد کرد نسبت داشتن خودرو 2- بحث هزینه در صورت نداشتن خودرو طبق برآورد متخصصان برنامه ریز شهری در آمریکا تفاوت اندکی بین استفاده از حمل نقل عمومی و خودرو شخصی در پایان یک سال می باشد. وحتی در شهرهای کوچک خودرو شخصی به صرفه تر است. هیچگدام از موارد فوق نظر شخصی بنده نیست بلکه نتایج تحقیقات اساتید دانشگاهی در امریکا می باشد حمل نقل عمومی فقط برای شهرهای بزرگ کمی به صرفه تر می باشد. دلایل دیگری نیز در ادامه وجود دارد که حوصله مطرح کردن را ندارم.
    • بی نام EU ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
      8 6
      زنه عقل به اینها نمیرسه جای شوهر داری بچه داری اومده شاغل شده .حالا نه شوهرش نه بچش نه کارش هیچی نداره
  • h.b A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    94 2
    تقاضا دارم این مقایسه رو در کشوری با 80میلیون جمعیت و20میلیون خانوار ودرامد قشر متوسط ان بین 200تا 800دلار در ماه بگذارید که رشد اقتصادی ان -5/8 درصد بوده وتورم ان حدودا38 درصد وگمرکی واردات ان به طور میانگین 20درصد وشایدم بیشتر تهیه بفرمایید.از طرف یک سرپرست اسیب پذیر باتشکر
  • بی نام A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    37 7
    وقعا همینطوریه اگه مبلغ خرید یک خودروی معمولی رو 20 میلیون در نظر بگیریم محاسبه سود این مبلغ اگه توی بانک گذاشته بشه و هزینه های جانبی به قدریه که اگه آدم هر روز با آژانس این ور اون ور بره هزینش تا ده برابر کمتر از داشتن خودروی شخصیه...... استرس و احتمال تصادف و ... به کنار
  • علی اهوازی US ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    81 1
    لطفا اگر میخواهید راهنمایی کنید نسبت به خودروهای داخل ایران و قدرت خرید مردم بگید مقایسه با امریکا و اروبا با ایران اشتباهه کافیه شما حداقل دستمزد یک کارگر در آن کشورهارو با ایران مقایسه کنید
  • بی نام A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    17 0
    کلا در ایران هرچیزی بیشتز از اونی که باید واسه آدم آب میخوره!!
  • بی نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    14 1
    در اروپا و امريكا خريد خودرو صفر به ضرر است نه تو ايران كه همه چيز با نرخ ارز پايين و بالا مي شه ...
  • بی نام A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    15 3
    به نظر منم این ترجمه در حد آشنایی با جامعه امریکا خوب است، وگرنه نمی شود این گزارش تحلیلی را برای ایران امروز در نظر گرفت.
  • . IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    66 2
    ممنون از اینکه منو از گمراهی نجات دادید . میخواستم یه فراری بخرم پشیمون شدم الان میرم پراید میخرم
  • بی نام EU ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    17 0
    من هی می خوام نظر ندم، نمی شه، من ماشین ندارم و نمی خرم. بگذریم که قیمتش یک شبه سوبله چوبله شد،قیمت بنزین که ماشاالله یا خودش مساله است یا شایعاتش. آخه هزینه بیمه شخص ثالث رو که بر مبنای قیمت شتر ( که نمی دونم دقیقا امروزه کاربردش چیه)تعیین می شه، کجای دلم بذارم؟
  • ناشناس A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    16 3
    واقعاً که مقاله چرتی بود اصلاح ارتباطی با کشور ما نداشت
  • بی نام IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    7 1
    بجای اینکه مقالات خارجی رو ترجمه خام و مکانیکی بکنید و به خورد ملت بدید که اصلا ربطی به حال و احوال کنونی ما نداره لطف کنید یه سری به منابع داخلی بزنید و یکم مفیدتر عمل کنید تا با خوندن مقاله از وضع و حال خودمون که ما آگاهیم شاید یه دوتا مسئول اومدن خوندن و آگاه شدن چخبره و هزینه ها و درامد ها چه میگن چی نمیگن .. ؟؟؟ بیخیال یو اس!!!!!!!
  • بی نام A1 ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    11 0
    عذر مي خوام خودرو هاي شاسي بلند رو تو ايران معمولا آدم هائي مي خرند كه پولشون از پارو بالا ميره منبع درآمدشون هم مشخص نيست از كجاست كه بي محابا و بدون فكر هم خرج مي كنند اصلا اين مسائل كه مطرح شد واسشون مهم نيست . ولي درخارج از ايران حتي يك آدم با درآمد متوسط هم هم مي تونه اقساطي چنين خودروئي بخره براي همين اين مطلب مال اونجاست.
  • بی نام IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    5 0
    بابا پولمون کجا بود ماشین بخریم؟؟؟؟تعمیرات و نگهداریش پیشکش
  • بی نام A1 ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    3 0
    خیلی جالبه که عوامل مطرح کننده این نوع اخبار و گزارشات خود را به بی اطلاعی و یا خواب میزنند یا سرشان را زیر برف میکنند و یکطرفه قضاوت میکنند.